Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 26943 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
Mange skrev:Tycker inte detta låter så miljövänligt eller hållbart. Inte billigt heller...
Mer slit o släng tänk..

Batterierna hinner ju betala för sig själva innan de byts ut.
Sen var inte frågan till dig. Du är ju så anti så de inte finns.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792588Ja, det kan du väl få tro.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#792591Chansen är väl minimal men om du vet vilka enheter som är defekta kanske en duktig elektronikverkstad kan hjälpa dig och kanske få fart på grejerna till en rimlig kostnad? Men det är väl så kompakta grejer så det kanske inte går att åtgärda som med de kretskort till skördare och skotare som vi lämnat in och fått reparerat.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Men det är ju inte kvistat och avkapat😱

Kvista på en åker som brukas är tämligen dumt såvida man inte senare vill kröka rygg i en vecka..😝 🙃

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rotvältaren skrev:Chansen är väl minimal men om du vet vilka enheter som är defekta kanske en duktig elektronikverkstad kan hjälpa dig och kanske få fart på grejerna till en rimlig kostnad? Men det är väl så kompakta grejer så det kanske inte går att åtgärda som med de kretskort till skördare och skotare som vi lämnat in och fått reparerat.

De yttre komponenterna är rätt stora och lätt åtkomliga för mätning. Det sitter två rader med 6-8 st prylar som ser ut som små RC batterier och det är garanterat prylar som kostar kanske 30 spänn stycket. Elmotorn var lätt kollad, kretsen mellan kastskydd gasreglage likaså. Själva gasreglaget med knappsatsen kunde de inte kolla och Husqvarna hade ingen utökad service eller verkstadsmanual över någon del av elektroniken.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Tycker inte detta låter så miljövänligt eller hållbart. Inte billigt heller...
Mer slit o släng tänk..

Tar man 30 spänn för att fila/slipa en kedja så tar det förstås närmast en evighet innan prylarna är betalda.. 🙃

tallen100  
anersimyra skrev:

Kvista på en åker som brukas är tämligen dumt såvida man inte senare vill kröka rygg i en vecka..😝 🙃

Håller jag med om, det var mängden batterier jag reagerade på 😎

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
anersimyra skrev:
Alex Strömberg skrev:
Mer slit o släng tänk..

Tar man 30 spänn för att fila/slipa en kedja så tar det förstås närmast en evighet innan prylarna är betalda.. 🙃

Att fila kedjor överhuvudtaget åt andra är inte lönsamt 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
1676468793_6e5a583f-e8a4-41b0-b9fc-4714720cf543.jpeg
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

Har du 240 i närheten så klarar man sig absolut med två batterier. Och de ca 8000:- du får ge för två st Bli 300 är ju med råge intjänade vid slutet av dag tre..🤑🤑🤑👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:

Håller jag med om, det var mängden batterier jag reagerade på 😎

Jaha..😃 men nu är det faktiskt så att det är betydligt mer fällt än vad som framgår av bilden..☝️😑…

tallen100  
#792603då var det väl kanske inte riktigt så illa som jag trodde 😉

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
anersimyra skrev:
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

Har du 240 i närheten så klarar man sig absolut med två batterier. Och de ca 8000:- du får ge för två st Bli 300 är ju med råge intjänade vid slutet av dag tre..🤑🤑🤑👍

Dåså, kör ett år med dem så har man sparat ett gäng kronor. Sen bara byta om de är slut.

tallen100  
anersimyra skrev:
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:

Inte för att vara petig men.. 🤔 Hur räknar du då tro?
i så fall skulle du tjäna storkovan på att köra på bensin i tre dar, och kunna köpa en ny såg varannan vecka eller så i stället?🤣 😉

Användarvisningsbild

anersimyra  
#792608Oja, en ny såg kan ju med råge tjänas in på ett enda jobb som är färdigt över dagen. I somras klätterfällde jag på dagen tre granar som hade betalat drygt 2,5 nya 550, och dagen efter fällde jag tre björkar som med råge hade betalat en ny 550 och inte ett öre gick till skattmasen..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑😃👍

tallen100  
#792609😂 det var inte illa det 😎 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).