SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2023

295 inlĂ€gg 86607 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

joran  
#790087
1674734858_b20ccf21-749f-4de2-9d66-06fd2fe8829b.png
Sveaskog höjer virkespriset i Norr 👍

Landshypotek Bank
AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Elis76  
#790089
joran skrev:
1674734858_b20ccf21-749f-4de2-9d66-06fd2fe8829b.png
Sveaskog höjer virkespriset i Norr 👍


Sveaskog lÀgger sig över Norra Skog som nyligen höjde sina priser för samtliga soriment. Men allra mest höjer Sveaskog priset för gransÄgtimmer.
Sveaskog lÀgger sig Àven en bit över SCA:s prislista frÄn 24 januari.

https://www.sveaskog.se/press/2023/sveaskog-hojer-virkespriserna-igen/

@Svampbob: Har Du nÄgon insiderinformation??

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

svampbob  
#790094
Elis76 skrev:
joran skrev:
1674734858_b20ccf21-749f-4de2-9d66-06fd2fe8829b.png
Sveaskog höjer virkespriset i Norr 👍


Sveaskog lÀgger sig över Norra Skog som nyligen höjde sina priser för samtliga soriment. Men allra mest höjer Sveaskog priset för gransÄgtimmer.
Sveaskog lÀgger sig Àven en bit över SCA:s prislista frÄn 24 januari.

https://www.sveaskog.se/press/2023/sveaskog-hojer-virkespriserna-igen/

@Svampbob: Har Du nÄgon insiderinformation??


Nej tyvÀrr jag har inga kontakter pÄ Sveaskog. Jag tror pÄ fortsatt stigande priser dÄ marknaden fortfarande inte Àr i balans.
Jag mĂ„ste ju jobba ocksĂ„ sĂ„ jag hinner inte alltid med mitt informationscentralsarbete 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

svampbob  
#790121
svampbob skrev:
Elis76 skrev:
joran skrev:
1674734858_b20ccf21-749f-4de2-9d66-06fd2fe8829b.png
Sveaskog höjer virkespriset i Norr 👍


Sveaskog lÀgger sig över Norra Skog som nyligen höjde sina priser för samtliga soriment. Men allra mest höjer Sveaskog priset för gransÄgtimmer.
Sveaskog lÀgger sig Àven en bit över SCA:s prislista frÄn 24 januari.

https://www.sveaskog.se/press/2023/sveaskog-hojer-virkespriserna-igen/

@Svampbob: Har Du nÄgon insiderinformation??


Nej tyvÀrr jag har inga kontakter pÄ Sveaskog. Jag tror pÄ fortsatt stigande priser dÄ marknaden fortfarande inte Àr i balans.
Jag mĂ„ste ju jobba ocksĂ„ sĂ„ jag hinner inte alltid med mitt informationscentralsarbete 😀


Jag kollade lite medan jag lagade mat och det Àr sÄ att Svea Àr pÄ frammarsch i VÀsterbottens inland och satsar ocksÄ pÄ att köpa mera i sina hemtrakter.
Alla som blev utan körning i Norrbotten Àr nu i VÀsterbotten och nio Svea lag finns runt Lycksele. RÄvaran till industrin ska fram oavsett vad politikerna hittar pÄ.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Elis76  
#790142
svampbob skrev:Jag kollade lite medan jag lagade mat och det Àr sÄ att Svea Àr pÄ frammarsch i VÀsterbottens inland och satsar ocksÄ pÄ att köpa mera i sina hemtrakter.
Alla som blev utan körning i Norrbotten Àr nu i VÀsterbotten och nio Svea lag finns runt Lycksele. RÄvaran till industrin ska fram oavsett vad politikerna hittar pÄ.


Skulle det kunna bli sÄ att Sveaskog framgent kommer översvÀmma marknaden med sÄgtimmer frÄn AC-lÀn för att kompensera bortfallet frÄn Norrbotten?

Sveaskogs markinnehav nedan
https://www.sveaskog.se/om-sveaskog/karta-over-vart-markinnehav/

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

svampbob  
#790144
Elis76 skrev:
svampbob skrev:Jag kollade lite medan jag lagade mat och det Àr sÄ att Svea Àr pÄ frammarsch i VÀsterbottens inland och satsar ocksÄ pÄ att köpa mera i sina hemtrakter.
Alla som blev utan körning i Norrbotten Àr nu i VÀsterbotten och nio Svea lag finns runt Lycksele. RÄvaran till industrin ska fram oavsett vad politikerna hittar pÄ.


Skulle det kunna bli sÄ att Sveaskog framgent kommer översvÀmma marknaden med sÄgtimmer frÄn AC-lÀn för att kompensera bortfallet frÄn Norrbotten?

Sveaskogs markinnehav nedan
https://www.sveaskog.se/om-sveaskog/karta-over-vart-markinnehav/


Jag tror inte att dom kommer att översvÀmma med timmer. Det verkar vara mycket gallring som man sÀtter BD lagen pÄ i AC.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Rossignol  
#790888 NĂ€r Södra köper virke genom avverkningsuppdrag gĂ„r avrĂ€kningsnotorna till Södra. SĂ€ljaren fĂ„r förlita sig pĂ„ att aktuell inspektor Ă€r Ă€rlig vid redovisningen. Är det likadant nĂ€r de privata sĂ„gverken köper?

Jag tycker det borde gÄ ut en avrÀkningsnota bÄde till köpare och sÀljare vid avverkningsuppdrag.

Vid försÀljning av leveransvirke fÄr ju sÀljaren en avrÀkningsnota. Det mÄste ju Àven köparen fÄ, annars vet de ju inte vad de ska betala för. Varför denna skillnad?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Rossignol  
#790894 Jag lÀste nÄgonstans att 67% av skogsÀgarna Àr obelÄnade. Jag upplever att de allra flesta skogsÀgare har ett heltidsjobb utanför gÄrden. Skogen Àr med andra ord en hobby/deltidsjobb/extraknÀck. Det borde skapa goda möjligheter att sÀlja sÄgtimmer nÀr priserna Àr goda. Med gallringarna Àr det ju svÄrare.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#790900
Rossignol skrev:NĂ€r Södra köper virke genom avverkningsuppdrag gĂ„r avrĂ€kningsnotorna till Södra. SĂ€ljaren fĂ„r förlita sig pĂ„ att aktuell inspektor Ă€r Ă€rlig vid redovisningen. Är det likadant nĂ€r de privata sĂ„gverken köper?


Är det Ă€ndrat, för 15 Ă„r sedan nĂ€r jag senast hade Södra pĂ„ AU sĂ„ fick jag kopior direkt frĂ„n VMF Syd vill jag minnas. Som du sĂ€ger, det borde ju inte funka annars. Hur ser det ut om du loggar in pĂ„ Södras medlemsnĂ€t och tittar dĂ€r?

Det Ă€r ju ingen mening att ha opartisk mĂ€tning om resultatet Ă€r hemligt! 😀

Borde vara samma vid LRK (om Södra nu har det).

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

SjögĂ„rden  
#790908 InmÀtningsbeskeden pÄ ett AU kommer in pÄ Södras hemsida , efter inloggning, du kan följa varefter inmÀtningen sker.
GĂ„r Ă€ven att se pĂ„ appen under ” pĂ„ gĂ„ng” men inte lika informativt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Kjell1  
#791576 Kikat igenom trÄden och nÄgot som inte nÀmnts, Àr ju att avverknings kostnaden ökat. Slutavverknings skördare frÄn ca 1500 till ca 1800 kr/tim och skotare gÄtt upp oxÄ. SÄ nettot för skogsÀgaren blir inte bÀttre... Menar inte att maskinÀgarna skor sig orimligt, utan att uppköparna gör det! Hade skogsÀgare fÄtt mer betalt hade nog viljan att betala maskinÀgarna bÀttre ökat... Sen har det ju inte nÀmnts att svenska kronan Àr extremt lÄgt vÀrderad och blir sÀmre för varje dag just nu! Bara det faktum borde göra att vi skogsÀgare skulle fÄ bÀttre betalt för vÄr rÄvara! Och ett rejÀlt höjt Netto!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Rossignol  
#797932 De finska bruken behöver importera lövmassaved frÄn bl a Brasilien och Sydafrika sedan blockaden mot Ryssland kom.

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... virke.html

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

zorran  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#797955 Tror faktiskt för en gÄng skull att det Àr sÀljarens marknad.
hört talas om priser som Àr extremt bra just nu.
Sök bland alla inspektorer Àven de som man inte normalt inte har haft.
/Zorran

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

zorran  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#797956 TÀnk pÄ vad en planka kostar pÄ brÀdgÄrden, inte behöver vi skÀmmas för det...
Zorran

AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Victor97  
#805327 NÄn som har nÄtt o uppdatera i listan? Precis köpt en gÄrd i jönköpings lÀn och lutar Ät att sluttaverka cirka 3000 m3sk. Hade vart kul o se lite vad som Àr möjligt o förhandla fram.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).