Verkstan

Orkeslös Honda 50cc 4T

27 inlägg 6656 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

Re: Orkeslös Honda 50cc 4T

Henrik.E  
#794193Choken öpnar riktigt och jag kör på alkylat. Även testat ny macksoppa utan att det blev nån skillnad.

Har kollat igenom förgasaren igen och det finns inget stopp i den nånstans vad jag kan se.
Ser som ny ut invändigt också och inte ärgat som det brukar kunna bli.
Alla kanaler i förgasaren släpper igenom luft när jag blåser.
Mätt upp tändspolen också. Primärsidan ska ligga på 0,98 -1,2 ohm. Jag har 1,3 ohm 🤔
Sekundärsidan 8,0-10,0 kOmh och jag har 9.0 k ohm så det verkar ju stämma.

Kollade även ventilspelet och det var 0 och ventilstängerna var något böjda så här verkar det vara något skumt ?
Eller ska dom vara något böjda för att lätt kunna ge sig om ventilspelet blir för tight ?
Dom är iaf tunna och mjuka.

Justerade ventillspelet till 0,08 mm in och 0,10mm ut.

Dock går den lika kasst ändå .

Man undrar ju vad felet kan vara ?
Den här vinchen har inte gått mer än max 20 min sen den var ny. Har inte gått utan olja och funkade ju faktist bra när jag provkörde den för 1 år sen 🤔

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

anersimyra  
Henrik.E skrev:Choken öpnar riktigt och jag kör på alkylat. Även testat ny macksoppa utan att det blev nån skillnad.

Har kollat igenom förgasaren igen och det finns inget stopp i den nånstans vad jag kan se.
Ser som ny ut invändigt också och inte ärgat som det brukar kunna bli.
Alla kanaler i förgasaren släpper igenom luft när jag blåser.
Mätt upp tändspolen också. Primärsidan ska ligga på 0,98 -1,2 ohm. Jag har 1,3 ohm 🤔
Sekundärsidan 8,0-10,0 kOmh och jag har 9.0 k ohm så det verkar ju stämma.

Kollade även ventilspelet och det var 0 och ventilstängerna var något böjda så här verkar det vara något skumt ?
Eller ska dom vara något böjda för att lätt kunna ge sig om ventilspelet blir för tight ?
Dom är iaf tunna och mjuka.

Justerade ventillspelet till 0,08 mm in och 0,10mm ut.

Dock går den lika kasst ändå .

Man undrar ju vad felet kan vara ?
Den här vinchen har inte gått mer än max 20 min sen den var ny. Har inte gått utan olja och funkade ju faktist bra när jag provkörde den för 1 år sen 🤔

Vad händer om du gasar på genom att dra i regulatorarmen..🤔 Det som är lite ”skumt” med den vinsch som min fråga gällde är att den tvärdör såpass snabbt när det börjar gå tungt. Normalt så är vinschen lika stark på halv som på fullgas och tar det emot så börjar vinschlinan antingen brännas eller smulas sönder. Tyvärr så är dessa 50cc Hondamotorer rejält dyra så att köpa ny är inte riktigt att tänka på..🤑

TS

Henrik.E  
#794213Blir ingen skillnad var man än gasar nånstans. Vill ändå inte varva.
Tvättade ur förgasaren med i ultraljudstvätt nu på kvällen men fortfarande ingen skillnad.

Börjar misstänka att det kan bli nåt överslag inne i tändspolen eller nåt liknande vid ett visst varvtal och att den därför misständer och ej vill varva.

Ja motorerna är ju lite väl dyra för att bara köpa en ny.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Henrik.E skrev:Blir ingen skillnad var man än gasar nånstans. Vill ändå inte varva.
Tvättade ur förgasaren med i ultraljudstvätt nu på kvällen men fortfarande ingen skillnad.

Börjar misstänka att det kan bli nåt överslag inne i tändspolen eller nåt liknande vid ett visst varvtal och att den därför misständer och ej vill varva.

Ja motorerna är ju lite väl dyra för att bara köpa en ny.

Den 6,5 hp Honda som drev hydraulaggregatet till min Avestavagnen stannade ibland pga överbelastning och kunde därefter vara riktigt tjurig att återstarta. När den efter många försök åter startade så gick den hackigt på lågt varv en stund. Jag gissar på att motorn helt enkelt blev ”dränkt” med soppa när den överbelastades och därför blev svår att få igång. Utan att egentligen veta hur regulatorn fungerar så gissar jag på att just regulatorn kan vara ”boven i dramat”..🤔

TS

Brorsan  
#794294Funkar inte regulatorn som den ska blir dom konstiga.
Kan varva bra utan belastning, belastar man den och regulatorn inte ökar bränslemängden dör den.
Det är ju några fjädrar och länkar som ska sitta rätt på regulatordelen samt vara hel inne i motorn.

Användarvisningsbild

Cunningham  
#794299Tror att regulatorn inte ökar bränslemängden utan är mera att se som en som hjälper en att reglera gaspådraget. Dvs när det börjar gå tyngre så ska den kompensera med gaspådrag, och den mängd bensin/luft som tillförs är förgasarens inställning. Däremot kan det var så att gaspådraget via regulatorn sker för långsamt eller inte alls. Prova att spraya in startgas i förgasaren och se ifall den inte vill öka varvtalet ! Gör den inte det så lutar det kanske åt tändfel.

Användarvisningsbild

anersimyra  

Brorsan  
Cunningham skrev:Tror att regulatorn inte ökar bränslemängden utan är mera att se som en som hjälper en att reglera gaspådraget. Dvs när det börjar gå tyngre så ska den kompensera med gaspådrag, och den mängd bensin/luft som tillförs är förgasarens inställning. Däremot kan det var så att gaspådraget via regulatorn sker för långsamt eller inte alls. Prova att spraya in startgas i förgasaren och se ifall den inte vill öka varvtalet ! Gör den inte det så lutar det kanske åt tändfel.

Kunde ha varit tydligare i mitt inlägg och skrivit "bränslemängden via förgasaren" istället.

Henrik.E  
#794331Regulatorn är det inte.
Den vill inte varva mer fast jag gasar den manuellt direkt på spjället på förgasaren.
Den vill alltså inte ens varva fast den inte belastas.
Maxvarvtalet nu är nog inte mer än kanske 3500 rpm nu och då går den orent också.

Varken startgas eller att spraya ren bensin rakt in i förgasaren hjälper heller. Den lägger av direkt då.
Likaså om jag använder choken. Lägger av direkt då.

Frågan är varför jag hade 0 i ventilspel och ventilstängerna var böjda ?
Kan man ha missat att ställa rätt ventilspel från fabrik och sen när motorn blev varm första gången så kröktes stängerna pga det var tvunget att ge sig nån stans ?
Kanske har nån ventil tagit skada pga detta ?
Tyvärr går det inte att lyfta toppen och kolla detta utan man lär riva motorn underifrån och plocka ur veven för att se.

Har iaf riktat stängerna och justerat till rätt ventilspel.

Tycker ventilernas öppningslängd är väldigt kort också. Säkert inte mer än 3-4 mm men det kanske en sån här enkel liten motor ska ha ?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Henrik.E skrev:Regulatorn är det inte.
Den vill inte varva mer fast jag gasar den manuellt direkt på spjället på förgasaren.
Den vill alltså inte ens varva fast den inte belastas.
Maxvarvtalet nu är nog inte mer än kanske 3500 rpm nu och då går den orent också.

Varken startgas eller att spraya ren bensin rakt in i förgasaren hjälper heller. Den lägger av direkt då.
Likaså om jag använder choken. Lägger av direkt då.

Frågan är varför jag hade 0 i ventilspel och ventilstängerna var böjda ?
Kan man ha missat att ställa rätt ventilspel från fabrik och sen när motorn blev varm första gången så kröktes stängerna pga det var tvunget att ge sig nån stans ?
Kanske har nån ventil tagit skada pga detta ?
Tyvärr går det inte att lyfta toppen och kolla detta utan man lär riva motorn underifrån och plocka ur veven för att se.

Har iaf riktat stängerna och justerat till rätt ventilspel.

Tycker ventilernas öppningslängd är väldigt kort också. Säkert inte mer än 3-4 mm men det kanske en sån här enkel liten motor ska ha ?

Då återstår tiotusenkronorsfrågan. Har garantitiden löpt ut..🤔🙂

TS

Henrik.E  
#794343Nej tyvärr är det nog ingen garanti på den nu.
Den är nog ca 3 år gammal. Köpte den på en konkursauktion på tovek (ny oanvänd).
Honda har annars 5 års garanti för privat användning och 1 år för företag såg jag.

Lär väl sluta med att jag köper en ny motor eller ev en pump med samma motor och plockar motorn från pumpen.
Det var billigare med en pump än en lös motor såg jag.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Henrik.E skrev:Nej tyvärr är det nog ingen garanti på den nu.
Den är nog ca 3 år gammal. Köpte den på en konkursauktion på tovek (ny oanvänd).
Honda har annars 5 års garanti för privat användning och 1 år för företag såg jag.

Lär väl sluta med att jag köper en ny motor eller ev en pump med samma motor och plockar motorn från pumpen.
Det var billigare med en pump än en lös motor såg jag.

Man kan ju annars ta en rövare och skriva till kanadensarna och beskriva problemet och hoppas på att de av goodwill skickar en ny motor..🤑🤑🤑

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).