Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 24225 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#753113 Trevligt att höra du lyckades få den fungera. 😀

Jag brukar rita ett par långa spår på barken med motorsåg. Försöker inte skrapa barken, sågar bara
rakt fram med noshjul. Bra även för björkar, torkar bättre och syns vad som är vrak/energiesortiment.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#753289 Stockar blir de även, få se om de blir +10m3 eller hemstock. Törnat i träd när man stirrar på måttet iställe för att se vart den matar. Nu i grövre bestånd, tar dom mindre bort så stocken får fläska sig. Och föret för tillfället ypperligt och bär bra, minus på natten så hårdnar spåren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

JohannesG  
#753309 Så länge rotändan inte är jordig brukar jag såga av en trissa på ca 2cm och titta antingen på trissan eller trädet om det är friskt. Beror å hur man står och vart trissan tar vägen vilken som är bäst att titta på.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#753320 Jag började dra längsmed ränder med såg i samband med fällning som hannuröj tipsade. De går bra. Desto mer man kör, vanare blir man ju. Och ingen jag känner har sådana här. Bara rigtiga har harvester shauförer, men de är ju nå helt annat de.

Men vinner helt manuellt huggning med motorsåg och även utkörning, större högar, och färdiga spår

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#754042 Kort, de går åt skogen...

Lite mer ommfattat, far med hakki till skogs, meningen att sköda, den vaknar ej, en vecka till det, sedan stjälp, slangbrott, lagerhus sönder, elfel igen, bommen av.

Utförligt berättelse.

På höst sidan börjar jag fälla och vincha ihop, de gick bra, rätt stora högar med ved och gran massa. Sen börjar vintern på rigtigt, 7-4 arbetet tar tid. Sen då ledigt, for med vinch och vintern gjort snöbrott, första stället massa toppar man kunde städa rakt med hakki prosessorn. Följande dag ispänt med hakkin efter countyn, smörja och provdrift på gården, till skogs. sedan i skogen , första som kommer emot är högarna som var vinchade, dom topparna var ju så frusna, rev rigtigt till räkligt, så brast dom. Frammåt, några träd fick jag i genom. Sen satartar den ej, fast vad, ström får den, pumppen snurrar, men nej. Pumppen sönder? Slangar inköpes, kopllas så countyns kranpump kan mat, men nej. Elfel? Strömgubbe släpas tills skogen, Kanske underspänning? Matas 12volt rakt, nej, den vill ej. Rinde runt till alla möjliga montörer jag känner. De föreslår övertrycks ventilen, den loss, rent och lite skråmigt, men ej så den läker genom.
Ringer vidare vtsuppar ritningar bilder, skruvar isär utan destovidare vetskap vad komma emot så skruvar jag vickers magner ventiler isär. Är såkalad sandwicht med flertal lådor på varann, men underst i samband med huvud övertrycks ventilen var en fjäder nedåt och en kolv. De sedan tille guru med ritning, han tittar och förklarar, vickers i dag den affär, far dit. Jo, sådanna ventiler, typ 400€ och 8vk tid. Ännu en gån isär, bräckleen och tryckluft. Sedan öl, flertal, varför, surffar stirrar på hyd schemat, mer öl. Vilka kanaler enligt ritning vart, blåser, ser, försöker förstå. Ventilen jag hade i handen, är en fri trycks ventil och kolven så håller fritryck utan motstånd när ingen ting används. Av lågtrycket sedan ventil som styr kolven ner, då blir de tryck och arbetstryck i samband med rigtiga ventiler skall dra. I schemat denne förstynings kanal har en strypning, en mm. Denne var med 2,5mm insex skruv och rejält under en mm hål. Denne skruv är inskruvad från tryck sidan. Där varit rosk. Ihop med den. Den Vaknar till liv! Men sedan, matningen snurrar hela tiden,varför? Förbikopplat tryck filtret, dumt. De var nog till baka kopplat men till ventilboet kommit smuts ändå. Ventiler loss, från magneten sliden ut och wd40 och ihop, den kanske fungerar, sågen fungerar ej... Detta hel vecka i skogen. Då kör jag den hem. Loss med ventiler, tryckluft ihop, pröva, loss rengöra ihop, många g. Sedan till skogs! Körde sedan många träd, Köde lite fast i träd, 600 däck är lite större. Stirrar på måttet och skjuter mot ståend träd, men den fungerar! Sedan, motor sågen, läcker bensin, kraftigt. Söndag, bra musik,vackert väder. massvis verktyg med, så skruva isär. Av nån konstig orsak bensin slangën som har en kump som är genomgång till tanken kommit loss, med en knipex och llte möda fick jag dit den. Och höll tätt. Fäller vinchar och skördar, de går. stjälper hakkin, lyfter opp den, inget sönder. Sedan en slang, jag fick den bytt. sedan lagerbocka , inget svårt dyrt, vi kör vidare, Märkte de går bra att mata med toppen före, knivaran mot genom hela stammen sedan vända huvudet och prosesera, man lärde sig att se opp man ej törnar träd, snönn bär bra . backar sig frammåt . Sedan tecken bomstyrningen kanske lite borda vara försigtigt, vi kör frammåt. Matningen strular. Ingen ting, stänger av den kanske fungera men strular igen. Konstaterar bocen har fel. fick för mig, jag matar el rakt ill ventilen med ekstern kabel, jee de gick. Sedan brast bommen. Kraftöverförings akslar isär, ingentin på de viset sönder, men den gick ej att styra. Prosessor huvudet på ena siadan den kasta sig ikull. Med lite skruveri fick jag med countyns hydraulik sedan sylindrarna för svängen koplad, med kranen den på rätt köl och med vinch dragit huvudet rakt bakom. Där bland med märkte jag keden som svänger var vid andra sylindern var av. De drar opp till riktig storm. Men den var på rätt köl, utan bom och svängen utan sprint. En sprint och fick den med ekstern hyd att spela. Kablar, varav en skada så man ser koppar genom skydsröret., surra ihop och bundna så de ej skadas mera. Med kranen fick jag den nu ur vägen och på en stubbe. Redan planer aggregat och limma ihop den på plats så man får den ut från skogen, Boksen, tiotal samtal men ett gott napp. En penisionär som itiden byggt dessa lådor, fick jag på tråden. Han har tester och kompetens. Postat till honom nu. Va sedan träd skull borda göras, shindaiwa ändå. Skulle den nu inte då få så den ej hålls igång på tomgång, endast ytters nödvändigast trän oppklarerat och vagnen och köra ut. Några lass ut, de jag skulle göra, redan i sommras, stoparna, med åren lutar utåt. Så mer träd som stämplas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754241 Intressant men en smula svårläst, jaja du verkar få det att funka iaf.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#780988 Efter kalasets botten napp så bara att städa efter. Bommen åtgärdad, fastlimmad. Lite justeringar kvar. Ved, lite grövre var släppt i 5-6 meter långa, de var lätt att sätta pasligt mått och köra. De gick lite för lätt, blev en hög med 32cm som sedan var lätta att lyfta i hakki 60 klyven. Upplevde julen redan kring midsommar detta foto var taget
1669626171_dsc_2896.jpg


Allt jbr, grävning osv, nu tog jag åt mig countyns emulusions tank. Från bottnet är de ju bara att stiga upp. Dvs front pumpens tank som tillverkade vit oboy krem. Mång gånger spolat och rengjort men ändå vit olja. Bättre hyd olja skall ju skikta sig, men tanken var liten miss i konstruktionen, Den sög sitt från djupaste stället alltså tog med sig vattnet genast runt. Var svetsat underifrån i ett hål en 1" rörskarv. Skulle gänga i innifrån men de gick ej. Tanken var lätt losstagen och rengjord. Efter mer än fem samtal, lyckades jag få köptjänst på en söndag 1" R gäntapp inkörd så de går nu att förhöja med niplar inne i tanken så den ej slipper och suga botten skikt i sig.
1669626283_dsc_3746.jpg

1669626246_dsc_3745.jpg

1669626262_dsc_3743.jpg


När nu nosen var fri, kylarens avblåsning och luftrenar skötsel. Hydpumpen en direktdriven 52cc tar ju kraft, på många vis av den med nuvarande standard ynkliga 5000 motorn. Har varit en frikopplings mekanism, men den kärvat och ej trots burkvis med spray och måttligt våld fått rörelse på.
1669626299_dsc_3747.jpg


Apropå pris stigningar och övrigt, vissa brands olja försvunnit helt och priserna dubblats. Köpte nu med rejäl rabatt cempoili olja, få se hur de går eller blir de dyrt?

Kommit nåt vitt på marken, stör ej, ännu. Där ser ni pumpen loss, stödlager och adaterplattor osv bort. Nu först viste jag koplingen skall glida inne i en hylsa som var torr och i hålet rost, klart den ej urkopplat då.

Men redan ifjol på hösten köpten en borelli koppling, lät fräsa en adapter platta för fäste i nosen och direkt fäste för sae flänsa för befintlig pump. Nå fin prydnad att polera och sätta i hyllan, kanske stansa måla County logo på den?
1669626350_dsc_3750.jpg

1669626340_dsc_3749.jpg


Ved som är hem proseserat i skogen med hakki 400, lastat med farmi kran, hemkört med weckman vagnen och kapad med prosessorn värmde fint ryggen ifrån kakel ugnen när jag putsade oljetanken.
1669626353_dsc_3744.jpg


Nu även efter många samtal ej lyckades köpa en ny crouzet logik låda med spec för att styra hakki 400 i framtiden, så dök de upp en just sådan på ebay, den är nu i posten och knyplat ihop ett plc pogram att köra in i den.
1669626216_dsc_3647.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#781148 Plc crouzet boksen kom med posten, och countyn hopskruvad med ny sugslang och diversse slangar och limmade (gänglim) delar inifrån tanken så suget blir nu mer än tio cent från orginal. Många liter får nu rum där nere. Slog i tanken full. La sedan returslangen i dunk, startade genast en funktion i gången en full bana så de fluchade linjerna med ny olja. Samanlagt 100liter slog jag i varav 40L som jag tog ut ur linjorna i från returen. Så återstår att se nu då.

Apropå nu bytt oljor från denna flertgånger som är vattenskadade. Dom dunkarna nu i kall förvar. Skall se om de blir smäll kallt så kanske vattnet fryser i dunkarna, kanske slår över dom i rena dunkar och in i värman, då när de är kallt, luftfukten ju då även oftast låg. Låta dom varmna och filtrera för kommande behov, kanske....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#791252 Tjohej, nu fått tummen ur, och litte lätt fällit och övat, de är ju nära ett år sedan man arbetade i skogen med hakkin. Förstås lite små konstigheter, som en rejäl barkbit så svärdet ej kom"hem" och då fungerar ju ej matningen. Andra mystiken, måttet eksakt halva måttet visas i mätaren än verkligheten, Lite huvud gym de, men de just att stirra blint på mätaren så har man lärt sej att titta var änden av träde tar vägen och ej törna kvarvarande träd.

Har ju varit snös som smalt, mer snö och reg, ibland minus. Nu minus, körde över en åker med snö, med 600 däck var de som att köra med handbromsen på.

Tredje saken varva rejält för att den skall fungera, stör mig. Nu är den ju bogserad, och de är fungerande. Dit är en vickers pump, som är inbygd under in i. Även vistnigen lider, trots gasen i potten på stackars county, så liksom slår de ej av kvistarna som de borda göra.....

Uppväxlande finns ju, men då vänder ju riktning. Men hur, typ 1,5 uppväxlat, liksom 750r utaget. De borda ju gå?

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... s_id=18285
Denne växel, men vickers pumpen på inkommande sidan. Då blir rotationen på pumpen rätt?

Ford mk 2 med en farts pto har 650r på 1900 motorvarv. Kuggarna kostar de även. Att byta dom in i baken på countyn eller flytta pumppen. Lika kostnad, i prinsip lika mycket skruvand. Rätt lika i båda fall, oljor ut, tunga lyft, och hopplockning....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#791410
1675609183_20230205_145626.jpg

Striden mella stora och små saker här, bifogar jag med denne,
1675609220_20230205_145702.jpg

Prosessorn bogserad och ramstyrning. Hjulen skulle kunna bytas till ribb däck, sådanna bakhjuls driva traktorer har fram. I snö och man backar så ni vet ju hur frustrerande de kan vara. 600 däck är stabila och kört denne i pponsse spår, Countyn smalare jmf. Typ kranman ekipage skulle vara såå mycket smidigare här.....
1675609322_20230205_150549.jpg

Trots träden stått tätt, har de helt okej med årsringar. Har nångån gått här med röjsåg.
1675609280_20230205_150606.jpg

Klart fall vilket håll man är på väg mot?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#793925
1677412021_dsc_3974.jpg

De kommer några käppar
1677411858_dsc_3972.jpg


1677411927_dsc_4004.jpg

Så brast tappen, kraftöverförings akseln tog i bommen.

1677412023_dsc_4006.jpg

Nå, man får välan köra ut då.
1677412024_dsc_4009.jpg

Första lassen ut,
1677412024_dsc_4010.jpg

Strålande men iskall blåst

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#796657 Gallringar fortsätter.

Kopplade nu prosessorn till 52cc nospumppen och förundrad hur mycket bättre, snabbare den fungerar.
Kan hända pto pumpen set sina bästa dagar.

Kran för att välja kranen eller prosessorn, mekanisk. De går men lite störande.

Skrivandes stund, prosessorn är ju då inga funktioner används, flytande, fullständigt, pupet ventil som styr när den skall "leva" Skulle de gå om man skulle serie koppla dessa? Båda till lika behövs ej, men tur vis, skulle de gå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#796695 😀 Trevligt att se gallringsbilder.
Kanske pto pumpen är mycket kört och sliten, och den orkar inte hålla trycket. Prosessorn går bra att seriekoppla, tror den fungerar likt min Arbro som har ventilerna med stängda mittläge. Den rundpumpar förbi elventilerna, men stänger flödet när någon funktion används.
En viktig sak är att på kranventilens returända behövs retur för den oljan som kommer från hydraulcylindrarnas rörelsen. Den linje som nu går till tanken får inte belastas med mottryck.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#796704 Pumpen in i prosessorn är en vickers, den är dit satt, vet ej, men med f7810 tusenvarvs fungerdae den bra med typ 700r/min, dit kommer man bara med countyn gasen i botten, Nu med fram 52cc so kvistningen går att "hacka" betydilig aggresivare genon grövre kvist grupper och sågar snabbare ju även.

Så borde flödet då gå via prosessorn till kranens ventilbord då? Iåfs en till räkligt stor trevägs el ventil som skulle få signal att byta till prosessorn ,för den får ju signal att koppla i flödet. då skulle den ju kunna till lika koppla från kranen då.

Koppla den tarju lite mer tid nu med slagkopling, men, trots dubbelvidvinkel aksel, så ytters konstiga vinklar samt stjälpningar, så blir skada av pto akseln ju nu eliminerat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#796709 Så borde flödet då gå via prosessorn till kranens ventilbord då? Iåfs en till räkligt stor trevägs el ventil som skulle få signal att byta till prosessorn ,för den får ju signal att koppla i flödet. då skulle den ju kunna till lika koppla från kranen då.

I prinsip det är redan provat med trevägskran och det funkar. 👍

Men om tar man trycket genom kranventilens serieport, behövs ingen ekstraventil. 🤔
På kranhängda aggregat fördelen är att kran alltid prioriteras när båda används samtidigt, men på vagnmoterad har det väl ingen betydelse. På Arbro även kedjaoljan kommer från returslangen så den kan inte kopplas före kranventil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).