Motorsåg och handhållet

Aspen bränsle

85 inlägg 16539 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Aspen bränsle

isteskog  
#794132Även Åkes Motor i Delsbo har höjt till 32 kr/lit för pumpbränslet ....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

jlhp  
#794736Man blir väl snart tvungen att gå över till batterisåg (då får man ju bidrag av staten)... Förlåt, men kunde bara inte låta bli ;-)

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jlhp skrev:Man blir väl snart tvungen att gå över till batterisåg (då får man ju bidrag av staten)... Förlåt, men kunde bara inte låta bli ;-)

Vadå för bidrag? 😀
/Niklas

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Niking skrev:
jlhp skrev:Man blir väl snart tvungen att gå över till batterisåg (då får man ju bidrag av staten)... Förlåt, men kunde bara inte låta bli ;-)

Vadå för bidrag? 😀
/Niklas

jag gissar han syftar på elstöd

Användarvisningsbild

Camaro1969 skrev:
Niking skrev:

Vadå för bidrag? 😀
/Niklas

jag gissar han syftar på elstöd

Men elstöd får du ju för att du köper in el, oavsett om du kör batterisåg eller bensinsåg. Ty det är väl bara rena off grid-lösningar, som inte ger elstöd.

Även om du skulle köra slut på 6 st. Husqvarna BLi 300-batterier under en full arbetsdag i skogen, så snackar vi på sin höjd om 2-3 kWh extra elförbrukning under den arbetsdagen. En hel månad (20 arbetsdagar) i skogen med batteriverktyg ger alltså en extra månadsörbrukning på max 40-60 kWh el. Inte många kronor i elstöd där inte.

Då bör väl snarare frågan vara vad motsvarande mängd bensin (säg 50-100 liter Aspen 2T per månad) kostar idag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Grålle52  
#7949186 såna batteri kostar ju 35 000kr. Motsvarar ju 1000l aspen

Användarvisningsbild

#794925Ja, alltså 10 månaders bensinförbrukning. Sedan är det bara vinst på batterierna.
/Niklas

tallen100  
#794928Då har du väl laddat batterierna så många gånger så de nästan är halvförbrukade... 🤣
Senast redigerad av tallen100 mån 06 mar 2023, 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Då har du laddat batterierna så många gånger så de är nästan halvförbrukade 🤣

Ja, å bensinen är helförbrukad! 🤣
/Niklas

tallen100  
#794930Ja då lönar det sej att köpa ny bensin 👍

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Ja då lönar det sej att köpa ny bensin 👍

Varför det, när det ju bara är att ladda batterierna igen.
/Niklas

tallen100  
#794934Kapaciteten minskar med tiden och efter tillräckligt många laddningar så har dom gjort sitt 😎

Användarvisningsbild

anersimyra  
#794935Jag åkte på att ”nödhandla” fem liter 2T alkylat på OKQ8 och den jävla dunken gick på 280 spänn.. 🤬

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Kapaciteten minskar med tiden och efter tillräckligt många laddningar så har dom gjort sitt 😎

Jo, men bensinen är fortfarande helförbrukad, innan batterierna ens är halvförbrukade. Den återstående livslängden på batteriet är ju en ren ekonomisk vinst, jämfört med bensinaren. 👍
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 06 mar 2023, 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:Jag åkte på att ”nödhandla” fem liter 2T alkylat på OKQ8 och den jävla dunken gick på 280 spänn.. 🤬

Alltså 56 kr/liter! Tillkommer förlorad arbetstid + extra resekostnader...
/Niklas

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).