Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 16206 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792034 Fler frågor. Hur långt är det till basväg?
Sitter skogen ihop med fastigheten?
Hur grov skog är det?

Hade jag 250kkr för inköp av maskin hade jag kanske satsat på en Alstor. Du beskriver att terrängen är ganska svår och då är en Alstor rätt.
En bekant som har en sådan berättade att han kört parallellt med en Vimek 606 och konstaterade att det inte skilde så mycket som man skulle kunna tro i hur mycket dom fick ut per timme. Alstorn var mycket smidigare och snabbare. Det faktum är att den är 8-hjulig gör att den går mjukare över stock och sten vilket påverkar hastigheten. Ska du avverka manuellt så vill du slippa att behöva släpa veden/virket till basväg någon längre sträcka och då har Alstorn en fördel som kommer in mellan träden på ett annat sätt än Vimek:en gör. Det är något att väga in. Din fyrhjuling kommer också in här och var men den har mindre kapacitet än en Alstor och det är besvärligt att backa.
En begagnad Alstor i bra skick håller nog sitt andrahandsvärde betydligt bättre än de flesta andra maskiner särskilt om det är nya man jämför med.
Sen ska man som sagt väga in om man har skogen långt bort. Då kanske man behöver en trailer och bil som får dra den.

Att köpa så billigt som möjligt som Mangan tycker skulle jag akta mig för. Det blir lätt ett underhållsprojekt att hålla den maskinen rullande. Visst köper du en gammal traktor med endast en Gallringspelle på så finns kanske inte så mycket kan gå sönder men gamla skotare kan vara totalt slutkörda! Gamla skotare är lite som traktorgrävare dvs dom skrotas aldrig, dom byter bara ägare....typ.
Att det skulle vara lika roligt med gammalt slitet köper jag inte heller. Att stå och svetsa när du vill köra ut ved är inge roligt.
Sen måste man anpassa sig efter plånboken.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792035 Exakt som jag känner, det är ju skogen som är mitt intresse å inte husbil eller båt eller vattenskoter. Ändå blir man idiotförklarad titt som tätt att man lägger sin fritid där.
Efter att läst istort sett varenda tråd på forumet så har jag ju förstått att det inte är alls ekonomiskt att gallra å köra själv. Men va fan ska jag göra då, hatar å spela Bingolotto. +Att man kan äta hur mycket mat som helst utan att bli tjock när man bosar runt all ledig tid.
Nån slags maskin skulle nog ändå vara bra att ha. Hopplöst att vara beroende av andra när det blåste ner träd å dylikt. Jobb finns det ju så det räcker och blir över, är ju bara tid som saknas. Är ju en någorlunda storlek på fastigheten så det alltid kommer finnas att göra.
Vi får väl se hur det blir. Oavsett vad så är det ändå intressant att läsa andras tankar, för det är väldigt spridda skurar hur olika folk funderar på sånt här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792036 Kom visst ett inlägg till när jag skrev mitt. Fastigheten sitter ihop med gårdscentrum faktiskt i mitten. Klyvs av landsvägen i 2 ungefär lika stora delar. Långsmalt. Åt ena hållet finns det väg rakt igenom. Åt andra hållet är det nån gammal basväg/hästväg som går att åka skotare på men knappt nåt annat.
Nä gammalt skit vill jag inte ha, det har jag så det räcker.
Har faktykikat lite på den större kinetic 437. 8hjulig alstorkopia. Den skulle nog också funka bra men skruttdyr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792037 Ingen bestämmer vad du skall göra utom du själv, men om du nu frågar så får vi väl svara som vi tycker? 🙂

Det låter som du redan har bestämt dig, och skriver massa saker för att motivera dig själv till att det är rätt. Det är mycket pengar, tänk på det. De som skriker "köp, köp", det är inte deras pengar...

Kanske köpa en husbil och åka på semester med någon du tycker om istället? 👍

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792044 Köper du nytt kommer du garanterat förlora pengar om du behöver sälja. Köper du bättre begagnat så kan du få tillbaka pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792046 Ha ha nja jag behöver nog hålla nere investeringarna ett bra tag framöver. Men på sikt behöver jag nåt annat iallafall. Sen om det blir ett wirespel av nåt slag eller nån bättre vagn till hjulingen det får vi väl se
Men är väldigt intressant att se olika synsätt på saken som folk har. Det skiljer ju ganska mycket å inget är ju fel, bara olika.

Att välja nytt eller begagnat av en viss maskin är ju xå lite olika. De här mindre maskinerna jag tycker är roligast verkar ju vara extremt bra 2handsvärde i. En på jobbet bytte alstor förra året, fick bättre än han gav för den för 15 år sedan. En annan jag känner har en totalt slutkörd 606 som är från 07 tror jag. Kobent som fasen för han kör skiten ur alla maskiner han har. Skulle få nästan 400K för den. Är väl va han gav för den. Kört 20000m3 säger han. Låter lite i överkant men vad vet jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792052 Reparation, kapitalkostnad, inflation och drifftskostnad tillkommer!

Men det skull vara intressant att se hur din skog ser ut, lägg upp ite bilder på terrängen, kanske du får mer lämpliga tips? Jag gallrar, avverkar och hämtar vindfällen med min vajerkran och 2wd, men terrängen är rätt så snäll. Jobbar inte heller i hela skogen själv.

Kommer du fram med en 4wd jordbrukare och driven kärra?

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792057 En annan sak att väga in är hur du tänker arbeta. Om du hugger en stund, kör fram och sedan återgår till att hugga så är risken rätt stor att du kommer bli kall och få förkylning eller ännu värre lunginflammation. Du är ganska ung som det verkar så det kanske kan funka i ett antal år. Att kunna ta av sig i en varm hytt medan man kör fram är i mina ögon en stor fördel om man arbetar på vintern. Om du hugger en dag och kör fram en annan så spelar det mindre roll om du har hytt.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792060 Som jag sa så klyver landsvägen fastigheten nästan exakt på mitten. Och det känns som att det är väldigt stor skillnad i hur det ser ut på de 2 sidorna. Nu har jag i ärlighetens namn vart mest på den sidan som verkar vara besvärligt för det är där det vart mest att göra.
Jag har inte mycket erfarenhet av att köra jordbrukstraktor i skogen. Men rågrannen har en valtra 6400 tror jag det är. Med nån hyfsad vagn fast utan drift. De kör inte ut sitt egna annat än i nödfall så det verkar ju fungera men vara ganska bökigt.
Har en del frötall som skall ner om ett par år också. De vet jag inte alls hur jag skall göra. En del säger ju att det är den roligaste huggningen. Å en del säger att man bara apterar bort sig. Oavsett vad så ska de ju ut till avlägga också.
Hugga själv å köpa skotning? Leja bort allt på ett bräde? Vet inte riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

generationsskifte  
#792066 En kollega till mig har cirka 70 hektar skog, egen skörade och skotare, traktor, grävmaskin etc. Frågade hur han fick lönsamhet med en egen skördare och skotare men han resonerar som så att det är värt de eftersom det är kul! 😉

Har en 6400 med en driven Moheda 13,5t vagn, det är ett kanonekipage men drömmen är ändå att köpa en skotare en vacker dag, problemet är bara att farsgubben inte håller med, plus att vi har 2 mil körsträcka om vi ska ha den på våra fastigheter ihop. Men drömma får man ju alltid 😀

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Stampep  
#792072 Nu är väl dyrt relativt, men jag har en vimek 101 och kör med. Då kör jag väl ca 15-20 m3 per år 🤣 vansinne tycker många men vad fn det är ju kul med prylar.
Dessutom kan jag hjälpa andra, iår blir det mycket kört då en granne ville bli av med 20 skapliga granar och vill inte ha in en stor skotare= hämta och såga upp till virke.
Men nästa år kanske det bara blir hemveden och nåt träd till.

Räknar absolut inte med att "räkna hem" maskinen, kan jag få samma jag lagt ut om jag säljer är jag nöjd.
Har många år kvar när kroppen ska hålla så en kran är alltid bra att ha.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

maltex  
#792073 Är väl en fråga om hur många hundratimmars körning eller hur många hundratusen man har,man får ju välja nåt som blir hyfsat prisvärt per m3.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Nyborg  
#792075 Jag kör med en BM 430 och en Kronos griplastarkärra från 80-90-talet, i och för sig har den ramstyrning men inget mer avancerat. Visst går det sönder ibland, men då är det lättskruvat. Kostar inte mycket och tar sig fram RÄTT bra nästan överallt, om man har tränat lite. Har nog hittills denna säsongen huggt och kört ut ca 100 fub, vilket jag tycker är rätt bra när man har ett annat jobb också. Vad jag vill säga är att man måste inte ha det senaste dyraste om man har möjlighet att skruva lite.. och skulle jag ha en snäppet bättre traktor ökar kapaciteten avsevärt, men också investeringen.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792076 Det här med att man får tillbaka pengarna efter att man ägt den i 20 år är inte så bra som det låter om man räknar på det. Visst många prylar gör man inte på som mobiltelefoner osv. På 20 år går börsen kanske upp 4-500%. Hade du satt undan säg hundra papp för 20 år sedan så kanske det hade motsvarat att du kunnat gå i pension ett år tidigare eller något sånt. Då menar jag inte att du hade köpt en maskin alt inte köpt en maskin utan att du lagt 100 papp mindre men som hade fyllt dina behov.
Sen är jag den första att erkänna att jag gillar prylar men det måste inte alltid vara sådant som går att räkna ihop. Det är kul med schyssta prylar.

En annan sak är vilka utrymmen man har för att förvara maskinen. En maskin som står ute utan tak håller inte värdet så bra.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

källefall8  
#792078 Hur man än räknar så är det i princip bara röjsåg och plantborr som går ihop sig. Direktavkastning på skog är inte heller nåt vidare. ”Värdeökningen på fastigheten har varit bra” säger nån. Javisst men jag tänker aldrig sälja om jag inte blir nöd å tvungen. Har jag några maskiner? Ja mer än jag behöver men för mig är maskiner halva nöjet med skogen å den andra halvan är att jag kan göra det mesta utom slutavverkning själv. Går maskinerna ihop sig? Nej absolut inte dock skulle jag aldrig låna till maskiner. Sen är det en förutsättning för mig att jag klarar underhåll och reparationer själv, skulle blivit för kostsamt annars. Skulle inte vilja ha en så avancerad traktor att man måste ringa ut servicebil för att ens byta olja. Det värsta är att man alltid vill uppgradera och få nåt smidigare, bättre komfort eller effektivare. 😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).