Skogsnyheter

Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

22 inlägg 6226 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

generationsskifte  
#791752 Känns som Vida ser positivt på framtiden i alla fall. Byggena i Sverige börjar avstanna nu men förhoppningsvis är det bara en liten dipp 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Elis76  
#791756 Förhoppningsvis har Vida gjort en gedigen investeringskalkyl hur de skall få avsättning på marknaden för den utökade produktionen. Det är inte enbart Vida som bygger ut sin sågverkskapacitet.

Risken är att det blir fallande marginaler inom sågverksindustrin vid en för kraftig utbyggnad vilket leder till fallade priser på sågade och hyvlade trävaror vilket i sin tur kan ge fallade virkespriser för skogsägarna. Kan sågverken däremot exportera den utökade sågverkskapaciteten kan det däremot bli motsatt effekt, virkesbrist och stigande priser för skogsägarna. Detta under förutsättning att såverken inte ökar importen av sågtimmer i motsvarande grad som sågverkskapaciteten ökar.

Jag ögnade som hastigast igenom morgonens nummer av Byggnadsvärlden som låg bland alla tidningar när jag kom till kontoret i morse. Där fanns en tabell över prisutvecklingen av byggnadsmaterial där man ser att sågade/hyvlade trävaror ligger i en fallande pristrend.

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

jannee  
#791786 Sedan läser man i dagstidningen om att Bergs såg som tillhör Vidakoncernen har märkt av en konjunkturnedgång.
Hur f*n går det ihop?

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sjögården  
#791787 Bergs sålde sågverken men behöll förädlingen så de är nog ännu närmare marknaden..😉

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

jannee  
#791805 Det är sågverken i Mörlunda och Orrefors som minskar sin produktion p.g.a. minskad efterfrågan (f.d. Bergs numera Vidas)

Användarvisningsbild

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

Sjögården  
#791817 Ok, du har läst tidningen bättre än jag.Trodde inte Bergs användes som företagsnamn på sågverken längre.
Känns som lite motstridiga signaler men Vida ser något på marknaden som jag inte ser.
Har väl sålt mycket på England tidigare men där är väl marknaden rätt sval nu.😉

Avatar Fallback

Re: Vida ökar sitt timmerbehov med 400 000 m3fub

jannee  
#791822 De har i alla fall minskat produktion i Bråtmålen (Orrefors/Flygsfors)
Tror att helgskiftet är borttaget.
Har tidigare sålt bl.a skog till just dem, dock var de nu inte hugade att hänga med i priskarusellen, för mig säger det i alla fall något.
Tidigt i höstas/sensomrars var det sådant sug att de skickade iväg virke otorkat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).