Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.
Temlav skrev:Det känns som att du ska kontakta en mekanisk verkstad och be dem göra en vagn åt dig. Det lär bli svårt att hitta en standardvagn där du kan bocka av alla dina önskemål. (eller kanske svetsa ihop en själv!? 🤔 )
Mikael skrev:Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.
Vet inte vad du köper för virke men här är en vagn som är lite annorlunda byggd. https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... YVTIMMERV1
Emil16 skrev:Mikael skrev:Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.
Vet inte vad du köper för virke men här är en vagn som är lite annorlunda byggd. https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... YVTIMMERV1
Det blev en sån vagn! Jag kikade närmare på konstruktionen och såg att man kan byta ut originalrören mot längre och på så sätt få hur lång vagn man vill. Jag köpte föakinsattsen och för det hade jag fått bygga en själv annars. Tack för hjälpen!