Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48968 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Sjedda  
#790925
PAR skrev:Funderar på att skaffa stålband till min Alstor 841. Är det OK att bara sätta på vagnen? Tänker då främst på hur framkomligheten påverkas och om de skilda diametrarna inte är bra för driften. Tacksam för synpunkter...


https://www.finn.no/285914168

Bilde nr. 10 har stål belter

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790993
PAR skrev:Funderar på att skaffa stålband till min Alstor 841. Är det OK att bara sätta på vagnen? Tänker då främst på hur framkomligheten påverkas och om de skilda diametrarna inte är bra för driften. Tacksam för synpunkter...


Tekniskt sett går det att göra så utan att skada något på en 841, men får du stor skillnad på diametern så kommer den gå trögt i driften, i synnerhet om du försöker köra snabbt.
Jag skulle helt klart rekommendera att ha band på alla hjul på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790994
JohannesG skrev:En sak jag funderat på är om en Alstor skulle vara möjlig att använda för vinschning i branter. Både för virke, men även hjälpa maskiner så som mindre skotare och skogstraktorer upp för branten likt de gör i bland annat Österrike. Maskinen ankras i något stabilt högst upp så den inte åker med.Vinschkraft på ca10ton. Eller riskerar midjan dras isär?


Några ton är ingen fara att dra i midjan med, men att spänna fast framdelen och dra i bakdelen med 10 ton är klart olämplig.
Det går ett flertal 841 i Norge med en kraftig vinsch längst bak under timmerredet, men några 10 ton är den inte på.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

PAR  
#791008
Anders Olsson skrev:
PAR skrev:Funderar på att skaffa stålband till min Alstor 841. Är det OK att bara sätta på vagnen? Tänker då främst på hur framkomligheten påverkas och om de skilda diametrarna inte är bra för driften. Tacksam för synpunkter...


Tekniskt sett går det att göra så utan att skada något på en 841, men får du stor skillnad på diametern så kommer den gå trögt i driften, i synnerhet om du försöker köra snabbt.
Jag skulle helt klart rekommendera att ha band på alla hjul på maskinen.

Tack - det får nog bli både på vagn och hyttdel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).