Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 26871 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Helproffs  
#792806Lite snespår men, här i Europa är det snart inga verkstäder utan bara delbytar ställen undrar hur länge det är hållbart i framtiden, ser man på (u-länder) står mekaniker på öppen gata och delar å reparera sedan gjuter tätt elektronik och övrigt så undrar vart det största kunnandet finns i framtiden, jag tror inte hos oss iaf...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Helproffs skrev:Lite snespår men, här i Europa är det snart inga verkstäder utan bara delbytar ställen undrar hur länge det är hållbart i framtiden, ser man på (u-länder) står mekaniker på öppen gata och delar å reparera sedan gjuter tätt elektronik och övrigt så undrar vart det största kunnandet finns i framtiden, jag tror inte hos oss iaf...

De är för de går fortare. Folk klagar ju om de inte kan titta på när teknikern fixar deras maskin direkt, samt mer pengar in.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792825När man har känslor i det blir det lite strul.
Tycker man det är dyrt redan innan och får en sån här smäll så blir det lätt lite morr om priser.

Dessa priser är det med batteri såg. Tycker man det är bra handlar man och tänker inte mer på det. Det är lite vitsen i detta, inte tänka så mycket. Då trivs man bättre...
Annars finns det mer prisvärda produkter i mitt tycke.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792826Det är skillnad mellan tillverkningskostnad och reservdelspris (mycket stor skillnad). I början så slår man ut utvecklingspriserna på varan och reservdelarna men med tiden sjunker vanligen priset om man kommer upp i större serier.

Om man överhuvudtaget hittar en sån pryl på nätet från Kina så är priset troligen en tiondedel eller en femtedel. Men beställaren i Europa vill ogärna att tillverkaren i Kina skall sälja direkt för tillverkningskostnaden plus litet vinst.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#792828Lite märkligt är det i alla fall.
När Husqvarnas tillverkning i Kina gällande bensinsågar är kostsam så beror de högre kostnaderna på "säkerhets och kvalitetsutveckling".
När Husqvarnas tillverkning i Kina av elkomponenter blir dyra i inköp är et för att det är batterisågar.
Men det är klart, är man mot allt som produceras i Kina i allmänhet och batterisågar i synnerhet så är det lätt hänt att argumenten blir lite skruvade...

Hema  
#792840Om EU kan införa standard för mobilladdningskontakten, så borde väl de kunna införa liknande standard för batterier 12V, 18V, 36V, osv.?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:Om EU kan införa standard för mobilladdningskontakten, så borde väl de kunna införa liknande standard för batterier 12V, 18V, 36V, osv.?

Marknaden kan nog fixa det själva. Ex. för 18V. Niking - Husqvarna Aspire, en 18V-serie för villatomter
/Niklas

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792863Jag tvivlar på marknadens förmåga och i all synnerhet vilja. Det var just oviljan att vara med i en standard som fick EU att ge ut direktivet om USB-C. Antagligen går det på samma sätt med andra batteriladdare. Men då batterierna ökar starkt så blir det småningom nödvändigt att undvika samma situation som inom mobiltelefonsidan. Jag har tiotals fina laddare som inte passar till andra än de föråldrade mobilerna. Otroligt slöseri.

Hur skall man annars få Stihl och Husqvarna att samsas om laddare ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792864Om inte HVA och Stihl kan enas om samma svärdsfäste, tror jag inte det blir samma batterifäste heller.

Hema  
Niking skrev:
Hema skrev:Om EU kan införa standard för mobilladdningskontakten, så borde väl de kunna införa liknande standard för batterier 12V, 18V, 36V, osv.?

Marknaden kan nog fixa det själva. Ex. för 18V. Niking - Husqvarna Aspire, en 18V-serie för villatomter
/Niklas

Tack, det hade jag inte koll på.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792874Sedan kan man ju fråga sig om t.ex. AAA, AA, C, D, CR 2032 batterier etc. är resultatet av en påtvingad standard eller att marknadskrafterna har fått verka?

För även om Li-jon dominerar idag, så tvivlar jag på att det dominerar runt säg år 2050. Då gäller säkert andra spänningar och andra material i batterierna.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#792885Kunde jag få besked om det verkligen är ”dyrgripen” som felar så hade jag självklart stått ut med Husqvarnas rövarpris för att få igång sågen. Men då felet lika gärna kan vara ett annat så finns det inte på kartan att jag riskerar att köpa en del som inte kan returneras om den inte löser problemet.. 😤

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Kunde jag få besked om det verkligen är ”dyrgripen” som felar så hade jag självklart stått ut med Husqvarnas rövarpris för att få igång sågen. Men då felet lika gärna kan vara ett annat så finns det inte på kartan att jag riskerar att köpa en del som inte kan returneras om den inte löser problemet.. 😤

Låter som mig och de tips jag har fått här på att byta delar (förgasare/slangar/lager mm) hej vilt när sågen inte går som den skall. 😎

Hur många timmar har sågen gått?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Kunde jag få besked om det verkligen är ”dyrgripen” som felar så hade jag självklart stått ut med Husqvarnas rövarpris för att få igång sågen. Men då felet lika gärna kan vara ett annat så finns det inte på kartan att jag riskerar att köpa en del som inte kan returneras om den inte löser problemet.. 😤

Låter som mig och de tips jag har fått här på att byta delar (förgasare/slangar/lager mm) hej vilt när sågen inte går som den skall. 😎

Hur många timmar har sågen gått?

Jag kommer inte ihåg vad de sa angående drifttiden, men det var tämligen få timmar och jag frågade om inte datorn missat en nolla..🙂

Hema  
Niking skrev:Sedan kan man ju fråga sig om t.ex. AAA, AA, C, D, CR 2032 batterier etc. är resultatet av en påtvingad standard eller att marknadskrafterna har fått verka?

För även om Li-jon dominerar idag, så tvivlar jag på att det dominerar runt säg år 2050. Då gäller säkert andra spänningar och andra material i batterierna.
/Niklas

De där är batteristandarder som alla kan köpa, medan när tillverkare av batgeridrivna produkter tar bort den rätten från snvändaren, ja då är det inte minst sagt obra. Det gynnar ingen förutom företagen i korta loppet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).