Skogsröjning

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

111 inlägg 45107 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Nisse51  
#787101Använd en bortsättningsmall så får vi veta om det är ett skäligt pris på röjningen eller inte, så länge det inte finns siffror på stammar / hektar så går det inte att säga vad som är rätt.

Stihl

hfab  
#787132Jannee
Jag blir glad över att du sett mina kvalitéer som skogsvårdare.
Köp skog i Västerbotten och teckna ett skötselavtal med mig så ska jag dela med mig av alla mina kunskaper. (du får 10% rabatt)

Här i lappmarken har jag varit med och avverkat skogar med ca 260kubik/ha!
Men jag tippar på ett snitt på 100kubik.

Jag tror inte du hade haft lika hög volym rotstående om du hade anlitat bolagen du nämnde. Dom är nog mer intresserade av hur mycket som går att leverera till industrier, än av hur stor volym du har stående.

Min kommentar som du reagerade över var mer en undran.
Om du istället för att (som jag uppfattar det) letat efter billigast möjliga entreprenörer, letat fram bästa möjliga.
Då har kanske arbeten utförts på ett annat sätt och dina granar kanske klarat ex torka bättre.
Du kanske rentav blivit övertygad att plantera tall istället.

Påstå att 380kr/tim är dyrt för ett "så simpelt jobb som röjning" bara för att du som pensionär inte tycker att du förtjänar den timpenning, tyder på vissa kunskapsluckor.

Om man anser att röjning är simpelt så har man inte särskilt mycket erfarenhet av just röjning.
Tycker man dessutom att 380kr för en proffs röjare är dyrt, då ska man nog gå en kurs i företagsekonomi.

Nog om detta.

jannee  
#787193Tack för erbjudandet, men NEJ.
Tydligen "lite" för högt kostnadsläge i Västerbotten - i alla fall för mig.
Lönsamheten på en skogsgård verkar inte vara vad man är van vid, i alla fall om man jämför mot här i söder.
Boniteten är väl heller inte alls mot vad man är van vid.
Förutom att ni får väldigt dåligt betalt för er råvara växer träden betydligt långsammare än man är van vid.
Men viktigast av allt är att eftersom jag är ett kontrollfreak överlämnar jag högst ogärna skötsel av "min" skog åt någon annan.
Tids nog får nog även ni Västerbotten problem med ovälkomna insekter eller svampar.
Det är nog bara början på klimatförändringen vi nu ser.
Jag erkänner mer än gärna att jag gjort fel och då framförallt när jag lät Södra ansvara för en 1:a gallring.
Har även gjort fel när jag planterat samma typ av träd som tidigare växt bra, inte varit förberedd på den vår och sommartorka vi nu utsätts för eller den grundvattensänkning som pågår, även att markvattnet försvinner tidig vår.
Ibland spelar det ingen roll hur noga man är med plantering, hjälpplantering och röjning, i slutänden kan det ändå skita sig, framförallt när den sextandade borren hittar fel.
Jag misskötte min första plantering, misskötte den ordentligt, just p.g.a. tidsbrist. Jag besökte inte skiftet på 15 år efter att jag planterat, såg för djävligt ut när jag röjde, glest och en djävla massa sly. Men när jag vid ca 35 års ålder gallrade skiftet fick jag bra med ved och det såg ändå rätt bra ut, lite glest men ändå. I dag när skogen är runt 50 år ser det RIKTIGT bra ut och slipper jag bara borren kan det bli en "hyfsad" slutavverkning om 20 - 30 år.

Användarvisningsbild

Mattias_E  
#787198Lite tråkigt att trådstartaren inte återkopplar. Verkade inte uppskatta att responsen härifrån inte ensidigt tog hans parti.

Användarvisningsbild

Badger  
Mattias_E skrev:Lite tråkigt att trådstartaren inte återkopplar. Verkade inte uppskatta att responsen härifrån inte ensidigt tog hans parti.

Så har jag inte riktigt uppfattat det. Han kanske har bättre saker för sig än att hänga här. Kanske fått Covid eller nåt. Vi får väl ha lite tålamod. Jag tycker vi vet för lite för att tycka varken bä eller bu så lite mer svar vore bra att ha.

Användarvisningsbild

jessica80  
#787354Påstå att 380kr/tim är dyrt för ett "så simpelt jobb som röjning" bara för att du som pensionär inte tycker att du förtjänar den timpenning, tyder på vissa kunskapsluckor.

Om man anser att röjning är simpelt så har man inte särskilt mycket erfarenhet av just röjning.
Tycker man dessutom att 380kr för en proffs röjare är dyrt, då ska man nog gå en kurs i företagsekonomi.

Nog om detta.[/quote]

Det är märkligt vad forumet hänger upp sig på timkostnaden i det aktuella fallet. (Visst, den här efterblivna branschen har ju numera vant sig vid slav-löner till utländsk outbildad arbetskraft, men ändå...)
Få verkar chockade över debiteringen per hektar!
Enligt de tillgängliga uppgifterna kostade - den "lätta" röjningen - 9.000 kr/ha, exkl moms. Jobbar uppgiftslämnaren som arborist är han nog kapabel att bedöma röjningens svårighetsgrad.
Kostnaden motsvarar i det här fallet nästan 20 debiterade arbetstimmar per hektar. Varför är de som uttalat sig inte mer chockade över den siffran?
En lätt till normal röjning ska kosta ca 6-8 arbetstimmar, definitivt inte mer än tio tim/ha. Men som röjningskonsult och skogsvårdsentreprenör är jag egentligen inte förvånad. Jag har sett kostnader på 10.000 kr/ha, för högst normal förröjning.
Så timdebiteringen är egentligen ganska ointressant. Men hur är det med prestationsnivån och det biologiska kunnandet?
På 80-talet hade vi en yrkesutbildad skogarbetarkår, idag råder "amatörernas afton", med folk som fått timmar istället för år i utbildning. Alltför ofta blir det både dyrt - och - dåligt...
Det värsta är att skogsägarna är i ett så dåligt förhandlingsläge att de bara accepterar de här nya "villkoren".
Dags att våga förhandla och ställa krav på vem man släpper in i sin skog!
Förvisso har vi statsministerord på att röjning är ett "enkelt" jobb. Löfven sa det själv i en TV-intervju att nyanlända utan utbildning ju kan utföra "enkla jobb i skogen", som röjning.
Men tänk på att ungskogsröjningen är ett unikt tillfälle att skapa den framtidsskog just du vill ha. Det är den enskilt viktigaste åtgärden under hela omloppstiden.
Våga ställa krav - och få det på papper - före åtgärd!

isteskog  
#787357Och hör med andra skogsägare vilka dom lejer in och om de är nöjda!

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#787364Håller med dig! Verkar väldigt dyrt per hektar. En duktig röjare borde förtjäna 500 kr i timmen utan problem och ändå få ner kostnaden under fyra k / ha. Skaplig röjning. Problemet är att det kanske ska få kosta 6000-7000kr / ha men att dessa kostnadshöjningar för att bruka skog måste få tas ut av virkespriset. Återigen, vi behöver en leverantörsförening.

Tralsmo  
#787366Japp, jessica80 har ju helt rätt i sak.
Frågan är ju bara om ts återger det hela rätt.
Därom kan ju bara vi här på forumet spekulera.

Ja ja håller me Jessica 80 helt å fullt.
I skogsbruksbranchen har man vant sig vid å slita för dålig betalning.
Beror det på att det ä så simpelt å bedriva skogsbruk?

Kan man ta in vilket stolpskott som helst för å göra åtgärder i skogen? Sen sälja gagnvirket till chitpris å dessutom gnälla över dåligt betalt?

Betalningen man får bör ju va marknadspris.
Vad är marknadspriset?

Forum ägarna har ju försökt å påvisa marknadsvärde.
Är deras åsikter rätt eller fel?
Helt klart har ju skogsägare å entreprenörer bättre förhandlingsläge än va som priserna ser ut som.

hpskog  
#787369Håller med Jessica80 om resonemanget kring röjningskostaderna. Det enda som betyder något är hektarpriset, men framförallt kvalitén på röjningen. En långsam röjare som fakturerar 380 kr kan ju bli dyrare än en effektiv röjare som vill ha låt säga 550kr/timme. Jag har själv hållit på med skogsröjning 30+ år, och vet faktiskt ingen firma som fakturerar så lite som 380 kr. Dom flesta skogsägare är medvetna om vad röjning kostar och personligen har jag aldrig varit med om någon tyckt att det kostat för mycket. Jag reagerar mest på att man skickar en faktura som överstiger ett maxtak utan att man återkopplat. Man måste väl ana innan man röjt 162 h att det kommer att bli dyrare. Vad gäller utländska röjarlag så är min erfarenhet att dom till 99 procent gör väldigt fina jobb. Väldigt arbetsvilliga. Deras arbetsvillkor och vad röjningarna kostar har jag ingen aning om. Man får hoppas att det är schyssta villkor.

hpskog  
#787377Glömde skriva att jag också tycker att 9000 kr/ha som i fallet ovan verkar helt orimligt dyrt. En normalröjning i mina trakter hamnar på knappt hälften. Men som norrlänning har jag noll koll på hur röjningarna i söder ser ut.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#787378Jag har sagt det förut. Plantering och röjning skall utföras på timpenning. Självklart med folk som kan klockan och har kunskap av arbetets utförande. Då blir utfallet bra oavsett var utföranden kommer ifrån för land.

Användarvisningsbild

Nisse51  
#787388Alla har så mycket erfarenhet men ingen skriver om bortsättningsmall/ prestationsmall?
Om det skulle användas en sådan så skulle man se ungefär vart prestationen skulle vara och timpenning skulle inte vara den stora frågan.

hfab  
Nisse51 skrev:Alla har så mycket erfarenhet men ingen skriver om bortsättningsmall/ prestationsmall?
Om det skulle användas en sådan så skulle man se ungefär vart prestationen skulle vara och timpenning skulle inte vara den stora frågan.

Men timpenningen är inte den stora frågan i detta fallet.
Det är bara någon snålbonde som tycker timpenningen är för hög.
Det är antalet debiterade timmar som är det konstiga.

Givetvis skulle en seriös bortsättningsberäkning bringa klarhet i om det är skäligt eller inte 👍

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
Nisse51 skrev:Alla har så mycket erfarenhet men ingen skriver om bortsättningsmall/ prestationsmall?

Du verkar ha en liggandes. Du kan väl lägga ut en för ungskogsröjning. Eller fler om du har.

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).