Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 26858 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:Men om det bara är att byta ett kretskort, så är väl det bättre att byta än att slänga hela sågen?
Bara att kunna byta en modul. Om man nu verkligen menar allvar med att rädda miljön, så borde man underlätta för service och reperation!

Det kan finnas andra aspekter som också behöver beaktas. T.ex. om det har kommit ut en ny modell, som är klart förbättrad på avgörande punkter.

Å i Anersimyras fall kan jag tänka mig att hans nu trasiga 540iXP har gått hårt, varför övrigt slitage på sågen också får beaktas. Trots allt är han en fullblodsproffs, som lever på sitt sågande. Å då måste han ha pålitliga grejor, varför det ofta kan vara rationellt att köpa nytt, istället för att försöka suga ut det sista ur hans befintliga sågpark. För hur miljövänligt är det att t.ex. åka någon timme med bil till ett objekt med krånglande prylar? Å vad skulle kunderna säga?
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange skrev:Om man menar allvar med sitt miljötänk är det nog mer tanke som ska till.
Vill nan ha batterisåg är det väl bara o betala o se glad ut.
Kostnader är nog inte i första fokus.

I Anersimyras fall får ju kostnader alltid vägas mot intäkter. Å då kan nog en ny batterisåg snabbt tjänas in.

Å arbetsglädjen + den trevliga arbetsmiljön försämras knappast av en ny batterisåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Williamm  
Niking skrev:
Williamm skrev:Ämnet var Handtagsvärme på 540lxp.

Rättelse! Trådens ämne är den andra generationens 540i XP.
/Niklas

Stämmer. 540i XP.

Hema  
Niking skrev:
Hema skrev:Men om det bara är att byta ett kretskort, så är väl det bättre att byta än att slänga hela sågen?
Bara att kunna byta en modul. Om man nu verkligen menar allvar med att rädda miljön, så borde man underlätta för service och reperation!

Det kan finnas andra aspekter som också behöver beaktas. T.ex. om det har kommit ut en ny modell, som är klart förbättrad på avgörande punkter.

Å i Anersimyras fall kan jag tänka mig att hans nu trasiga 540iXP har gått hårt, varför övrigt slitage på sågen också får beaktas. Trots allt är han en fullblodsproffs, som lever på sitt sågande. Å då måste han ha pålitliga grejor, varför det ofta kan vara rationellt att köpa nytt, istället för att försöka suga ut det sista ur hans befintliga sågpark. För hur miljövänligt är det att t.ex. åka någon timme med bil till ett objekt med krånglande prylar? Å vad skulle kunderna säga?
/Niklas

Den bilfärden är betydligt mindre energikrävande än att tillverka en ny. Samt om man tillverkar undermånliga produkter kommer det inte att finnas ett andrahandsvärde. Det vore i mina ögon sorgligt. Jag gillar att man kan få rabatt på ny grej, om man lämnar in äldre i inbyte.

Hur mycket energi kommer hantagsvärmen dra?

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
/Niklas

Han har ju klarat sig utan nu ett tag.
Så nån såg har han ju som går...
Frågan är hur mycket pengar han vill lägga på just denna storlek av såg.
Inköp, drift, underhåll/reparationer är såna kostnader man har men vill ha så låga det går men jobbet ska bli gjort i vilket fall.
Lämnas det eller inte startas kanske nån annan tar o gör det..
Sågen ska gå....
Jag tror inte Anders har kört slut på den...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#792715Kikar man in i sågen och kollar in de ingående komponenterna så inser man snart att sågen är löjligt högt prisatt jämfört med en bensinsåg. Och när nu verkstaden inte känner till exakt vilken av två tänkbara elkomponenter som felar så är alternativet att åka på en kostnad som klart överstiger begagnatpriset för en snart tre år fungerande såg inte ett alternativ. Visst kan jag chansa på att styrenheten är trasig, betala 2800:- och montera samman sågen själv. Är nu i stället felet ett annat så har jag kastat 2800:- i sjön. Då återstår gasreglaget a 1800:- och skulle nu felet vara något annat än de två tänkbara så har jag köpt delar för närmare 5000:- helt i onödan. Nej, det får bli en ny såg och den gamla får bli en reservdelssåg..🤑🤑🤑

Hema  
anersimyra skrev:Kikar man in i sågen och kollar in de ingående komponenterna så inser man snart att sågen är löjligt högt prisatt jämfört med en bensinsåg. Och när nu verkstaden inte känner till exakt vilken av två tänkbara elkomponenter som felar så är alternativet att åka på en kostnad som klart överstiger begagnatpriset för en snart tre år fungerande såg inte ett alternativ. Visst kan jag chansa på att styrenheten är trasig, betala 2800:- och montera samman sågen själv. Är nu i stället felet ett annat så har jag kastat 2800:- i sjön. Då återstår gasreglaget a 1800:- och skulle nu felet vara något annat än de två tänkbara så har jag köpt delar för närmare 5000:- helt i onödan. Nej, det får bli en ny såg och den gamla får bli en reservdelssåg..🤑🤑🤑

Självklart ska inte du behöva chansa, utan Husqvarna borde ha dessa enheter hos verkstäderna, så att du som kund kan få reda på vad som är fel och utifrån det ta ställning till kostnaden. Alternativt, att de tar den som inbyte om du köper ny,

tallen100  
#792725Ja då har niking haft rätt, man slipper en massa dyra verkstadskostnader med batterisåg 👍 😀 😀
Man får istället köpa en ny såg när den "gamla" krånglar eller går sönder🤣

Användarvisningsbild

Hema skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Den bilfärden är betydligt mindre energikrävande än att tillverka en ny. Samt om man tillverkar undermånliga produkter kommer det inte att finnas ett andrahandsvärde. Det vore i mina ögon sorgligt. Jag gillar att man kan få rabatt på ny grej, om man lämnar in äldre i inbyte.

Hur mycket energi kommer hantagsvärmen dra?

Jag är ingalunda säker på att en nytillverkad såg gjord på ett slimmat löpande band, blir så mycket mer energikrävande än ett antal mils bomkörningar.

Eller har du själv undersökt energiåtgången vid Husqvarnas tillverkning? I så fall, går det åt mer energi vid tillverkning av en bensinare än en batterisåg?

Hur mycket ström som handtagsvärmen drar, vet jag ej, men det borde väl ligga i samma härad som på en motsvarande bensinare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Hema skrev:
anersimyra skrev:Kikar man in i sågen och kollar in de ingående komponenterna så inser man snart att sågen är löjligt högt prisatt jämfört med en bensinsåg. Och när nu verkstaden inte känner till exakt vilken av två tänkbara elkomponenter som felar så är alternativet att åka på en kostnad som klart överstiger begagnatpriset för en snart tre år fungerande såg inte ett alternativ. Visst kan jag chansa på att styrenheten är trasig, betala 2800:- och montera samman sågen själv. Är nu i stället felet ett annat så har jag kastat 2800:- i sjön. Då återstår gasreglaget a 1800:- och skulle nu felet vara något annat än de två tänkbara så har jag köpt delar för närmare 5000:- helt i onödan. Nej, det får bli en ny såg och den gamla får bli en reservdelssåg..🤑🤑🤑

Självklart ska inte du behöva chansa, utan Husqvarna borde ha dessa enheter hos verkstäderna, så att du som kund kan få reda på vad som är fel och utifrån det ta ställning till kostnaden. Alternativt, att de tar den som inbyte om du köper ny,

Varför ska en firma ta en slutkörd och trasig såg i inbyte? Låter inte direkt smart.

Husqvarna ger inte ut delar för felsökning gratis heller, dock så hade nog jag haft delarna hemma så man kan testa. Bättre marginaler på att laga maskiner.
Senast redigerad av Alex Strömberg tor 16 feb 2023, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Ja då har niking haft rätt, man slipper en massa dyra verkstadskostnader med batterisåg 👍 😀 😀

Fast det satt tydligen hårt i att erkänna att jag har haft rätt hela tiden!
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Hema skrev:

Verkstaden får själv köpa in utrustning och skaffa sig adekvat utbildning. När verkstaden var i kontakt med Husqvarna så svarade den de talade med att dennes uppgift enbart var att sälja ”grejer.”.. 🤬

Användarvisningsbild

Mange skrev:
Niking skrev:
/Niklas

Han har ju klarat sig utan nu ett tag.
Så nån såg har han ju som går...
Frågan är hur mycket pengar han vill lägga på just denna storlek av såg.
Inköp, drift, underhåll/reparationer är såna kostnader man har men vill ha så låga det går men jobbet ska bli gjort i vilket fall.
Lämnas det eller inte startas kanske nån annan tar o gör det..
Sågen ska gå....
Jag tror inte Anders har kört slut på den...

Självfallet går det att reparera upp den om man verkligen vill, men i realiteten blir det för dyrt. Hade reservdelspriserna varit en nolla mindre, så hade läget kanske varit annorlunda.
Så under rådande omständigheter är det helt rätt av Anders att låta sågen gå till de sälla jaktmarkerna.

Men Mange! Då du tydligen plötsligt ser en stor potential i den batterisågen, så kan du ju alltid ge Andets ett bra bud på den, betala frakten ner till Skåne, för att sedan själv felsöka och reparera upp den! Å skulle du mot förmodan misslyckas med felsökning eller reparation, så kan du alltid ställa in den som en prydnad på ditt museum... 😎
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:Ja då har niking haft rätt, man slipper en massa dyra verkstadskostnader med batterisåg 👍 😀 😀

Fast det satt tydligen hårt i att erkänna att jag har haft rätt hela tiden!
/Niklas

🤣 jo jag var dum nog att tro att dom gick att reparera på ett någorlunda vettigt sätt, men bara slänga skräpet och köpa nytt 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
#792737Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).