Motorsåg och handhållet

Sågkedjor

34 inlägg 4743 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedjor

vedeldare74  
#787961 Finns ju ett antal märken av sågkedjor förutom sågtillverkarnas egna kedjor.
Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Ungefär lika bra som Hva och Stihl?
Någon som har testat märket Archer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

Williamm  
#787962 Bara testat oregon, vilka tillverkade åt hva innan hva gjorde egna. Tycker det är olika vilket märke som är bäst beroende vilken kedjetyp jag vill ha.
Föredrar oregon över lag men gillar hvas s35g bäst i 345 semichisel och kommer testa stihl i 325 full chisel.


Har inte hört talas om archer förut

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

Alex Strömberg  
#787977
vedeldare74 skrev:Finns ju ett antal märken av sågkedjor förutom sågtillverkarnas egna kedjor.
Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Ungefär lika bra som Hva och Stihl?
Någon som har testat märket Archer?

Allt som inte är hva, stihl och oregon är mega kina grejer.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

JensSkoog  
#788002 Kedjor är en djungel som man snabbt kan tappa bort sig i.
Bästa är om man hittar kedja som skär bra över tid och som man själv blir bra på att fila.
Jag gillar Stihls kedjor, men de är lite hårdare än de andra proffskedjorna, och lite mer svårfilade.
Utöver det kan jag varmt rekommendera Husqvarnas X-cut.
Archer har jag bara hörd om, men vad jag hörd är att de håller skärpan
dårligt, så man får fila ofta och mycket. Vet inte om det stämmer, men
en jag pratade med hade köpt billigt på nätet.
Om jag behöver långa kedjor, så köper jag helst Oregon,
eftersom Stihls långkedjor är hutlöst dyra :((

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

Thomasz  
#789243 Som sagt ett intressant ämne detta,och i slutändan subjektiva erfarenheter( med vissa tekniska petitesser).

Självt så har jag mest erfarenhet av Stihls & Oregons kedjor( som även kan finnas till billiga hobbysågar typ Jula,Biltema osv)

Personligen så föredrar jag Oregon,just för att dem är mycket enklare att fila( och håller skärpan längre).

Det som är problemet med Stihls kedjor är att dem dels tappar skärpan fortare ( i vart fall på deras RSC- Kedjor), men även att tillverkaren hela tiden ändrar sina filningsvinklar.
Dvs att Du i regel inte kan utgå ifrån att det som står på paketet stämmer.

Som sagt om en vinkel blir fel( oftast eggvinkeln/ skärande)= den dom Du ställer filen till antingen 25/ 30 grader), då blir också per automatik dem andra vinklarna fel.

Som sagt det beror också på vilken typ av såg Du har. En kedja är ju så mycket mer än en kedja.

Det som också skiljer en RSC från en RM är hur den är profilerad.
RM= i regel helmejseltandad profil typ som en 7: a ( med platt tak)
RSC= Halvmejseltandad profil( typ lågprofil) liknande ett S ( med en klenare profilering/ avrundad).

Som ex med RM kedjan så filar jag med 25( ibland 20) och 60 grader( 65 om det är 25)
Medans en RSC= 25 eller 30 ( lite beroende på profil), och då blir det också 70 eller 75 grader)

Men däremot så har Oregon fördelen att det alltid går att lita på deras filningsinsruktioner.

Som ex med Stihls RM kedja och Oregons motsvarande dito, så håller jag alltid 25 grader,och 60 grader.

Sen så har tillverkarna sina materialval,och även om Oregon är mjukare kedja- så föredrar jag trots allt en hederlig
full- chisel kedja( som Oregons kedjor oftast består av).
Även då om en Stihl kedja inte kräver samma typ av inkörningsperiod= att kedjan inte är försträckt (som Stihl).

Men då ur den tekniska synvinkel så skiljer det sig åt mellan olika märken.
Även då om det står en viss spårvidd,men att som Stihl gör med sina kedjor; så hittar dem alltid på sina egenheter.
Ex så har dem i regel 0,1 mm bredare kedjor än sina konkurrenter.
Så även då om Du får tag på en kedja från Oregon ( i den spårvidden som Du ska ha), så kommer det alltid att skilja
( på 1/10mm)


Som ex med många av deras 3/8"( som finns på många professionella sågar ur deras Magnumserie)- så är spårvidden i regel 1.6mm, medans Oregon har 1.5mm.

Det är ungefär samma princip i dem lägre effektklasserna också, bla 0.325".
Fast där är juxet att det finns 3 olika standarder
1. 1.5mm ( " Vanlig standard") typ Hva
2. 1.3 mm ( i regel sk. slim cut kedja typ billiga hobbysågar Partner,Jula,Oregon)
3. 1.6 mm ( Stihls standrad)

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

anersimyra  
#789248
Thomasz skrev:Som sagt ett intressant ämne detta,och i slutändan subjektiva erfarenheter( med vissa tekniska petitesser).

Självt så har jag mest erfarenhet av Stihls & Oregons kedjor( som även kan finnas till billiga hobbysågar typ Jula,Biltema osv)

Personligen så föredrar jag Oregon,just för att dem är mycket enklare att fila( och håller skärpan längre).

Det som är problemet med Stihls kedjor är att dem dels tappar skärpan fortare ( i vart fall på deras RSC- Kedjor), men även att tillverkaren hela tiden ändrar sina filningsvinklar.
Dvs att Du i regel inte kan utgå ifrån att det som står på paketet stämmer.

Som sagt om en vinkel blir fel( oftast eggvinkeln/ skärande)= den dom Du ställer filen till antingen 25/ 30 grader), då blir också per automatik dem andra vinklarna fel.

Som sagt det beror också på vilken typ av såg Du har. En kedja är ju så mycket mer än en kedja.

Det som också skiljer en RSC från en RM är hur den är profilerad.
RM= i regel helmejseltandad profil typ som en 7: a ( med platt tak)
RSC= Halvmejseltandad profil( typ lågprofil) liknande ett S ( med en klenare profilering/ avrundad).

Som ex med RM kedjan så filar jag med 25( ibland 20) och 60 grader( 65 om det är 25)
Medans en RSC= 25 eller 30 ( lite beroende på profil), och då blir det också 70 eller 75 grader)

Men däremot så har Oregon fördelen att det alltid går att lita på deras filningsinsruktioner.

Som ex med Stihls RM kedja och Oregons motsvarande dito, så håller jag alltid 25 grader,och 60 grader.

Sen så har tillverkarna sina materialval,och även om Oregon är mjukare kedja- så föredrar jag trots allt en hederlig
full- chisel kedja( som Oregons kedjor oftast består av).
Även då om en Stihl kedja inte kräver samma typ av inkörningsperiod= att kedjan inte är försträckt (som Stihl).

Men då ur den tekniska synvinkel så skiljer det sig åt mellan olika märken.
Även då om det står en viss spårvidd,men att som Stihl gör med sina kedjor; så hittar dem alltid på sina egenheter.
Ex så har dem i regel 0,1 mm bredare kedjor än sina konkurrenter.
Så även då om Du får tag på en kedja från Oregon ( i den spårvidden som Du ska ha), så kommer det alltid att skilja
( på 1/10mm)


Som ex med många av deras 3/8"( som finns på många professionella sågar ur deras Magnumserie)- så är spårvidden i regel 1.6mm, medans Oregon har 1.5mm.

Det är ungefär samma princip i dem lägre effektklasserna också, bla 0.325".
Fast där är juxet att det finns 3 olika standarder
1. 1.5mm ( " Vanlig standard") typ Hva
2. 1.3 mm ( i regel sk. slim cut kedja typ billiga hobbysågar Partner,Jula,Oregon)
3. 1.6 mm ( Stihls standrad)

Oregon saluför kedjor med 1,6 mm drivlänk i 3/8/0.325.🙂👍 i övrigt är det FILNINGSVINKELN och inte eggvinkeln som man ändrar genom att hålla ex 25-30 grader. Eggvinkeln varierar utifrån stötvinkelns storlek..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

anersimyra  
#789251
1674147661_6d2796bd-fbcf-4dc5-a8d4-2c4341bcbaeb.jpeg
Att vara uppmärksam på är de vitt skilda stötvinklar som rekommenderas beroende på om man handfilar eller maskinslipar kedjan..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor

valtra mega  
#789265 Vet ni hur kedjor från trilink är jämnfört medandra

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

anersimyra  
#789308
1674208400_34f3e1e9-936d-4563-a5b4-209740c91eaa.jpeg
valtra mega skrev:Vet ni hur kedjor från trilink är jämnfört medandra

TriLink är ett USA baserat företag med tillverkning i Asien (kina?) vilket de inte skriver på sin hemsida men bilderna talar sitt tydliga språk..🙂 de i katalogen avbildade kedjorna ser inte direkt ut att vara några ”high-tec” produkter.
Senast redigerad av anersimyra fre 20 jan 2023, 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

Andpers  
#789312 Jag tror att 80 grader motsvarar 10 grader - inte 20 - eftersom en rät vinkel är 90 grader.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

anersimyra  
#789315
Andpers skrev:Jag tror att 80 grader motsvarar 10 grader - inte 20 - eftersom en rät vinkel är 90 grader.

Ja, du har självklart rätt i det..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

DennisCA  
#793020 Är det nån som vet varför man inte hittar X-Cut i 13" 1.5mm utan bara 1.3mm? Hittade faktiskt 1.5mm men dom är alla icke i lager och ser ut att ha varit så en stund.

Jag har hört mycket gott om just X-cut och tänkte därför prova en sån till min J-451 men ville helst ha 1.5mm.

Är det värt att betala typ 200 sek extra för en X-cut paket (svärd + 2 kedjor) i 1.3mm över ett Oregon paket i 1.5mm?

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

DennisCA  
#793039 OK kedjor finns separat men jag hade hoppats hitta ett paket. Oregon finns lite överallt med svärd + 2 kedjor för 30-40 euro.

Det enda husqvarna 1.5mm paket jag hittar med svärd och kedja är 15" och det är 99 euro. Är ett 15" husqvarna värt 99 euro över 30-40 för ett oregon 13"? Eller är 15" för mycket för en gammal Jonsered 451? Sågar mest bara ved.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor

Williamm  
#793066
DennisCA skrev:OK kedjor finns separat men jag hade hoppats hitta ett paket. Oregon finns lite överallt med svärd + 2 kedjor för 30-40 euro.

Det enda husqvarna 1.5mm paket jag hittar med svärd och kedja är 15" och det är 99 euro. Är ett 15" husqvarna värt 99 euro över 30-40 för ett oregon 13"? Eller är 15" för mycket för en gammal Jonsered 451? Sågar mest bara ved.

15" är nog helt ok för en 451. Men jag tror att även oregon 15" är dyrare än oregon 13"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).