sön 08 jan 2023, 07:41#787662Hej. Ska iväg och titta på ett par slungor och undrar vad ni har för tankar om dessa. Blir första slungan för mig så lite tips skadar inte.
Har inte jättemycket att röja, garageuppfart, ingång till entren + lite till.
1. Toro 828 Powermax 2010.
2. Al-ko Snowline 760 2012.
Båda slungorna ska ha gått väldigt få timmar och har samma pris.
Inomgårdsmaskiner
Snöslunga
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 08 jan 2023, 11:29#787677Den här är klart bäst. Krånglar sällan, billig i drift och allsidig.
https://www.auktionet.se/objekt/38444-snoslade-med-tipp
https://www.auktionet.se/objekt/38444-snoslade-med-tipp
Usus magister est optimus
sön 08 jan 2023, 13:11#787687Jag kommer ihåg när jag kom till Korea 1993 för att jobba tillsammans med Samsung. Kvalitén på det de tillverkade var bedrövlig. Kompisen sa att han inte ens skulle köpa en vattenkokare av märket Samsung. Men nu 30 år senare har de skärpt sig rejält.
@hfab: vad är Dina erfarenheter av Al-ko:s kvalité - vari består bristerna?
@hfab: vad är Dina erfarenheter av Al-ko:s kvalité - vari består bristerna?
sön 08 jan 2023, 14:09#787692
Har en bekant som köper allt möjligt billigt skit. (gärna al-ko)
Sedan tror hon att jag ska laga eländet då det faller sönder.
Det är skit prylar med uselt material i nästan allt.
Elis76 skrev:
hfab: vad är Dina erfarenheter av Al-ko:s kvalité - vari består bristerna?
Har en bekant som köper allt möjligt billigt skit. (gärna al-ko)
Sedan tror hon att jag ska laga eländet då det faller sönder.
Det är skit prylar med uselt material i nästan allt.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
ons 11 jan 2023, 17:55#788123Tack för svaren. Toron som skulle vara en årsmodell 2010 visade sig vid en koll av serienumret vara en 05a så jag skippade den då jag blev skeptisk till antalet gångtimmar som skulle var ca 10. Diffar det på 5år så vete fan hur många timmar det diffar. Har inte köpt nån än men har fått syn på en Ariens Pro. Lite dyrare men det kanske det är värt eller?
TS
fre 04 aug 2023, 10:33#807990Jag har en Gilson 26" från 1980 som just fått en genomgång inför vintern så det ska bara vara att rycka igång den när behovet uppträder. Eftersom det nästan inte finns delar att uppbringa till Gilson, mer än möjligen remmar och friktionshjul, så är jag fanatiskt noga med att se över och smörja min mellan säsongerna för att förlänga livet på den så länge det går.
Har också just hittat en TORO 826 från -81 som jag nu plockar ner (har bl.a. inte gnista för närvarande, vi får väl se vad jag hittar).
I övrigt är motorerna nätt och jämnt slitna i någon av dom, så 39-40 år gamla slungor som ser bra ut, är antagligen bra också, förutsatt att tidigare ägare haft vett att kolla oljan då och då och gärna också byta den emellanåt.
Något att verkligen se upp med är vinkelväxeln mellan fläkten och skruven. Till Gilson finns det, så vitt jag vet, bara begagnade drev kvar åt, medan TORO's låg på 3500kr sist jag kikade i Sverige. På Ebay har jag sett runt halva priset (Svärfar har en TORO 521 med knäckt vinkelväxel som jag försökt hjälpa honom med).
Har också just hittat en TORO 826 från -81 som jag nu plockar ner (har bl.a. inte gnista för närvarande, vi får väl se vad jag hittar).
I övrigt är motorerna nätt och jämnt slitna i någon av dom, så 39-40 år gamla slungor som ser bra ut, är antagligen bra också, förutsatt att tidigare ägare haft vett att kolla oljan då och då och gärna också byta den emellanåt.
Något att verkligen se upp med är vinkelväxeln mellan fläkten och skruven. Till Gilson finns det, så vitt jag vet, bara begagnade drev kvar åt, medan TORO's låg på 3500kr sist jag kikade i Sverige. På Ebay har jag sett runt halva priset (Svärfar har en TORO 521 med knäckt vinkelväxel som jag försökt hjälpa honom med).
BM T-600 x2, BM 230 Bamse (i delar)
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C
fre 04 aug 2023, 11:55#807996Hade en Gilson från -67 en gång den kastade snön typ 2 meter långt och var svårstartad och tvär om man inte hade ställt det justerbara munstycket exakt rätt hyffsad skillnad mot Hondan jag har nu den kastar långt och brukar starta bra trots att den står väldigt mycket skottar det mesta med traktor numera.
fre 04 aug 2023, 12:36#807998
Du har möjligtvis inte några bilder på Din Gilson att visa?
bmbamse skrev:Jag har en Gilson 26" från 1980 som just fått en genomgång inför vintern så det ska bara vara att rycka igång den när behovet uppträder. Eftersom det nästan inte finns delar att uppbringa till Gilson, mer än möjligen remmar och friktionshjul, så är jag fanatiskt noga med att se över och smörja min mellan säsongerna för att förlänga livet på den så länge det går.
Du har möjligtvis inte några bilder på Din Gilson att visa?
fre 04 aug 2023, 13:07#808002Nej tyvärr den var egentligen inte min utan lånad den var i princip skrotad men jag fixade till den och körde några år sen lämnade jag tillbaka den och nu vete tusan vart den finns men det var i alla fall en briggs motor på den det minns jag.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).