Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Info: ADR / 450 Liter diesel.

14 inlägg 45525 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Info: ADR / 450 Liter diesel.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79001 EDIT....

Efter att läst och studerat en massa hittade jag en text på internet.
Kurs ledaren hade tolkat på annat vis men vi får gå efter hur hon tolkat det i så fall sa han.

Transport av diesel

Att kunna köra bränsle med pickupen eller traktorn är ibland nödvändigt i lantbruket men hur många vet vilka mängder och på vilket sätt dieseln får transporteras? Att som företagare transportera diesel inom lantbruket är styrt av Räddningsverkets föreskrifter om transport av farligt gods (ADR-S).

ADR-S är ett omfattande regelverk men det finns vissa undantag från bestämmelserna. Det är tillåtet för en lantbrukare att transportera diesel i begränsad kvantitet så länge det sker i dess huvudverksamhet. Camilla Oscarsson på Räddningsverket berättar att det är helt i sin ordning att transportera diesel till en arbetsplats för drift av en maskin förutsatt att mängden inte överstiger 450 liter per förpackning eller 1 000 liter per transport. När det gäller bensin får man inte köra mer än 333 liter per transport. Detta undantag gäller förutsatt att försiktighetsåtgärder vidtas för att förhindra läckage under transporten. När diesel och bensin ska köras samtidigt måste man räkna fram den tillåtna mängden i ett poängsystem.
Det är dock, enligt Camilla Oscarsson, inte tillåtet att
transportera diesel för förrådshållning, exempelvis till den egna
gårdscisternen eller mellan två cisterner.
Transport av större mängder

Har man istället större behållare som överstiger 450 liter diesel men med en maximal totallast på 1000 liter eller 333 liter bensin, får det ske om vissa bestämmelser i ADR-S uppfylls. Det handlar om att man måste ha viss utbildning för att få transportera dieseln.
– Syftet med utbildningen är att öka kunskaperna om bestämmelserna för transport av farligt gods, säger Camilla Oscarsson. Man lär sig också mer om vilka risker som finns vid transport av farligt gods. Det finns inga krav på längden av en sådan utbildning eller på vem som kan anordna och genomföra utbildningen och den kan även ske genom självstudier.
Man måste dock, enligt Camilla Oscarsson, också ha typgodkända behållare och korrekt märkning och etikettering av kollina. Det måste också finnas en godsdeklaration och en brandsläckare med minst 2 kilo pulverkapacitet. Det får heller inte lastas tillsammans med vad som helst. Dieseln måste dessutom kunna lastas, lossas och hanteras på ett säkert sätt.
Om mer än 1 000 liter diesel eller 333 liter bensin ska transporteras måste man enligt Camilla Oscarsson avlägga ett prov framtaget av Räddningsverket. Övriga bestämmelser i ADR-S måste också följas.
Tillåtet att transportera med traktorn

Det är tillåtet att transportera diesel med traktor, terrängvagn eller motorredskap om det sker i behållare till exempel fat eller IBC-behållare. Då finns, enligt Camilla Oscarsson, inga begränsningar när det gäller mängder förutsatt att det ska användas inom jord-, skogsbruks- eller trädgårdsnäringen.


Senast redigerad av Henrik K sön 24 jan 2010, 12:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

masterchief  
#79012 Vad gäller med 200liter?

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

skogsjan695xl  
#79015 Det får bli att köra i 20liters dunkar, då går det som kolli eller vad det nu heter, det kan vem som helst få köra med.
Har ju själv en 300liters tank bak i caddyn, men iof så har jag ADR kort redan men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79018 Är det 450L och uppåt som omfattas lr , hur är det med 400L tank?

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79024 Fordonet får ha en reservdunk på 60 liter men får inte användas till annat än som reservdunk till fordonet i sig.

Som företagare så får man i stort sett inte transportera någonting längre verkar det som.
Utom i väldigt liten mängd.

Om det farliga godset utgörs av brandfarliga vätskor som transporteras i återfyllningsbara behållare, fyllda av eller åt privatpersoner, får mängden per behållare inte överstiga 60 liter. Vid transport på väg och i terräng får heller inte den totala mängden av sådant gods överstiga 240 liter per transportenhet.
IBC-behållare, storförpackningar eller tankar som är fyllda med farligt gods räknas inte som förpackade för detaljhandelsförsäljning. Undantaget kan därmed inte tillämpas vid sådana transporter.


Ska inte säga för mycke nu men det verkar luddigt. En kurs dag i morgon oxå kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Thunborg  
#79043 Sen när gäller dessa nya regler ? Har själv inte hört ett ljud om ändring !

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

masterchief  
#79098 Det är tydligen en företagares skyldighet att hålla sig underrättad om ändingar :???:

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79153 Efter att suttit å läst i går och sökt en massa på internet så hittade jag ett bra stycke med förklaringen skriven i lätt förståelig text så jag fick i dag motbevisa min kurs lärare.

Hans tolkning av lagarna var tydligen fel.

Jag visade han texten jag hittade på internet och den som skrivit det sitter på MSD så det är det vi får rätta oss efter i så fall om hon tolkat det så sa han.

Alltså så gäller det som varit fortfarande.

Nedan så klistrar jag in det som gäller och det jag visade honom.

Transport av diesel

Att kunna köra bränsle med pickupen eller traktorn är ibland nödvändigt i lantbruket men hur många vet vilka mängder och på vilket sätt dieseln får transporteras? Att som företagare transportera diesel inom lantbruket är styrt av Räddningsverkets föreskrifter om transport av farligt gods (ADR-S).

ADR-S är ett omfattande regelverk men det finns vissa undantag från bestämmelserna. Det är tillåtet för en lantbrukare att transportera diesel i begränsad kvantitet så länge det sker i dess huvudverksamhet. Camilla Oscarsson på Räddningsverket berättar att det är helt i sin ordning att transportera diesel till en arbetsplats för drift av en maskin förutsatt att mängden inte överstiger 450 liter per förpackning eller 1 000 liter per transport. När det gäller bensin får man inte köra mer än 333 liter per transport. Detta undantag gäller förutsatt att försiktighetsåtgärder vidtas för att förhindra läckage under transporten. När diesel och bensin ska köras samtidigt måste man räkna fram den tillåtna mängden i ett poängsystem.
Det är dock, enligt Camilla Oscarsson, inte tillåtet att
transportera diesel för förrådshållning, exempelvis till den egna
gårdscisternen eller mellan två cisterner.
Transport av större mängder

Har man istället större behållare som överstiger 450 liter diesel men med en maximal totallast på 1000 liter eller 333 liter bensin, får det ske om vissa bestämmelser i ADR-S uppfylls. Det handlar om att man måste ha viss utbildning för att få transportera dieseln.
– Syftet med utbildningen är att öka kunskaperna om bestämmelserna för transport av farligt gods, säger Camilla Oscarsson. Man lär sig också mer om vilka risker som finns vid transport av farligt gods. Det finns inga krav på längden av en sådan utbildning eller på vem som kan anordna och genomföra utbildningen och den kan även ske genom självstudier.
Man måste dock, enligt Camilla Oscarsson, också ha typgodkända behållare och korrekt märkning och etikettering av kollina. Det måste också finnas en godsdeklaration och en brandsläckare med minst 2 kilo pulverkapacitet. Det får heller inte lastas tillsammans med vad som helst. Dieseln måste dessutom kunna lastas, lossas och hanteras på ett säkert sätt.
Om mer än 1 000 liter diesel eller 333 liter bensin ska transporteras måste man enligt Camilla Oscarsson avlägga ett prov framtaget av Räddningsverket. Övriga bestämmelser i ADR-S måste också följas.
Tillåtet att transportera med traktorn

Det är tillåtet att transportera diesel med traktor, terrängvagn eller motorredskap om det sker i behållare till exempel fat eller IBC-behållare. Då finns, enligt Camilla Oscarsson, inga begränsningar när det gäller mängder förutsatt att det ska användas inom jord-, skogsbruks- eller trädgårdsnäringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165439
Henrik K skrev:
Det är tillåtet att transportera diesel med traktor, terrängvagn eller motorredskap om det sker i behållare till exempel fat eller IBC-behållare. Då finns, enligt Camilla Oscarsson, inga begränsningar när det gäller mängder förutsatt att det ska användas inom jord-, skogsbruks- eller trädgårdsnäringen.



Om detta stämmer borde man väl inte behöva någon utbilning? Och när man åker trailer är det ju trailer chaffisen som ska ha koll. Vad gäller??

Avatar Fallback

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

JD 2006  
#165452
Maldas skrev:
Henrik K skrev:
Det är tillåtet att transportera diesel med traktor, terrängvagn eller motorredskap om det sker i behållare till exempel fat eller IBC-behållare. Då finns, enligt Camilla Oscarsson, inga begränsningar när det gäller mängder förutsatt att det ska användas inom jord-, skogsbruks- eller trädgårdsnäringen.



Om detta stämmer borde man väl inte behöva någon utbilning? Och när man åker trailer är det ju trailer chaffisen som ska ha koll. Vad gäller??


Jo det verkar som denna ADR-hysteri för vi i skogen är egentligen ganska meningslös.
Konstigt att när man söker arbetskraft står det ofta att man bör ha ADR :???:

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165465 ADR handlar om transport av farligt gods på väg om jag fattat det rätt. Om jag då som entreprenör har 1500-liters tankar i skogen som fylls av tankbil och flyttas med maskinen på trailer mellan trakterna, behöver jag då denna utbildning? Finns inget lagkrav ser jag ingen anledning.

Avatar Fallback

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

TimmberJack  
#165471 Tänk på hur er behållare är klassad.
Är den klassad som tank måste du ha ADR Tank för att få flytta den.
Är den klassad som IBC får du ha 1200 liter tror jag det är o köra det som fri mängd(Resarverar mig lite här,var 5 år sen jag gick kursen sist o ska förnyas nu)

Avatar Fallback

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

Mekpelle  
#165735 Ska jag göra det lätt för er så säger jag så här.
Det är hur transporten går till som är viktigast.
Ett lätt exempel på detta är att en bil krockar med en gasbehållare i sig utan synliga dekaler eller att den är fastsurrad. Hur tror ni polisen ser på detta?

Samma sak gäller vid transport av diesel. Du transpoterar farligt gods som vid en olycka eller fel hantering leder till förorening på miljön.
Det finns regler och undantag och allt beror på hur du tolkar det för det finns ingen direkt hänvisning. Hur många har reflexväst, minst 2kg brandsläckare, spade, en säck sanerings material och orange skyltat. Tror polisen ser mer på hur själva transporten går till än vilken volym i sig du kör om du har adr.

Tolka denna text så ser ni kryphållen, taget från: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Farl ... lattnader/

Undantag som har samband med hur transporten genomförs

I ADR-S och RID-S anges olika undantag som har samband med hur transporten genomförs. Det är framförallt tre undantag som kan nämnas i detta sammanhang. Undantag för:
1.privatpersoner,
2.transport av maskiner och utrustning som innehåller farligt gods, och
3.företag som utför transporter i samband med deras huvudverksamhet.

Transport i samband med huvudverksamhet

Transport som genomförs av företag i samband med deras huvudverksamhet är undantagen från bestämmelserna i ADR-S och RID-S. Detta gäller exempelvis leveranser till eller returleveranser från byggarbetsplatser eller anläggningsområden eller transporter i samband med mätningar, reparationer eller underhållsarbete.

Undantaget gäller endast under förutsättning att
1.mängden farligt gods per förpackning är högst 450 liter och
2.den totala mängden farligt gods inte överstiger de högsta tillåtna totalmängderna enligt delavsnitt 1.1.3.6 i del 1 till ADR-S och RID-S. Det vill säga mängden farligt gods på transportenheten måste vara inom de mängdbegränsningar som gäller enligt värdeberäknad mängd. Detta innebär 333 l för bensin och 1000 l för diesel

Så tolkar man denna mening så får du köra bränsle till skogen om behållaren är max 450
utan ADR.
3.företag som utför transporter i samband med deras huvudverksamhet.

Lånar denna tråden lite till annat info angående de som innerhar BC och kör lätt lastbil med tungtsläpp.


För en del år sedan började en del personer med körkort BE, alltså att innehavaren får köra personbil eller lätt lastbil med tillkopplat släp på sådant sätt fordonskombinationens totalvikt överstiger 3500kg köra lite tyngre laster på detta sätt. Det fanns en liten marknad för kombinationen lätt lastbil med trailer som kan ta enhetslaster som annars skulle kräva lastbil. Det medförde att en liten konkurrens med åkeribranschen. Framför allt var det privatpersoner som skötte sina egna tyngre transporter utan att anlita åkare. I korporativismens Sverige kunde detta naturligtvis inte fortgå. Medborgare som på egen hand löser sina egna problem, kan helt enkelt inte tillåtas, inte ens om det är lagligt. Kanske i synnerhet om det sker helt lagligt.

Så därför beslutades att man med körkort BE inte skulle få köra längre än fem mil från hemorten med tungt släp. Trots att att det är just det körkort BE är till för. Alltså samma förändring som infördes för buss på 80-talet. Nu krävdes också färdskrivare och körjournal och naturligtvis att körtidsreglerna följdes till punkt och pricka.

Denna förändring medförde dock en del oförutsedda konsekvenser. En helt vanlig personbil som används av en förare med BE-behörighet för att köra tungt släp, och därför utrsutats med färdskrivare kan bli olaglig att köra för en vanlig bilist med B-körkort. Ett annat är de helt vanliga privata transporterna av hästar eller husvagnar, som alldeles avgjort är privata transporter, görs omöjliga med de nya kraven.

Därför kommer man från och med 1 januari 2013 att få köra bil och släp med en totalvikt upp till 4250 kg med körkort B. Somliga har börjat kalla det Be.

Hur många vet om detta?

Användarvisningsbild

Re: Info: ADR / 450 Liter diesel.

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165739
Mekpelle skrev:Så därför beslutades att man med körkort BE inte skulle få köra längre än fem mil från hemorten med tungt släp. Trots att att det är just det körkort BE är till för. Alltså samma förändring som infördes för buss på 80-talet. Nu krävdes också färdskrivare och körjournal och naturligtvis att körtidsreglerna följdes till punkt och pricka.

Denna förändring medförde dock en del oförutsedda konsekvenser. En helt vanlig personbil som används av en förare med BE-behörighet för att köra tungt släp, och därför utrsutats med färdskrivare kan bli olaglig att köra för en vanlig bilist med B-körkort. Ett annat är de helt vanliga privata transporterna av hästar eller husvagnar, som alldeles avgjort är privata transporter, görs omöjliga med de nya kraven.

Därför kommer man från och med 1 januari 2013 att få köra bil och släp med en totalvikt upp till 4250 kg med körkort B. Somliga har börjat kalla det Be.

Hur många vet om detta?


Vart finns mer info om detta - jag tog BEkort för 2 år sedan, och har aldrig hört något om max 5 mil eller färdskrivare med tungt släp efter tex. Nissanpickupp?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).