Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80406 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#795941
Niking skrev:Presta-ventiler, i dagligt tal benämnd "racerventil", är ju gjorda för högt tryck i däcken. Inte ovanligt med 6-8 bar i 23-28 mm smala racerdäck. Dunlop-ventiler ("vanliga" cykelventiler på bl.a. standardcyklar), är gjorda för 3-4 bars lufttryck. Det blir alltså en större tryckgradient med hårdpumpade racerdäck.

Det är dessutom vanligt med lätta (och tunna) slangar på racercyklar, som lättare får pyspunka. Särskilt lätta latex-slangar är ökända för att ha inbyggd pyspunka och kan ibland behöva pumpas några gånger per dag under långa turer.

PS! Kan du inte lära din fru att själv pumpa däcken. 😀
/Niklas

Vi pumpar gemensamt då den tramppump vi äger kräver att en håller munstycket på ventilen medans den andra sköter pumpandet..😆

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795960
anersimyra skrev:
Niking skrev:Presta-ventiler, i dagligt tal benämnd "racerventil", är ju gjorda för högt tryck i däcken. Inte ovanligt med 6-8 bar i 23-28 mm smala racerdäck. Dunlop-ventiler ("vanliga" cykelventiler på bl.a. standardcyklar), är gjorda för 3-4 bars lufttryck. Det blir alltså en större tryckgradient med hårdpumpade racerdäck.

Det är dessutom vanligt med lätta (och tunna) slangar på racercyklar, som lättare får pyspunka. Särskilt lätta latex-slangar är ökända för att ha inbyggd pyspunka och kan ibland behöva pumpas några gånger per dag under långa turer.

PS! Kan du inte lära din fru att själv pumpa däcken. 😀
/Niklas

Vi pumpar gemensamt då den tramppump vi äger kräver att en håller munstycket på ventilen medans den andra sköter pumpandet..😆


Låter som det är dags för en ny pump då. Å då kan jag rekommendera en bra kvalitetspump som t.ex. SKS Rennrad https://www.cykelcity.se/sks-rennkompre ... -cykelpump
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#795966
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Presta-ventiler, i dagligt tal benämnd "racerventil", är ju gjorda för högt tryck i däcken. Inte ovanligt med 6-8 bar i 23-28 mm smala racerdäck. Dunlop-ventiler ("vanliga" cykelventiler på bl.a. standardcyklar), är gjorda för 3-4 bars lufttryck. Det blir alltså en större tryckgradient med hårdpumpade racerdäck.

Det är dessutom vanligt med lätta (och tunna) slangar på racercyklar, som lättare får pyspunka. Särskilt lätta latex-slangar är ökända för att ha inbyggd pyspunka och kan ibland behöva pumpas några gånger per dag under långa turer.

PS! Kan du inte lära din fru att själv pumpa däcken. 😀
/Niklas

Vi pumpar gemensamt då den tramppump vi äger kräver att en håller munstycket på ventilen medans den andra sköter pumpandet..😆


Låter som det är dags för en ny pump då. Å då kan jag rekommendera en bra kvalitetspump som t.ex. SKS Rennrad https://www.cykelcity.se/sks-rennkompre ... -cykelpump
/Niklas

Tackar..👍🙂 en sådan pump ska absolut inhandlas..🤑

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796081 Notera att pumpmunstycket till den fina SKS-pumpen är avsedd för Presta-ventil ("racer"-ventil).

Ska du pumpa däck med vanlig Dunlop -ventil (vanlig cykelventil), rekommenderas en lämplig adapter. Förslagsvis en "ventilförlängare" för djupa s.k. aerofälgar. Der är f.ö. samma gänga på ventilhatten till både Presta och Dunlop

Alternativt kan du byta ut din Dunlop-slang mot en motsvarande Presta-slang. Men då bör du också sätta i en s.k. ventilräddare i fälgens ventilhål, då Presta-ventilen är mycket smalare än en Dunlop-ventil (och en Schrader-ventil). Annars glappar ventilen sönder I fälgen.

Gummit i pumpmunstycket slits ut med tiden. Men detta gummi finns som reservdel och är lätta att byta. Välsorterade cykelhandlare (som säljer lite finare cyklar) brukar ha dem hemma.

Jag har haft min SKS Rennrad-pump i ca 27 år nu och den funkar fortfarande mycket bra. Ett antal gummin till pumpmunstycket har förvisso bytts genom åren. Å en gång fick jag också byta ett gummi till själva pump-kolven, men den reservdelen gick också att beställa. 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

ujja  
#796100 Jag har haft min SKS Rennkompressor i ca 10 år, den är outslitlig om man sköter om den :)
Cyklar man racer blir det mycket pumpande, skönt att man inte kör på tubdäck längre, då var det ännu mer pumpande.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#796103
Niking skrev:Notera att pumpmunstycket till den fina SKS-pumpen är avsedd för Presta-ventil ("racer"-ventil).

Ska du pumpa däck med vanlig Dunlop -ventil (vanlig cykelventil), rekommenderas en lämplig adapter. Förslagsvis en "ventilförlängare" för djupa s.k. aerofälgar. Der är f.ö. samma gänga på ventilhatten till både Presta och Dunlop

Alternativt kan du byta ut din Dunlop-slang mot en motsvarande Presta-slang. Men då bör du också sätta i en s.k. ventilräddare i fälgens ventilhål, då Presta-ventilen är mycket smalare än en Dunlop-ventil (och en Schrader-ventil). Annars glappar ventilen sönder I fälgen.

Gummit i pumpmunstycket slits ut med tiden. Men detta gummi finns som reservdel och är lätta att byta. Välsorterade cykelhandlare (som säljer lite finare cyklar) brukar ha dem hemma.

Jag har haft min SKS Rennrad-pump i ca 27 år nu och den funkar fortfarande mycket bra. Ett antal gummin till pumpmunstycket har förvisso bytts genom åren. Å en gång fick jag också byta ett gummi till själva pump-kolven, men den reservdelen gick också att beställa. 👍
/Niklas

Ok, tack..🙂👍 jag får lov att konsultera Karl Bern angående ventilerna om han är bekant?

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796109
anersimyra skrev:
Niking skrev:Notera att pumpmunstycket till den fina SKS-pumpen är avsedd för Presta-ventil ("racer"-ventil).

Ska du pumpa däck med vanlig Dunlop -ventil (vanlig cykelventil), rekommenderas en lämplig adapter. Förslagsvis en "ventilförlängare" för djupa s.k. aerofälgar. Der är f.ö. samma gänga på ventilhatten till både Presta och Dunlop

Alternativt kan du byta ut din Dunlop-slang mot en motsvarande Presta-slang. Men då bör du också sätta i en s.k. ventilräddare i fälgens ventilhål, då Presta-ventilen är mycket smalare än en Dunlop-ventil (och en Schrader-ventil). Annars glappar ventilen sönder I fälgen.

Gummit i pumpmunstycket slits ut med tiden. Men detta gummi finns som reservdel och är lätta att byta. Välsorterade cykelhandlare (som säljer lite finare cyklar) brukar ha dem hemma.

Jag har haft min SKS Rennrad-pump i ca 27 år nu och den funkar fortfarande mycket bra. Ett antal gummin till pumpmunstycket har förvisso bytts genom åren. Å en gång fick jag också byta ett gummi till själva pump-kolven, men den reservdelen gick också att beställa. 👍
/Niklas

Ok, tack..🙂👍 jag får lov att konsultera Karl Bern angående ventilerna om han är bekant?

Nope, inte hört talas om Karl Bern.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#796110
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Notera att pumpmunstycket till den fina SKS-pumpen är avsedd för Presta-ventil ("racer"-ventil).

Ska du pumpa däck med vanlig Dunlop -ventil (vanlig cykelventil), rekommenderas en lämplig adapter. Förslagsvis en "ventilförlängare" för djupa s.k. aerofälgar. Der är f.ö. samma gänga på ventilhatten till både Presta och Dunlop

Alternativt kan du byta ut din Dunlop-slang mot en motsvarande Presta-slang. Men då bör du också sätta i en s.k. ventilräddare i fälgens ventilhål, då Presta-ventilen är mycket smalare än en Dunlop-ventil (och en Schrader-ventil). Annars glappar ventilen sönder I fälgen.

Gummit i pumpmunstycket slits ut med tiden. Men detta gummi finns som reservdel och är lätta att byta. Välsorterade cykelhandlare (som säljer lite finare cyklar) brukar ha dem hemma.

Jag har haft min SKS Rennrad-pump i ca 27 år nu och den funkar fortfarande mycket bra. Ett antal gummin till pumpmunstycket har förvisso bytts genom åren. Å en gång fick jag också byta ett gummi till själva pump-kolven, men den reservdelen gick också att beställa. 👍
/Niklas

Ok, tack..🙂👍 jag får lov att konsultera Karl Bern angående ventilerna om han är bekant?

Nope, inte hört talas om Karl Bern.
/Niklas

Ok, det är en ”gammal” cyklist som jag jobbar med och han kommenterar ibland cykel på någon av sportkanalerna.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796111 Aha! Ja, då kan han säkert ge dig lite tips och råd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Järnoxen  
#806201

En bild från dagens runda på Öland får väl duga för att presentera en av mina kära ägodelar, en Kona Sutra SE. Jag köpte den förra vintern och har hunnit lägga 150 mil på den, GROVT beräknat, nu känner jag dock att jag börjar få ordning på all utrustning så att jag börjar bli nöjd och cykeln är presentabel. Det är vissa saker jag vill ändra på men på det stora hela börjar jag bli nöjd.
Senast redigerad av Järnoxen tor 13 jul 2023, 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Bax  
#806203 Gjorde 24km mountainbike på en gammal vandringsled i norra ångermanland idag.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806204 Cyklade drygt 38 km landsväg idag. Snittade 27,3 km. 31 timmars återhämtning rekommendetas enligt både pulsklocka och cykeldator.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

anersimyra  
#806228
Niking skrev:Cyklade drygt 38 km landsväg idag. Snittade 27,3 km. 31 timmars återhämtning rekommendetas enligt både pulsklocka och cykeldator.
/Niklas

Uj uj..det förefaller mig vara en ”väldig” medelfart på cykel med tanke på distansen..😮 det måste kännas härligt att fullkomligt ”flyga fram” genom landskapet av egen kraft..😀👍

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806230
anersimyra skrev:
Niking skrev:Cyklade drygt 38 km landsväg idag. Snittade 27,3 km. 31 timmars återhämtning rekommendetas enligt både pulsklocka och cykeldator.
/Niklas

Uj uj..det förefaller mig vara en ”väldig” medelfart på cykel med tanke på distansen..😮 det måste kännas härligt att fullkomligt ”flyga fram” genom landskapet av egen kraft..😀👍


Jodå. Tyvärr fanns det andra i gruppen som var ännu snabbare. 🤮

Edit: Ibland känner jag mig mer som en belgisk kulstöterska https://www.svt.se/sport/friidrott/udda ... meter-hack 😤
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

jannee  
#806242 Riktigt bra cyklat om Niking gjort det med en "vanlig" treväxlad cykel, kanske inte lika imponerande om han nyttjat någon 10 växlad racer eller cyklat i grupp för då ligger man på rulle 4/5 delar av sträckan.
Men eftersom det är Niking - batterifantasten anar jag han nyttjat en elcykel - vad det så långt batteriet orkade? 😤

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).