Uppvärmning

Högbyggd vedbod??

23 inlägg 8502 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sne4 skrev:@Slurfi:
-Hur såg det ut med rasvinkel när du tog med skopan DVS hur brant blev sluttningen på ett ungefär -veden binder väl ihop ganska bra tyvärr?
-Hur kralliga stolpar hade du på den vedboden och såg nu några utbuktningstendenser?

Tyvärr var öppningen för liten för att ta direkt med skopan, man fick slänga i skopan för hand.
Rasvinkeln var typ lodrätt för vi hade 50cm ved.
Stolparna är beg telestolpar och det syntes utbuktning mellan stolparna, det är ingen vacker byggnad.

hfab  
gnisten83 skrev:Tanken var nog att de skulle vara mer än ett års förbrukning i vedboden, så att den äldsta veden hela tiden tittar ut i botten

Och hur torkas veden då?
Den ska gå direkt från vedmaskin till högbygget.

Användarvisningsbild

Sne4  
Hema skrev:Vore även smidigt om veden kommer ut i arbetshöjd, så slipper du böja dig. 👍

Tyvärr 'bara' normal takhöjd så det får bli ett regellager i botten modell pall för luftcirkulation och bortskrapning av bös som lägstanivå. Med nuvarande skick på ryggen så kan jag inte låta bli att tänka tanken på att det bara är 3m ner till berg och att det även skulle gå att gräva ner en slang i backen :-(

hfab skrev:
gnisten83 skrev:Tanken var nog att de skulle vara mer än ett års förbrukning i vedboden, så att den äldsta veden hela tiden tittar ut i botten

Och hur torkas veden då?
Den ska gå direkt från vedmaskin till högbygget.

Det har jag faktiskt redan provat, dels kan man låta bli att köra någon sur björk först utan köra hyfsat torr ved först så den landar i mitten, sedan kör man på bara. Tidigare vedbod jag hade var ~4x4x2,5 resp 4m hög i inmatningsänden. 2 likadana fack. Där använde jag bara 1 fack (till ved) = drygt 1 årsförbrukning. Så jag kopierar i viss mån den designen - fast bygger på höjden nu. Den kluvna veden får nu ytterligare 1 år på sig att stabilisera fuktkvoten. Källaren är nu flisförråd och riktigt välventilerad med. Den enda försämringsvariabeln är att det första var i Motala med slätten som granne = blåshål. Nu så kommer dock veden upp några meter från marken, så det borde kompensera tänkte jag. Första uppfyllningen kommer tyvärr att bli barkborregran, så den är hyfsat torr redan.
-Har du haft problem med att veden inte torkar pga för stor dimension på vedbod?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787279 Innan jag började hyra in vedmaskin av en i grannbyn så kapades de med motorsåg o klyvdes med klyv så körde jag veden direkt in i vedboden med transportören.
Vedboden rymmer kanske 1,5 år max så lite överlapp blev de med att plocka i olika riktningar när veden kastades ner i pannrummet.
Med lite spalt i väggpanelen har de aldrig varit problem med att de inte torkat tillräckligt.
När jag började hyra in vedmaskinen så har veden körts i hög innan den plockades för hand i transportören in i vedboden, just för jag tyckte de blev för mkt småskräp i vedboden annars

Användarvisningsbild

SkogsBasse  
#787287 Har också spånat på denna typ av vedbod. Hade tänkt något i stil med lådorna de säljer potatis i lösvikt från i affärerna.
I botten tror jag formplywood hade funkat, men vilken vinkel... och kommer det matas ut eller kommer det bara fastna....

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Här är en kort film om hur veden kapades, klyvdes och transporterades in i vedboden.
Inte helt tydligt hur högt det var men den Kellfrigröna transportören är 7,5m lång.
Tyvärr var den inte endast Kellfrigrön till färgen utan även kvalitetsmässigt så den såldes vidare.

Hema  
#787341 @sne4
Har du någon lastare? Annars kanske det hade funkat att ha en torklada och sedan lasta ned den i tratten?
För annars finns det väl risk att det kommer bli kallt i pannrummet, om det är öppet i toppen av matningen. Tänker på kallras.

Användarvisningsbild

Sne4  
#787483 @Slurfi
Tackar - Det där liknar ungefär det jag har tänkt mig i inmatning, jag får se vad det blir när jag kommer så långt att jag tar in priser på transportör. Lite kul att se den travade "stödväggen". Precis så gjorde jag i min förra vedbod i mindre skala så att jag kunde få ett hål för att köra in skottkärran när det var dags att börja tömma vedboden och lassa in i pannan. Det där såg ju rakt ut

@Hema
Jag hoppade nog över en del av bakgrunden till att börja köra ved i stället för flis. Jag vill få det att fungera med så lite maskiner som möjligt. Med tänkt upplägg, som jag hoppas fungerar, så behöver jag endast en liten traktor framför skogsvagnen(eller så går det givetvis att köpa färdig ved).

Nu håller jag på att bökar en hel del i marken och har en gammal bandgrävare samt en 60-tals traktorgrävare bl.a. Skulle jag ha fortsatt med flis så hade det blivit en större torkbod och sedan förutsatt något med rejäl skopa att mata flisfickan med. Skiftar jag till ved så vill jag gärna börja bygga bort behovet av maskiner.

Pannrummet ligger under en uppvärmd del av byggnaden och har en branddörr mot den delen av byggnaden som är i princip öppen till nock, där flisfickan huserar i dag. Så kallras i pannrummet är inget problem.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).