Motorsåg och handhållet

Min 435 verkar ha fått problem..

25 inlägg 10178 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Min 435 verkar ha fått problem..

mats48  
#791647Haft ett tag haft en situation med 435an att den startar vid första start och kunnat jobba med. Men att starta den igen efter en stund så var det inget liv i den. Funkat sen igen nästa dag... Nu allt mer svårstartad.

Lämnade in den till verkstad. Fick besked att inget lönt att reparera då det är repor i cylinder och kolv på insugssidan.
Vad kan vara orsak till detta? Vill ju helst inte det skall hända igen.
Kör färdigblandad alkylat bränsle.

Funderar på en ny 435 då storlek funktion o pris är på en för mig bra nivå.

Läst trådar om cylinder byten , honing etc men tror inte jag får till ett sådant projekt.

Vad har ni för tips för att jag inte om några år skall stå i samma läge igen?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Min 435 verkar ha fått problem..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791669Vilket färdigblandad alkylat bensinsmärke köptes? Nåt har hänt och det är orsak bakom.
Hittar du den eller dem och rättar till dem finns det möjlighet att det går bättre med nästa produktval.

mats48  
#791671Olika märken. Aspen (granngården) och Starta (Jula) o nån till. Över tiden mest Starta.

Vilken är "bäst" tycker ni?

TS
Användarvisningsbild

#791675Utan att ha sett nåt gissar jag på bränsle relaterat problem. Att skifta mellan bränslen är sånt som försvårar i detta läge. Det ger mer o gissa på när man vill ha mindre.
Några bilder på kolven kan hjälpa då den skvallrar om orsak.
Skärning på insugssidan tyder på att den haft fel kost. Jag gissar då det inte är bara en repa utan snarare hela kolven.
Skaffar du ny såg eller gör vid denna så håll dig till ett bränsle. Gärna Aspen om jag får råda.

Användarvisningsbild

haawkhaawk  
#791761Jag har en 435 köpt för något år sen, en lätt och väldigt smidig såg för lite lättare jobb....MEN med massiva kvalitetsproblem, jag har inte fått den till att gå riktigt trots inlämmning till två olika Husqvarna-återförsäljare. Nu finns det en 435 Mark II som säljs, vågar man köpa den eller är det bara lite plastdetaljer som är ändrade??

mats48  
#793242Hmm
Var ju tvungen och kolla hur det ser ut.
Erkänner att jag är nybörjare på detta.
Men efter hjälp från inlägget ” Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.” Så gav jag min på att plocka isär den.
Visst finns det lite repor men på nivå att
man inte känner dem.
Fast toppen på cylindern o kolven så ju
Illa ut.

TS
Användarvisningsbild

Fredi  
#793250Den kolven ser ju i det närmaste osliten ut förutom sot på toppen, kan ej tro att sågen inte går pga detta 😱

Användarvisningsbild

#793251Ser ut som det varit mer koks innan.
Konstigt det inte är mer skador.
Rör sig kolvring rätt och har rätt spänning?
Inget överdrivet slitage?

Användarvisningsbild

hva555  
#793337Om man hade såna kolvar i alla sågar skulle man vara glad 😀 . Det är nog så att det inte alltid är roligt att reparera en 435a så jag skulle satsa lite högre o ev lit begagnad om priset är känsligt.

mats48  
#793338Kolvringen gick väl lite trögt nu bättre efter lite rengöring. Spänning vet jag inte riktigt hur det skall vara.

Men erkänner att detta med motorsågar nog är ett gift.

Om jag sätter ihop den för att fortsätta försök att få liv i den vilken väg framåt?
Kan/skall man försöka få bort koksen i cylinder och på kolv?
Passa på att byta tändspole som ju är ett välkänt problem på 435?
Verkar vara rätt tändstift enligt manualen men kan väl kasta in ett nytt sådant också i fall att.

Annan maskin? Jupp finns på listan men svårt att välja. Kör inte så ofta men när den går så
Blir det rätt tungt. Tar hand om vindfällen till ved, annan har kapat upp dem i stockar. Skall bli ved så
kubbar upp stockarna i skogen.

4 serien i övre skiktet borde räcka men läser väldigt spridda kommentarer så svårt.

TS
Användarvisningsbild

#793339Bort med koksen, kolvtopp, inne i kolv, venhus, cylinder. Se till att filter o slangar är ok.
Kör den på på ett bränsle, Aspen om jag får råda. Justera den så den går så bra som möjligt, inte t vekar på accelleration ska du se det går bättre, kanske bra med om du har tur.
Tror ditt problem är mer bränsle relaterat.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#793346De 435:or som jag haft oturen att stöta på har samtliga gått fetare än fett och ändrar sig i gången från dag till dag. Den sista 435:an jag stötte på gick inte med mindre än att H skruven fick justeras ut två hela varv, och skruvade man det lilla minsta åt något håll så antingen stannade sågen eller gick fett på ett löjligt lågt maxvarv. Nu hamnar den skitsågen förhoppningsvis på hyllan då ägaren fick sig en partner 540 av en släkting..🙂

Användarvisningsbild

#793347Där byter han upp sig ordentligt.
Det blir nog bra. 540 är en bra såg.

jannee  
#793349Utvecklingen för mindre/lättare motorsågar har tydligen avstannat totalt.
För 40 (Fyrtio) år sedan såldes Jonsered 420, en såg som var och ännu är betydligt vassare än HVA 435.
En 35 cc som även väl matchar HVA 540

Användarvisningsbild

#793361Tycker det är rätt generellt sämre prestanda på dagens såg.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).