Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48148 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Torbjörn Johnsen  
#792491 Jag fick lite info från vedtillverkare i Estland om hur de räknar om volymer. Bifogar en bild här som jag tror att det går att begripa sig på även om man inte behärskar språket. Så vitt jag kan tolka det så får de ut 2,5 m3s från 1 m3f. Frågan är väl bara om de utgår från m3fpå bark eller m3f under bark. Björkmassaveden mäts och säljs i m3fub men möjligen hanteras brännved i m3fpb. Hursomhelst då blir det ytterligare ett bidrag till diskussionen om omräkningstal:

1676400694_omräkningstal-ved-estland.jpg

TS

adahlm  
#792497 Utgår man från fpb så får man inte 2.5m3lös då man klyver det i 33cm längder, brukar bli kring 2.1 - 2.2m3lös av 1m3fpb. 2.5låter väl optimistiskt även från 1m3fub, barken på ung björk är ju inte särskilt tjock

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag fick lite info från vedtillverkare i Estland om hur de räknar om volymer. Bifogar en bild här som jag tror att det går att begripa sig på även om man inte behärskar språket. Så vitt jag kan tolka det så får de ut 2,5 m3s från 1 m3f. Frågan är väl bara om de utgår från m3fpå bark eller m3f under bark. Björkmassaveden mäts och säljs i m3fub men möjligen hanteras brännved i m3fpb. Hursomhelst då blir det ytterligare ett bidrag till diskussionen om omräkningstal:

1676400694_omräkningstal-ved-estland.jpg

Om jag inte har gjort en större tankevurpa får jag det till att den som publicerat tabellen vill hävda att det skulle vara samma omvandlingstal (2,5) mellan m3fub (eller m3fpb, vilket mått som tabellen nu avser) och m3s för 1 m lång ved och 33 cm lång ved.

Känns det rimligt?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#792511 Min personliga uppfattning när det gäller ved i 40 - 50 cm längd är att
1 m³f (fast mått) motsvarar ca 2,75 m³s (stjälpt mått).

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792521 Dom Estniska siffrorna stämmer rätt bra med vad praktisk skogshand bok visar för olika fastvolymprocent.

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1676416723_img_20230214_234824.jpg

80-90  
adahlm skrev:Utgår man från fpb så får man inte 2.5m3lös då man klyver det i 33cm längder, brukar bli kring 2.1 - 2.2m3lös av 1m3fpb. 2.5låter väl optimistiskt även från 1m3fub, barken på ung björk är ju inte särskilt tjock

+1 på detta

Användarvisningsbild

svampbob  
80-90 skrev:
adahlm skrev:Utgår man från fpb så får man inte 2.5m3lös då man klyver det i 33cm längder, brukar bli kring 2.1 - 2.2m3lös av 1m3fpb. 2.5låter väl optimistiskt även från 1m3fub, barken på ung björk är ju inte särskilt tjock

+1 på detta

Hur mycket blir det om vi istället för 33 cm kapar i 30 cm längd. 2,0?

adahlm  
#792559 har ingen erfarenhet av 30cm klabbar, vild gissning mellan 2,0 - 2,15?

80-90  
svampbob skrev:
80-90 skrev:

+1 på detta

Hur mycket blir det om vi istället för 33 cm kapar i 30 cm längd. 2,0?

Ja

jannee  
#792564 Hur mycket mer veden skrymmer kan man ordna om i all evighet.
Längden på klabbarna spelar stor roll men även hur hårt man sönderdelar klabbarna.
Bara spräcker du veden eller kör med sexdelarn gör mycket, men även hur mycket spill du får.
spillet tillsammans med sågspånet + barken blir inte så lite.
Bra som tändved vilket en del förringar.
Ärligast år att sälja ved/kg och fukthalt - eller mest rättvist.
Prova detta så får du se på skillnad.
Först med vedlängd 30 cm
Ta 10 säckar ved som innehåller 1 m3/säck
Tippa ut dessa i en vagn som struken innehåller 10 m3
Se på resultatet
Stapla sedan upp veden och mät på ånyo
Gör nu om allt detta men med klappar som är 45 -50 cm långa.
Jag utgår från att du klyver på samma sätt.
Först är jag för lat för detta experiment (test), dessutom har jag inga säckar, men någon på forumet kan väl offra sig - ELLER ?

80-90  
jannee skrev:Hur mycket mer veden skrymmer kan man ordna om i all evighet.
Längden på klabbarna spelar stor roll men även hur hårt man sönderdelar klabbarna.
Bara spräcker du veden eller kör med sexdelarn gör mycket, men även hur mycket spill du får.
spillet tillsammans med sågspånet + barken blir inte så lite.
Bra som tändved vilket en del förringar.
Ärligast år att sälja ved/kg och fukthalt - eller mest rättvist.
Prova detta så får du se på skillnad.
Först med vedlängd 30 cm
Ta 10 säckar ved som innehåller 1 m3/säck
Tippa ut dessa i en vagn som struken innehåller 10 m3
Se på resultatet
Stapla sedan upp veden och mät på ånyo
Gör nu om allt detta men med klappar som är 45 -50 cm långa.
Jag utgår från att du klyver på samma sätt.
Först är jag för lat för detta experiment (test), dessutom har jag inga säckar, men någon på forumet kan väl offra sig - ELLER ?

Du har rätt . Jag packar om från Storsäck till 60 L säck å det skiljer flera säckar till å från . Så enda rätta är å väga å fukt mäta veden .

adahlm  

Tänkte i nåt skede snickra ihop en låda med innermåtten 1260x1260x1260 (2m3) - sedan mäta upp diametern på varje bit före klyvningen för att få fastkubikmetrarna som behövs för lådan.
Tror inte att ens dehär ger en exakt mått på omräkningsfaktor då även eventuella kvistar och klyvspill påverkar slutresultatet, Även en renstrumma drar ner på omräkningstalet litet.

Användarvisningsbild

svampbob  
adahlm skrev:har ingen erfarenhet av 30cm klabbar, vild gissning mellan 2,0 - 2,15?

Jag upplever att det är en markant skillnad när jag går mellan 25, 30 och 35 cm ved.

Idag blev jag erbjuden 9500 kr/trave björkmassa av en vedproducent. Brasveden kommer att bli dyrare nästa år med de råvarupriserna.

Användarvisningsbild

svampbob  
#792710 När jag satt i skotaren igår kväll så ringde ett okänt nummer. Det var en inköpare från en aktör som vanligtvis inte brukar köpa i mina trakter. Jag undrade hur han kunde veta att jag tänkte avverka när ingen anmälan ännu är gjord. Han hade läst det här på SF. Han hade verkligen ansträngt sig för att kunna koppla ihop mitt nick här med mitt företag där telefonnumret är registrerat.

boksson  
svampbob skrev:När jag satt i skotaren igår kväll så ringde ett okänt nummer. Det var en inköpare från en aktör som vanligtvis inte brukar köpa i mina trakter. Jag undrade hur han kunde veta att jag tänkte avverka när ingen anmälan ännu är gjord. Han hade läst det här på SF. Han hade verkligen ansträngt sig för att kunna koppla ihop mitt nick här med mitt företag där telefonnumret är registrerat.

Då är man verkligen intresserad. Kul för dig 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).