Skogsmiljö och Trädlära

Återvätning gammal torvmark

65 inlägg 18701 visningar 19 följer Svara, dela mm...   

Re: Återvätning gammal torvmark

uffejohan  
#792411 uffejohan - Återvätning
Finns mer skrivet om detta i en tidigare tråd. Jag har också blivit erbjuden detta men har absolut inga planer på att göra detta. Odlar hellre upp ett fint björk/granbestånd på min mosse.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792417 Postnord-lotteriet
”Grattis, just idag vann er gata och får post”.

alias  
Orsa skrev:Postnord-lotteriet
”Grattis, just idag vann er gata och får post”.

Och "Grann-yran" innebär då att man på dessa dagar som utdelning faktiskt sker får träffa sina grannar för att utbyta felaktigt utdelade försändelser med varandra! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

svampbob  
Helproffs skrev:
Elis76 skrev:Var femte våtmark på jorden försvunnen
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va ... forsvunnen

Ja å nu ska Sverige bli bäst i klassen igen å rädda världen tror dom...

Hur mycket myr behöver vi i Sverige? Jag är säker på om vi tog bort hälften så skulle vi fortfarande ha mer än tillräckligt i alla avseenden.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792466 Inget att hämta i skogen, vare sig virke eller vilt är väl på god väg, eller vad tror du? Ju mer anspråkstagande av andras ägande man kan propagera för dess mer berättigande och myndighetsmedia det får .
Det är bara vindkraft och ledningsgator som är rumsrent i åsiktskorridoren av det starkt miljöskadande.

Att vi återväter mark för att rädda planeten efter 150 år med kol och olja är i relation ungefär lika verkansfullt för planetens koldioxidbalans som att låta bli att släppa sista fisen strax innan man dör.
Återvätning är mest att det känns bra för åsiktskorridorskarriärister att man till varje pris gör något oväsentligt bidragande oavsett hur meningslöst det är i helhetsperspektiv.
Och naturligtvis att man nyttjar andras pengar för att få greja själv så att andra i sin tur ska göra jobbet eller bära förlusten av det, om det så är utkomst eller levnadsvillkor, jakt eller skogbruk som drabbas.

För 40 år sen var det 50 mjölkgårdar, ett lokalt mejeri och sen ut till butikerna. 50 familjer som hade landsbygdsliv.
Idag 1 gård med 250 kor och anställda från Litauen som bor i husvagn bakom bakom maskinhallen, 25 mille i lån, 20 mil till mejeriet som tar fram mellanmjölk, sen skickas grädden 50 mil till ett ysteri vars ost ska finnas från Riksgränsen till Ysta(d), 50 heltidsjobb med marknadsfolk och säljare och ICA har en hel vägg med individuella val av mjölk och ost från nordens alla hörn. Lika i alla butiker. 30% kasseras. (inga siffror har källa).
Det är ju ungefär lika ställt med det som strukturen i skogsbruket.
Här kan vi börja snacka miljöförbättringspotential. Transportlivsstilen.

Ny vill jag pysa ut mer.
Det svenska välfärdssamhället som inte längre levererar vare sig vård, skola, omsorg, försvar, trygghet eller jobb eller infrastruktur men har VÄRLDENS högsta skattetryck.
Malm, vattenkraft, kärnkraft och vind kan ägas av vemfansomhelst och så ser det ut också. Staten (vänsterprojektet Sverige) sviker landets medborgare.
Kunde inte våra pensionsstiftelser åtminstone köpa tillbaka och äga vattenkraftverk istället för att finska Fortum delar ut miljarder från våra elräkningar till finska staten? Vem tjänar på detta i Sverige? Ja en gång var det kanske Wallenberg när STORA parade sig med ENSO men svensk skattepolitik tvingade huvudkontoret till Helsinki. Ja, vad är ett land egentligen?

Det var några år sen jag skrev här att ett land som Irland spelar sina kort rätt.
Satsar på att skapa industrijobb i framtidssektorer, lockar investeringar med att sätta LÅG skatt. Nu har ju dom nästan 5% tillväxt, högst i EU och Sverige sämst med -0,9% men också världens högsta skatt. Detta enligt veckans nyheter.

En professor säger häromdagen i en SVT-kommentar att privatkonsumtionen är svag. Jadå, vi ska köpa och inte jobba, producera och sälja ikapp helt plötsligt. Ja, antingen lånar ett lands befolkning och handlar så det blir pengar till BNP och världens högsta skatteuttag eller så forskar och producerar man inom högavkastande framtidsindustri som i Irland.
I Sverige satsar vi på blåögda idéer med skattepengar och andra länder gör affärer och pengar för sitt folk av förnuftig förvaltning och affärsmannaskap. Vi är nu så många som lever på skattepengar att det inte går att sluta. Jag borde nog få statligt heltidsjobb att bara gå och låta min skog vara. För lönen ska jag bara köpa och konsumera. Jaha.

hfab  
svampbob skrev:Hur mycket myr behöver vi i Sverige? Jag är säker på om vi tog bort hälften så skulle vi fortfarande ha mer än tillräckligt i alla avseenden.

Sverige har ju blivit världens samvete.
Vi ska kompensera för andras brister.
Du får inte vara egoistisk, vi måste hålla ihop och vara solidariska inom unionen.
Jag kommer och hjälper dig att plugga alla diken du rensat. 🤣

Torleif  
#794066 Vi har en liten kärrpått som har varit utdikad men där vi har låtit det fullkomligt igengrodda diket fortsätta vara igengrott så påtten har blivit en pått igen. Det är torra grusbackar på båda sidorna så litet vatten gör säkert gott och strängt taget förlorar vi mindre än tvåhundra kvadratmeter producerande skogsmark. Dessutom är det bra för kolbalansen och grundvattenförsörjningen.
Jag är absolut för återvätning på sådana ställen av miljöskäl men jag tror att det är bäst att göra det utan myndighetsinblandning.

Användarvisningsbild

Elis76  
#796263 Läste en artikel om våtmark i Kristianstad nu på morgonen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kristianstads-torvmarker-slapper-ut-lika-mycket-koldioxid-som-bilarna

Användarvisningsbild

Knagge  
#796360 Börja med att återväta gammal torvmark i stadsdelar runt Berlin och Paris.
Sen kan man fortsätta runt Stockholm,Göteborg och Malmö.
Då visar man riktig vilja att göra något.
Nu vill man mest lura dumma skogsägare att förstöra produktiv skogsmark.
Det är vad jag tycker om detta.

isteskog  
#796375 Håller med dig, Knagge! Dumt att låta lura sig för den ynkliga ersättningen som gäller för återvätning. Undrar hur många hektar som skogsägare som sköter sin skog har som kan återvätas? Är nog mest för de skogsägare som har andra mål än skogsproduktion som är målgruppen. Jag kommer inte att återväta en enda meter..... 👎

macke  
#796379 Håller med er.
Dessutom propageras det för att man ska riva dammar vid gamla kraftverk,och tömma dom på vatten. Känns som att det råder en bitterhet över att det finns folk som äger en bit mar

hfab  
isteskog skrev:Jag kommer inte att återväta en enda meter..... 👎

Är du helt säker på det?
Tyvärr är det så att folk överlag (inte du då 😉 ) är dumma i huvudet på riktigt.
Vad säger att det inte kommer krav på att du ska återväta?

isteskog  
hfab skrev:

Är du helt säker på det?
Tyvärr är det så att folk överlag (inte du då 😉 ) är dumma i huvudet på riktigt.

I landet med de mesigaste och dummaste befolkning/ politiker skulle det inte förvåna om det kom sådana krav. Det första blir nog obligatoriska skogsbruksplaner som staten har tillgång till.....

uffejohan  
isteskog skrev:
hfab skrev:

Är du helt säker på det?

I landet med de mesigaste och dummaste befolkning/ politiker skulle det inte förvåna om det kom sådana krav. Det första blir nog obligatoriska skogsbruksplaner som staten har tillgång till.....

Och sen slutar det väl med att vi alla blir nån slags naturförvaltare på våra gårdar med allemansrätten som rättesnöre, d.v.s. inte bryta levande kvistar…

Användarvisningsbild

Badger  
#796403 Det finns goda skäl att återväta vissa marker. För egen del har jag ett par ställen som jag gärna omvandla till vatten för där växer i princip ingenting förutom starrgräs. Dessutom så har vi fler torrår som som stressar skogen så att få en större yta som kan hålla vatten skulle vara till nytta för skogen hos mig. Kolla lite på förutsättningarna för att göra detta och det visade sig dock vara ett administrativt snår som alltid. Oklart vad får göra. Oklart vad man får stöd för. Oklart vilka regler som man blir bunden av och för hur lång tid om det skulle genomföras. Det pratas mycket mer om att göra våtmarken tillgänglig för besökare och anlägga rastplatser för turister än krav på åtgärder för djur och natur. Och så var processen kring utredning och vilken expert som skulle planlägga också otydligt. Så känslan var att risken är stor att det kommer någon tjänsteman och lägger upp en plan som man inte håller med om och när snurrar är igång så blir man fast i det som en fluga. En annan aspekt verkar vara att myndigheterna har störst ambition att lägga produktiv jordbruksmark under vatten och att allmänna ängar och sankhål var ointressanta. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna få intrycket att man vill minska den svenska matproduktionen och göra landet mer beroende av import.

Inte riktigt lika negativ som föregående talare, men delar bilden att NaivSverige slänger ut pengar till en massa kulturprojekt och andra konstigheter när samhällets grund dagligen angrips av kriminella. Prioriteringarna har varit fel i många år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).