Små skogsmaskiner och övriga maskiner

minilunnaren-oxen

14 inlägg 10712 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

minilunnaren-oxen

Nicke_86  
#79178 är det någon som vet vad minilunnaren-oxen kostar?ska byta min atv mot en sån. dom verkar ju riktigt smidiga när man har blöt och kuperad terräng.



   TS
Användarvisningsbild

Re: minilunnaren-oxen

matte57128  
#79190 Slå en signal till Herr Myreback och kolla, 054-87 23 10, eller till någon av hans återförsäljare; http://www.myreback.com/aterforsaljare.html
Jag provkörde en Oxen en gång i världen, mäkta imponerande kan jag säga. Både körmässigt - enkel att manövrera och enorm framkomlighet - och tekniskt, ett under av kvalitet.

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

Nicke_86  
#79252 ja den gick till 87000+ moms för basmaskinen utan vagn med 14hk motor

   TS
Användarvisningsbild

Re: minilunnaren-oxen

matte57128  
#79256
Nicke_86 skrev:ja den gick till 87000+ moms för basmaskinen utan vagn med 14hk motor

Huvva! Det var lite mer än i alla fall jag räknat med. Jag hade ett svagt minne att prislappen när jag provkörde var 50-60000, men jag ville inte skriva det eftersom jag var så osäker. Nu med facit i hand kan det nog vara så att jag kom ihåg rätt ändå...

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

hagman88  
#83505
Nicke_86 skrev:är det någon som vet vad minilunnaren-oxen kostar?ska byta min atv mot en sån. dom verkar ju riktigt smidiga när man har blöt och kuperad terräng.


finns de nån bättre maskin än oxen/järnhästen blötmark? har använt min åtskilda gånger går över myrar och större bäckar med fullt lass utan att köra fast mindre roligt om man svänger där det är mycket sten och fanskap så man kränger av banden med fullt lass har gjort de nån gång och det är ju inte allt för kul :lol:

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

axwell  
#83508 Det skulle i så fall vara Trolle-Lunnaren,den har stålband som tål vassa stenar, går även bra på blöta myrar.

http://www.agneeriksson.se/img/trolle.html
Senast redigerad av axwell lör 17 apr 2010, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89049 Har problem med min Oxen (äldre modell, 11hk). Motorn varvar bra men så fort jag prövar köra så sackar motorn. Jag fick köra hem på tomgång och väl hemma så gick maskinen bara på höger band. Jag fyllde på hydraulolja men det hjälpte inte.

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

hagman88  
#89180 tätt hydralfilter? elller "Styrlederna" undermotorn som är slut? min har bara gått på höger band när jag glömt att fälla ner spaken till vinchen

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89227 Jag har upplevt samma sak med spaken tidigare så det kollade jag noga. Men det kanske har något med vinschen att göra eftersom det är kopplat till vilket band som drar. Var sitter hydraulfiltret ? När jag kollar styrlederna visuellt ser jag inget fel. Kanske bäst att ringa Myreback ?

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

hagman88  
#89252 ja filtret är väl den där "dosan" rött lock på mellan motor och grinden på ramen går ett par slangar till den, har bytt den en gång och den vart genast mycke mera lättkörd kan vara sånt enkelt fel, annars ringer du till myreback, appropå att den sackar på lite högre varv har jag också varit med om det, började med att ta isär förgasaren och göra rent den riktig och även luftfiltret sen hälllde jag i en hel flaska k-sprit och ställde på den lite mera bränsle sen har den alrig krånglat något mer för mig lite tips bara ;)

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89362 Jag ringde Myreback och han tipsade om att det kunde vara fel på den del av styrstaget som går lodrät upp till drivhjulet. Det hade varit problem med kvaliteten på dessa under ca 2005. men min är antagligen äldre. Det sitter ett ledigt uttag vid vinschen och jag ska kolla om det finns ett stag där som jag kan använda. Myreback är otroligt bra att ha att göra med. Han skickade mig gratis ett nytt drivhus (mellan motorn och hydraulmotorn) när mitt gamla kollapsade. Det nya har en annan kvalitet på plasten.
Jag har 15 mil till min maskin så det blir att jobba med den till helgen. Bra tips att göra rent förgasaren och kanske byta luftfilter. Jag borde byta olja på samma gång och har jag tur så går den utan problem. Kanske jag beställer ett nytt hydraulfilter, jag glömde kolla det när jag fyllde på olja.

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

hagman88  
#89493 olja är aldrig fel att byta tar bara en stund att få ut oljan oljepluggarna är ju minimala, bytte på min i vintras tog 30min att få ur oljan lite snabbare att fylla på iallafal, luftfiltret är inte säkert du behöver byta, sitter ett skumgummi filter runt luftfiltret oftast räcker det med att göra rent skumgummit bara :)

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89657 Var nere igår och lossa den lodräta delen av styrstaget. Mycket riktigt var det av just under övre kulan. Ringde Myreback som skickar ett nytt stag. Blir tyvärr borta en vecka om inte askan sätter käppar i hjulet så först nästa söndag kan det bli aktuellt att montera det nya staget. Dom här stagen är rydligen en känskig del, jag bytte det horisontella för ett par år sedan. Det gick tvärt av efter jag kört för oförsiktigt över ett träd. Jag tog bort sprinten så nu åker bara kulan av och det är lätt att trycka dit den igen.

Avatar Fallback

Re: minilunnaren-oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91806 Fick ordning på Oxen förra veckan och nu går den som förr. Hörde av grannen att en annan Oxen-ägare ett par mil västerut aldrig har misslyckats med att få med sig ens den grövsta rotstocken. Ska kolla upp det och se om det stämmer med andra tips jag fått. Har funderat på en uppkörsramp och med bommen max neddragen om man vinschar upp stocken rakt bakifrån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).