tor 05 jan 2023, 14:59#787188
Många bra synpunkter, jag hoppas jag fick med allt här:
Nu har jag kladdat lite i cad:en. Pil in är där det är tänkt att transportbandet ska mata in. Där är det 2m mellan stolparna. Längst bort i bilden är en 3m sektion inritad, där är det tänkt att en del blir det lite spisved till vedspis och kakelugn, sedan kanske cyklar eller något i bortre delen(eldar absolut noll idag i vedspis o kakelugn).
Takvinkeln är just nu inritad med 45 grader, troligen minskar jag detta(höjer lägsta sidan som nu är 4m) - just nu matchar vinkeln det intilligande huset. Tanken är även att använda detta taket till solceller om det ska installeras, då bör det finnas plats för c:a 10kW maxeffekt. Jag slängde bara dit 'ett lock' i bilden så att det går att se var taket ska vara.
@molnia:
Hmm, jag kanske kan grova på stolparna så kanske det räcker att sätta reglar för att hålla ihop sidorna först på 3-4m höjd, jag kanske är för försiktig av mig. I värsta fall går det ju att stödja upp från utsidan tills man kan sätta på en förstärkning i stål som inte behöver gå rakt igenom förrådet.
@gnisten83:
Jo, tanken var att mata direkt från vedprocessor. Här är funderingen att hyra en till att börja med. Min fundering var att hantera böset nere i källaren "tändved" eller bara slänga ut en hink då och då i skogen då renstrumma verkar vara ganska dyrt?
Jag gissar att årsförbrukningen nu ligger på c:a 35m3/år stjälpt mått blandved. När stora huset är färdigisolerat så kommer jag troligen ner till 20-25m3/år. Tanken är att detta förråd ska svälja åtminstone 70m3 pannved (~4x4x4+råge).
Det sluttande planet är en glidplåt. Just nu bara ditritad med 15 graders vinkel, där ska jag försöka göra den så stor som möjligt. På så sätt hoppas jag att det blir tillräckligt mycket större area så att veden "lossnar" och man ändå kan ha raka väggar på förrådet och det inte blir villa villerkulla från utsidan sett.
@Hema:
Lösgodisbehållare var en bra liknelse. Tanken är att första året får det bli en provisorisk prototyplucka som är hängd i överkant och som lämnar en spalt på c:a 1m mot golv. Den ska dels kunna vippas inåt källaren => Veden rumlar förhoppnings fram, därefter hängs den ner mot veden och ska kunna fixeras så att man kan tryggt plocka veden, trava upp på en pall som därefter dras in i pannrummet när tidigare pall är tom.
@Slurfi:
-Hur såg det ut med rasvinkel när du tog med skopan DVS hur brant blev sluttningen på ett ungefär -veden binder väl ihop ganska bra tyvärr?
-Hur kralliga stolpar hade du på den vedboden och såg nu några utbuktningstendenser?
Fruktansvärt surt om konceptet inte fungerar - vad tror ni - hissa eller dissa?
1672920814_screenshot_2023-01-05_131202.png
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto