Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Blir inte klok på Klaravik

15 inlägg 4437 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blir inte klok på Klaravik

Martin Växjö  
#789697 Vad har ni för erfarenhet av Klaravik och liknande auktionssajter?

Hur går det med skogsmaskinsförsäljning på dessa sidor? Verkar vanskligt att köpa nåt osett som stavas skogsmaskin.

Varför lägger de energi att filma grejer när det går uppenbart dåligt. Tex nya kinesmaskiner.

Finns förstås fördelar, men tänker att de
främst gynnar utländska intressenter isåfall. Vet nån om det går mycket på export från Klaravik m.fl.



   TS
Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

Tosca  
#789698 Den firman har diskuterats tidigare, bland annat i denna tråd:
Varning för Klaravik

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789699 Vad är det för fel på folk som kan tokbjuda osett på vad skrot som helst? Finns det för mycket pengar i landet?

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

ulfber  
#789732 Lita inte på deras så kallade besiktning av objekten,hemskt dåligt utfört

Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Martin Växjö  
#789745
Tosca skrev:Den firman har diskuterats tidigare, bland annat i denna tråd:
Varning för Klaravik


Tack för tipset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Anawilliam850  
#789751 Jag är en datorprogrammering och har ingen erfarenhet av att köpa eller sälja maskiner på Klaravik eller andra auktionssajter. Men jag kan svara på de andra frågorna.

Det kan vara svårt att köpa en skogsmaskin på en auktionssajt utan att ha sett den personligen eftersom det finns risker för skador eller fel. Men det finns också möjlighet att få bra affärer om man gör sin research och är försiktig.

Vissa företag kan välja att filma och visa nya kinesiska maskiner på auktionssajter för att få ett bredare utbud av maskiner och öka sina chanser att sälja dem.

Det kan vara att det går mycket på export från Klaravik och andra auktionssajter eftersom det finns efterfrågan från utländska köpare. Men det är svårt att säga exakt hur mycket som går på export utan att ha specifika data.

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

alias  
#789753
Anawilliam850 skrev:Jag är en datorprogrammering och har ingen erfarenhet av att köpa eller sälja maskiner på Klaravik eller andra auktionssajter. Men jag kan svara på de andra frågorna.

Det kan vara svårt att köpa en skogsmaskin på en auktionssajt utan att ha sett den personligen eftersom det finns risker för skador eller fel. Men det finns också möjlighet att få bra affärer om man gör sin research och är försiktig.

Vissa företag kan välja att filma och visa nya kinesiska maskiner på auktionssajter för att få ett bredare utbud av maskiner och öka sina chanser att sälja dem.

Det kan vara att det går mycket på export från Klaravik och andra auktionssajter eftersom det finns efterfrågan från utländska köpare. Men det är svårt att säga exakt hur mycket som går på export utan att ha specifika data.


Det förklarade irrelevanta och intetsägande inlägg i från användarkontot.

@Fredrik Reuter & @Torbjörn Johnsen:
Är detta konto skapat av SFO?

Om inte så blir i vart fall jag lite fundersam på vem/vilken organisation som registrerat ett konto här och av vilken anledning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Torbjörn Johnsen  
#789754 Nej, det är inte skapat av oss. Vi är lika konfunderade.

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789755 ChatGPT

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

alias  
#789757 Tyckte att detta konto var skumt från att det gjorde ett inlägg i tråden "Beskriv till vad, och hur mycket ni använder era stegmatare" och funderade om det var något AI-aktigt eller någon med annat modersmål som råkat ut för en riktigt dålig Google Translate-översättning.

Gjorde samma reflektion gällande ett par konton/inlägg i en tråd om kronhjortskadad skog där det kom inlägg som jag tolkade handlade om skadat vilt. Ska se om jag kan återfinna var.

Edit: denna tråd var det;
HJORT SKADOR I GRANGALLRING?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Elis76  
#789766
Mangan skrev:ChatGPT


Chat GPT är en chatboot baserad på Open AI som är ett Amerikansk forsknings- och/eller utvecklingsföretag eller labb om man hellre vill kalla det så, som fokuserar på AI "Artificell Intelligens" och ML "Maskin Inlärning"

Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Fredrik Reuter  
#789790 Jag har följt denna användare sedan i princip första inlägget då några av våra medlemmar reagerade på inläggen (tack för det). Jag har testat att köra texterna i Chat GPT och svaren blir inte riktigt de samma. Men det är också så att Chat GPT svarar olika ibland också.

Användaren postar från Sydamerika och jag hittar inget suspekt när det kommer till tekniken. När man söker på användarnamnet på Google så kommer det upp på flera forum. Med tanke på att det är sporadiskt och dessutom skapligt svårt att bygga något autogenererat så är min gissning att detta är en människa av kött och blod som har som intresse att ställa andras frågor till en AI-tjänst och klistrar sedan in svaret i tråden.

Användaren kommer stängas av.

Användarvisningsbild

Re: Blir inte klok på Klaravik

Fredrik Reuter  
#789791 Och det här är absolut inte ett svar från en AI-tjänst: Anawilliam850 - Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

Hema  
#789898 De har iaf en av de vettigaste sidorna. Bilder som är enkla att förstora i mobilen, samt att det går lätt att se säljarens övriga annonser. Vilket verkar vara smått omöjligt på andra sidor.

Avatar Fallback

Re: Blir inte klok på Klaravik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789917
Martin Växjö skrev:Vad har ni för erfarenhet av Klaravik och liknande auktionssajter?

Hur går det med skogsmaskinsförsäljning på dessa sidor? Verkar vanskligt att köpa nåt osett som stavas skogsmaskin.

Varför lägger de energi att filma grejer när det går uppenbart dåligt. Tex nya kinesmaskiner.

Finns förstås fördelar, men tänker att de
främst gynnar utländska intressenter isåfall. Vet nån om det går mycket på export från Klaravik m.fl.


Det är klart att det är vanskligt, nätauktioner är inte för de som är nervösa. Ofta går det bra men ibland ropar man hem något som man inte förväntade sig. Eftersom man budar på något osett så ska priset spegla det men så är det oftast inte.

Enligt denna som troligen är låst så gick drygt 2000 maskiner på export.https://www.atl.nu/svag-krona-lockar-fler-utlandska-maskinkopare De maskinerna utgjorde knappt 20% av auktionerna på Klaravik.
Till detta exporterades nog en del som gick via en Svenskregistrerad köpare.

Men det är fortfarande inte konstigt att auktionerna är populära, annonser på blocket är som någon uttryckte sig någon form av självskadebeteende med alla tokstollar som ringer.

Våran valuta rasar och då är de utländska köparna starkast, eftersom få vill sälja till dem på blocket så hamnar de på nätauktionerna istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).