Gallring

KLT-Bestånd

19 inlägg 6233 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789724 Rueter har lite lätt att bajsa på att som är ett skogsföretag eller beter sig som ett skogsföretag.
Så man får ta det han skriver men en stor kärra halm så det går att ströa innan skiten träffar golvet.
Nu går ju inte det torkade virket till bränne utan man gör annat av det🙄 typ reglar eller innerväggar eller utsmyckningar för andra produkter.
Mr F är så jäkla låst på central Europa så man skäms över detta. Österrike kan när de är bra lösa en kl produkt som vi i Sverige löser en betongväg med co utsläpp . Men de har ni inte med på sfo för de har så jäkla bra priser på sin skog och kan få ut C30. Vilket vilket sketet sågverk i Sverige med klara men C24 är vad kunden kräver.
Jag har personligen sett när man sorterar ut C52 och det löser man i normalt flöde från de flesta sågverk i södra Sverige.

Malwa
Användarvisningsbild

Sjögård 4  
Skogforsk säger i artikeln att det man söker är äldre bestånd som växt långsamt och att yngre mer snabbväxande objekt inte klarar kraven för KL-trä.

Så man hittar ett sätt att på sikt uppmuntra och betala medlemmar för skogar med långsamtväxande äldre träd. Utan att tappa ansiktet eller erkänna brister som påtalas av EU och "miljömuppar". Blädning, nej nej. Ett KL-bestånd. Winwin?

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789731 Så för alla nya här på sfo. Så sitter FoT men pannorna i djupa veck just nu och sedan blir det en om jag har rätt ett svep om hur skogsbolagen bör bete sig och om jag har fel just att jag har fel.
Men det kommer de inte skriva utan det blir en inlindning i hur Österrike faktisk betalar sina skogsägare ett jättebra pris 1300 kr för en Fyn som inte finns utan den blir bra på pappret. Nu kommer de skriva att detta har de läst på internet och dessutom fått de bekräftar från säkra källor.

Och att vi i södra Sverige blir lurade
Men inte hur utan bara att vi har Europas lägsta priser.
Europas lägsta
Då är jävligt låga
1000 kr fubb,en i södra Sverige men de är lägst i Europa
Men i norr har det det så jävet att där finns inte ett timmerpris utan massan är priset
Men
Malta har högre
Irland har högre
Bulgarerna har högre
Och alla har högre.
Sverige är sämst….

Användarvisningsbild

Saläng  
Tåndemåla skrev:Så för alla nya här på sfo. Så sitter FoT men pannorna i djupa veck just nu och sedan blir det en om jag har rätt ett svep om hur skogsbolagen bör bete sig och om jag har fel just att jag har fel.
Men det kommer de inte skriva utan det blir en inlindning i hur Österrike faktisk betalar sina skogsägare ett jättebra pris 1300 kr för en Fyn som inte finns utan den blir bra på pappret. Nu kommer de skriva att detta har de läst på internet och dessutom fått de bekräftar från säkra källor.

Och att vi i södra Sverige blir lurade
Men inte hur utan bara att vi har Europas lägsta priser.
Europas lägsta
Då är jävligt låga
1000 kr fubb,en i södra Sverige men de är lägst i Europa
Men i norr har det det så jävet att där finns inte ett timmerpris utan massan är priset
Men
Malta har högre
Irland har högre
Bulgarerna har högre
Och alla har högre.
Sverige är sämst….

Tycker du att vi har tillräckligt betalt i Sverige Tandemåla?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).