Virkesmätning och Matrisfub

Mått och pris på björkved

39 inlägg 35379 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Fixaren1  
#703379 Jag googlade frågan en gång och hittade ett seriöst skolarbete i frågan. Omräkningstal mellan långved, stjälpt mått, travat väl och travat slarvigt. Han hade haft en virkesmätare som kontrollant. Det skilde rejält i fastkubik beroende på hur väl klyvt det var. Vilket är naturligt men kanske inte något man reflekterar över. Jag har själv bara måttstocken för eget bruk att rak långved blir samma volym färdig ved i stjälpt mått. Då vet jag när jag kan sluta hugga ved.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Gaffe  
#703412 Så när du har 5 m3T på huggarvagnen så vet du att det ligger en cirka 5 m3 stor hög efter vedklyven, förstod jag dig rätt?

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Fixaren1  
#703458 Ja, antog att det skulle skulle bli större volym stjälpt mått men det stämmer rätt väl. Gör 50m3 hög 1/2m pannved.

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Arvid0  
#703478 När jag har gjort halvmetersved i säck har det blivit ungefär det dubbla. En timmertrave ~12 m3 ~+25 st enkubikssäckar.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#703487 Förhoppningsvis är kunden medveten om hur skrymmande halvmetersved blir i en storsäck.
Staplar man upp det och mäter blir det nog knappt 50 %.
En gång när jag hade sålt 30 lösmeter björkved (uppmätt hos kunden på lastbilen) fick jag ett samtal någon vecka senare, när kunden sågat och kubbat upp veden att det var knappt 25 meter.
Propsade på att få pengar tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Gaffe  
#703491 Inte helt enkelt om man inte vill förstå...

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Fixaren1  
#703499 Nja, var inte helt tydlig. Jag lägger ut 25m2 lastpallar, travar runt allteftersom och löst i mitten. 2m högt, så det är ju faktiskt mer än 50m3 stjälpt. Det är lurigt och godtyckligt att mäta vedvolym på annat sätt än fub eller travat väl. Det blir så olika mycket luft beroende på vedbitarnas längd och skick.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Gaffe  
#703514 Haha, jag syftade på vedköparna....att de är de som inte förstår att 10 m3 stjälpt inte kommer vara 10 m3 när de lastat in och travat det i vedboden

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#790294 Vad tar du för björkmassaved, travat mått mätt på lastbil ?
300 kr/meter låter för mig ett fullt ok pris för både kund och leverantör - har DU någon åsikt?

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#790300
jannee skrev:Vad tar du för björkmassaved, travat mått mätt på lastbil ?
300 kr/meter låter för mig ett fullt ok pris för både kund och leverantör - har DU någon åsikt?

Du får fråga forumägarna. I en tråd här före Jul blev dom helt plötsligt experter på allt inom vedmarknaden. Om jag inte missminner mig så var svaret från deras ” marknadskontakter” ett pris på minst 1000 kr travmetern vanligt för Björk som långved. Men tror alla som läst den tråden har insett hur fel allt blev där utom dom själva.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#790331 Nu rådfrågar jag varken Fredrik eller Torbjörn, tror att de varken köper eller har någon ved utan i stället de skogsägare som säljer lite långved till vänner och bekanta.
När jag tidigare sålt har jag tagit halva fubpriset som Södra betalt, men nu när efterfrågan radikalt har ökat har priset gjort detsamma eller?
För du Vedproducent är väl inte intresserad av att delge din kostnad för långveden?

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#790336
jannee skrev:Nu rådfrågar jag varken Fredrik eller Torbjörn, tror att de varken köper eller har någon ved utan i stället de skogsägare som säljer lite långved till vänner och bekanta.
När jag tidigare sålt har jag tagit halva fubpriset som Södra betalt, men nu när efterfrågan radikalt har ökat har priset gjort detsamma eller?
För du Vedproducent är väl inte intresserad av att delge din kostnad för långveden?

Den varierar ju lite men i dagens läge får man räkna med att betala 600 kr fub plus moms. Eller runt 300 kr travmetern plus moms om du räknar så. Själv köper jag bara i fub så vet man vedmängden färdig ved sen. Lite drygt 2 stjälpta kubik per fub. Travmåttet kan ju variera väldigt mycket vilken mängd ved man får sen när det är kluvit.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Tralsmo  
#790369 Ja har en fråga.

Hur mycke i travat mått går de på bil å släp?
Ja skall eventuellt sälja en bil å släp me björk , som långved.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

alias  
#790374
Tralsmo skrev:Ja har en fråga.

Hur mycke i travat mått går de på bil å släp?
Ja skall eventuellt sälja en bil å släp me björk , som långved.


Höjd och bredd på varje full stuv brukar man ju kunna utläsa av tidigare mätbeskeden (kan full stuv ligga på 2,8-2,9 m i höjd och drygt 2,4 i bredd?). Har tyvärr inget mätbesked tillgängligt här och nu.

Multiplicera aren med medellängd per stuv och antal stuvar. 5 st × 3 m om det är standardlängd eller 3 st × ca 4,2 m om det är fallande längder.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

svampbob  
#790375
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Nu rådfrågar jag varken Fredrik eller Torbjörn, tror att de varken köper eller har någon ved utan i stället de skogsägare som säljer lite långved till vänner och bekanta.
När jag tidigare sålt har jag tagit halva fubpriset som Södra betalt, men nu när efterfrågan radikalt har ökat har priset gjort detsamma eller?
För du Vedproducent är väl inte intresserad av att delge din kostnad för långveden?

Den varierar ju lite men i dagens läge får man räkna med att betala 600 kr fub plus moms. Eller runt 300 kr travmetern plus moms om du räknar så. Själv köper jag bara i fub så vet man vedmängden färdig ved sen. Lite drygt 2 stjälpta kubik per fub. Travmåttet kan ju variera väldigt mycket vilken mängd ved man får sen när det är kluvit.


Är det 600 kr/fub levererat hem på vedbacken? Jag tror att vi har lite högre priser här i Umeå om vi ska ha det levererat hem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).