sön 01 jan 2023, 15:43#786702
Skogsforum gör sina medlemmar en stor björntjänst med detta inslag.Jag ser att de mått som diskuteras i videon är under debatt, men jag tänkte inte prata om det. Jag skulle vilja hävda att inslaget saknar en hel del praktisk kunskap om hela kedjan från fällning till att ställa en vedsäck vid kundens dörr. Som skogsägare skulle jag älskat inslaget och börjat kalkylera hur mycket jag kunde höja mitt pris till vedproducenterna. Men risken är stor att detta skapar en obefogad klyfta mellan skogsägare och vedproducenter, vilket förstås bara skadar bägge parter i längden.Tyvärr saknas en förståelse för kostnader och arbetstider, vilket är mänskligt. Att fälla träd och hantera dem inför att sälja långved vid vägen kräver inte bara kunskap och kompetens utan kostar förstås pengar och tid. Men jag vill hävda att det är en betydligt lägre insats i både tid och kostnader jämfört med vad en vedproducent behöver göra över tid om vi pratar per kilo långved jämfört per kilo torkad ved levererad till kund. Jag anser att videoinslaget skapar en obefogad klyfta mellan skogsägare och vedproducenter och jag hoppas kunna bidra med en gnutta förståelse som gagnar bägge parter.
Här kommer ett väldigt förenklat exempel på hur affärskedjan kan se ut ungefärligt beskrivet och med risk för missade inslag. Både fällningsmoment och vedproduktion kan effektiviseras med större investeringar i maskiner förstås. Försöker här ge en bild av en genomsnittlig skogsägare och en genomsnittlig vedproducent. Jag har erfarenhet av bägge sidors arbetsmoment.
Varje moment har en underförstådd arbetstidskostnad samt löpande kostnader för maskiner/fordon och verktyg:
Fällning1. Fälla trädet (underhålla motorsågen)
2. Kvista och kapa
3. Stapla långved inför hämtning till väg om det inte sker direkt (ev hantera kvistar och grenar)
4. Ta ut långved och stapla vid väg (underhåll maskiner/fordon)
Här tar fällarens/skogsägarens arbetsinsats slut (eventuellt levereras även långveden), återstår bara att hitta en köpare. (Skogsägaren har ofta kostnader för röjning och underhåll över tid vilket inte ska underskattas i sammanhanget.)
Det var intressant att höra i videoinslaget hur lätt och snabbt det var för två man att få till en stor mängd långved på kort tid.
Låt oss nu titta på vedproducentens arbetsinsats:
Vedproduktion1. Hämta långved vid väg (alternativt fällaren levererar mot kostnad)
2. Flytta och organisera långved inför klyvning
3. Klyva veden (plus underhåll av maskinen)
4. Rensa och transportera bort flis och spån
5. Packa ved inför torkning (med rullband sker det samtidigt som klyvning)
6. Transportera veden till torkplats som bör vara skyddad/övervakad (underhåll fordon, kostnader plats)
Förberedande inför försäljning
1. De som säljer storsäck kan hämta vid torkplats och leverera, men för mindre säckar gäller följande steg (de flesta kunder i stadsområden vill inte ha eller kan inte ta emot storsäck)
2. Hämta storsäck från torkplats till packning (underhåll fordon)
3. Packa om i småsäck och stapla på pall
4. Eventuell eftertorkning och plats för det (lokalkostnader)
Vedförsäljning1. Etablera varumärke
2. Marknadsföra försäljningen kontinuerligt i relativt hård konkurrens (ev etablera samarbeten med lokala återförsäljare)
3. Kommunikation och administration av kunder/beställningar
4. Packa in beställningar i lastbil
5. Köra ut
6. Lasta av
Det låter ju som om vedproducenter skär guld med täljkniv, men det är väldigt långt från sanningen. Det innebär relativt stora kostnader och arbetstid att etablera och underhålla försäljning, produktion, logistik, administration och så vidare. Men framförallt är det väldigt mycket mer arbetstid per säck från klyvning, torkning till kundens dörr i jämförelse med att fälla långved motsvarande en säck. En avsevärd skillnad, och varför jag känner att skogsforum med detta inslag gör sina medlemmar en stor otjänst.
Videon kan göra stor skada för både skogsägare och vedproducenter på lång sikt. Vi har mer att vinna på att samarbeta och inte sprida orimliga drömmar om snabba pengar. Nästa inslag kanske skulle kunna vara en diskussion mellan skogsägare och vedproducenter så vi kan hitta en gemensam syn baserad på verkligheten. Jag har också mer att lära om verkliga kostnader för att få långveden till vägen.
Conny Johanson
sveved.se