sön 25 dec 2022, 11:04#785963
Tittade på filmen.
En väsentlig faktor i hur mycket ved man kan producera. Är grovleken på råvaran. Vilken typ som ska göras. Olika längder om det skall användas till braskamin eller i en panna.
Pannveden är ju tacksam. Längre bitar o grövre klyva bitar. Där finns ju en hel uppsjö med önskemål. Normalt så behöver den klyvas till lite mindre bitar. Sedan är det någon med 25 cm.
Det bästa är om man har lämplig grovlek. Så man kan klyva en gång och inte behöver kasta tillbaka. Då växlas det mellan 3 olika knivar. 4,6 o 8-delsknivar.
Jo dom klena pinnarna brinner bra. Eldar dom själv utan att spräcka dom. Tar en jäkla tid o såga klent och sedan går klyven lika sakta för det.
När man köper in ved så kan det skilja en hel del på lassen. Allt från oröjd eller dåligt röjd förstagallring. Till grov slutavverkningsbjörk. Då gäller det o såga till rätt slutprodukt.
Var går gränsen till o jaga röjningsrester? Även om det är efterfrågan på ved nu.
Jag gjorde det för några år sedan. Det var i vägkanten så på det viset optimalt. Men det blev inte så mycket av det trots att det så lovande. Så jag la ner det. Mycket arbete per kubikmeter.
När jag hugger själv så drar jag ända ut i toppen. Men då blir det inte så mycket klent utslaget på det stora hela.