tis 14 feb 2023, 16:57#792466
Inget att hämta i skogen, vare sig virke eller vilt är väl på god väg, eller vad tror du? Ju mer anspråkstagande av andras ägande man kan propagera för dess mer berättigande och myndighetsmedia det får .
Det är bara vindkraft och ledningsgator som är rumsrent i åsiktskorridoren av det starkt miljöskadande.
Att vi återväter mark för att rädda planeten efter 150 år med kol och olja är i relation ungefär lika verkansfullt för planetens koldioxidbalans som att låta bli att släppa sista fisen strax innan man dör.
Återvätning är mest att det känns bra för åsiktskorridorskarriärister att man till varje pris gör något oväsentligt bidragande oavsett hur meningslöst det är i helhetsperspektiv.
Och naturligtvis att man nyttjar andras pengar för att få greja själv så att andra i sin tur ska göra jobbet eller bära förlusten av det, om det så är utkomst eller levnadsvillkor, jakt eller skogbruk som drabbas.
För 40 år sen var det 50 mjölkgårdar, ett lokalt mejeri och sen ut till butikerna. 50 familjer som hade landsbygdsliv.
Idag 1 gård med 250 kor och anställda från Litauen som bor i husvagn bakom bakom maskinhallen, 25 mille i lån, 20 mil till mejeriet som tar fram mellanmjölk, sen skickas grädden 50 mil till ett ysteri vars ost ska finnas från Riksgränsen till Ysta(d), 50 heltidsjobb med marknadsfolk och säljare och ICA har en hel vägg med individuella val av mjölk och ost från nordens alla hörn. Lika i alla butiker. 30% kasseras. (inga siffror har källa).
Det är ju ungefär lika ställt med det som strukturen i skogsbruket.
Här kan vi börja snacka miljöförbättringspotential. Transportlivsstilen.
Ny vill jag pysa ut mer.
Det svenska välfärdssamhället som inte längre levererar vare sig vård, skola, omsorg, försvar, trygghet eller jobb eller infrastruktur men har VÄRLDENS högsta skattetryck.
Malm, vattenkraft, kärnkraft och vind kan ägas av vemfansomhelst och så ser det ut också. Staten (vänsterprojektet Sverige) sviker landets medborgare.
Kunde inte våra pensionsstiftelser åtminstone köpa tillbaka och äga vattenkraftverk istället för att finska Fortum delar ut miljarder från våra elräkningar till finska staten? Vem tjänar på detta i Sverige? Ja en gång var det kanske Wallenberg när STORA parade sig med ENSO men svensk skattepolitik tvingade huvudkontoret till Helsinki. Ja, vad är ett land egentligen?
Det var några år sen jag skrev här att ett land som Irland spelar sina kort rätt.
Satsar på att skapa industrijobb i framtidssektorer, lockar investeringar med att sätta LÅG skatt. Nu har ju dom nästan 5% tillväxt, högst i EU och Sverige sämst med -0,9% men också världens högsta skatt. Detta enligt veckans nyheter.
En professor säger häromdagen i en SVT-kommentar att privatkonsumtionen är svag. Jadå, vi ska köpa och inte jobba, producera och sälja ikapp helt plötsligt. Ja, antingen lånar ett lands befolkning och handlar så det blir pengar till BNP och världens högsta skatteuttag eller så forskar och producerar man inom högavkastande framtidsindustri som i Irland.
I Sverige satsar vi på blåögda idéer med skattepengar och andra länder gör affärer och pengar för sitt folk av förnuftig förvaltning och affärsmannaskap. Vi är nu så många som lever på skattepengar att det inte går att sluta. Jag borde nog få statligt heltidsjobb att bara gå och låta min skog vara. För lönen ska jag bara köpa och konsumera. Jaha.