lör 07 jan 2023, 08:08#787483
@Slurfi
Tackar - Det där liknar ungefär det jag har tänkt mig i inmatning, jag får se vad det blir när jag kommer så långt att jag tar in priser på transportör. Lite kul att se den travade "stödväggen". Precis så gjorde jag i min förra vedbod i mindre skala så att jag kunde få ett hål för att köra in skottkärran när det var dags att börja tömma vedboden och lassa in i pannan. Det där såg ju rakt ut
@Hema
Jag hoppade nog över en del av bakgrunden till att börja köra ved i stället för flis. Jag vill få det att fungera med så lite maskiner som möjligt. Med tänkt upplägg, som jag hoppas fungerar, så behöver jag endast en liten traktor framför skogsvagnen(eller så går det givetvis att köpa färdig ved).
Nu håller jag på att bökar en hel del i marken och har en gammal bandgrävare samt en 60-tals traktorgrävare bl.a. Skulle jag ha fortsatt med flis så hade det blivit en större torkbod och sedan förutsatt något med rejäl skopa att mata flisfickan med. Skiftar jag till ved så vill jag gärna börja bygga bort behovet av maskiner.
Pannrummet ligger under en uppvärmd del av byggnaden och har en branddörr mot den delen av byggnaden som är i princip öppen till nock, där flisfickan huserar i dag. Så kallras i pannrummet är inget problem.