Motorsåg och handhållet

Lewis winch og bruk av denne.

6 inlägg 1365 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lewis winch og bruk av denne.

NorTrac800  
#792164 Hei.

Har en Lewis-vinsj med en Stihl 362 på som jeg bruker til Hobby-bruk.
Idag så dro jeg 7-8stokker i 3-4m lengde og fra 18-30Cm i diameter.
Etter en stund så ser jeg at det kommer olje opp av Lewis-vinsjen.
Se bilde.
Noen som har opplevd lignende?
Den er fylt ifølge manual og er kun brukt i Hobby og får ingen eller lite tung bruk.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lewis winch og bruk av denne.

JensSkoog  
#792176 Såg aldrig det på min Lewis-winch när jag hade en sådan, @NorTrac800. Undrar om det blir extra varmt i gearhuset på den modellen där, eftersom utblåset från sågen går rakt på winchen. Då kan ju trycket bli högt så den svettar genom svaga punkter i pakningen. Min hade avstånd mellan winch och sågkropp med svärd i mellan.

Användarvisningsbild

NorTrac800  
#792387 Hei og takk for svar.

Det står en Stihl MS 362 på denne Lewis-vinsjen, og den har eksos-utløpet såpass høyt oppe at det går ut mot håndtaket på vinsjen.
Så jeg tror ikke eksos-utløpet tilfører vinsjen noe ekstra varme.
Men vinsjen ble varm under bruk, og det var først ved stans at den begynte å lekke olje.
Jeg skal sjekke oljenivå på vinsjen og bytte olje på den for å sjekke nivå.
Det kan hende at det var noe olje på vinsjen og at jeg fylt fabrikkens spec med olje i tillegg.
Alternativt så må den åpnes og tettes på nytt.

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#792392 Packningarna är svaga, ja rent ut urusla om jag minns rätt. Men för att det ska läcka, så måste det ha varit övertryck. Det kan ju ske om det är för mycket olja på den och isär om det blir väldigt varmt. MS362 är ju stark så det håller, så jag förvånas inte om winchen har blivit lite varm. En tallstock på 30 cm i dia är ju tung, och om man winchar på barmark eller i lite uppåtlut, blir de hårdt på winchen. Jag skulle bara kollat oljnivån och slagit av lite om det är för mycket och senn skulle jag förvarat winchen "upp - ner" så jag fick se om oljan dryper. Några droppar spelar ju ingen roll, men om det rinner ur den, så får du fram med verktyget och byta packning.
Annars rekommenderar jag en winchpulka eller en winchkon så winchningen går lättare. Använder alltid det själv och det lätnar jobbet för båda små och stora winchar.(Körer nu med en bärbar Hondawinch)

Användarvisningsbild

NorTrac800  
#792394 Jeg skal ta til meg dine tips og kjøpe inn en vinsj-kon.
Jeg vinsjer på barmark som du sier og gjerne 2x4m stokker i 20-25dia.
For meg så virker det ikke som om vinsjen har hatt noe.utover normal belastning med dette.
Sagen jobber heller ikke tungt og jeg trenger ikke kjøre full gass, mer som halv gass+.
Det er ett punkt som det pipler litt olje opp på toppen mellom halvdelene på vinsjen.
Og når jeg sier den er varm så er det kansje 40Gr, ingen problem å ta på den.
Jeg ser at andre kjører vesentlig større sager på disse vinsjene.
Men jeg tenker at rundt 60Ccm er tilstrekkelig for Lewis-vinsjen.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792397 Kan nog vara go idé att känna lite på skruvarna om du inte gjort det.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).