Skogsröjning

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

111 inlägg 45094 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Stihl

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786002Om man blandar björk och gran, måst man ha kvar björken hela granens omloppstid i samma mån, eller kan man ta den tidigare (andragallring). Det var ett tag sedan jag ögnade igenom reglerna.

Stihl
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Om man blandar björk och gran, måst man ha kvar björken hela granens omloppstid i samma mån, eller kan man ta den tidigare (andragallring). Det var ett tag sedan jag ögnade igenom reglerna.

10%
Av stammarna ska följa med upp till slutavverkning och skötseln i unga bestån ska ge förutsättningar för att det ska bli det

Tralsmo  
Tåndemåla skrev:Jo jag har haft många utbildningar i detta både för markägare förtroenderåd entreprenörer och tjänstemännen detta året. Och då är det just denna frågan som är svårast att förklara.
Men som lövet var innan var det en orimlig tolkning då 10% av volymen i det eller kringliggande beståndet skulle vara löv.
Nu är det mycket lättare då lövet inte behöver gynnas utan bara lämnas om det är för lite.
Men finns det en kanton i avd klarar man allt lövet där då allt löv räknas Som sagt iår har jag inte haft en enda avvikelse på lövet varken i revision eller gröna bokslut.
Hade en plantering där markägaren hade planterat utan att ge lövet en chans. Men det var det haft sett ska göra et 15 tal till nu i januari som jag inte hunnit med iår

Just de här me att de blir enklare har ja faktiskt inte tänkt på men de Ä ju helt rätt.
Kan däremot tänka mig att både skogsägare å duktiga entreprenörer har svårt att hålla fingrarna borta från å "rätta" till såna bestånd.

Just de exemplet vi tittade på när vi va ute me södra ifrågasätter ja ju ( å mer me mej) om de följer me opp till slutavverkning utan att det görs ingrepp även i det som inte får göras ingrepp i.

På min egen fastighet har ja ju inga problem alls å få till det där enligt nya regler.
Efter Gudrun å markberedning ställer ju lövet bara till en massa extra arbete.
Certifieringen Ä ju inga problem å nå upp till.
Ja har ju uppfattningen att där förutsättningarna för löv finns å ä bättre än barret så kan de gott bli löv. Annars tycker ja löv är ett chit. Det ska va runt gården å gärna glesa beteshagar. Om man nu ha råd me de vill säga.

Japp blev väl kanske lite utanför ts frågeställning men ändå relevant i sammanhanget.

Användarvisningsbild

ananders  
#786026Har din mor givit dig en skriftlig fullmakt att sköta kontakten med Södra?
Har du tidigare undertecknat kontrakt med Södra för din mors räkning?

Användarvisningsbild

Nisse51  
#786029Det känns som entreprenören har en ganska bra timpenning den känns inte marknadsanpassad.
Jag vet om en del entrepenörer som kör för 380kr/ timmen..

Användarvisningsbild

svampbob  
Overkligheten skrev:Tack för synpunkterna,
Skogen är dubbelcertifierad. Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig. Det är jag som skött skogen de senaste åren, ingen annan har varit inblandad. Jag har haft all kontakt fram tills nyligen då inspektorn -på eget initiativ- började prata med min mamma.

Om jag vill ha skötseln på ett visst sätt -och skött det på ett visst sätt- med en vision vill jag inte bli överkörd av Södras inspektor som sätter produktion enligt sina metoder främst. Jag är kund. När jag jobbar som arborist dagligdags kan jag inte bestämma över vad kunden ska göra, däremot kan jag ge råd och hoppas att de ska lyssna. Vill Södra göra allt efter sitt eget huvud är jag inte med. Att då välja att prata med min mamma som har noll koll för att få "fria händer" tycker jag är förkastligt.

Skriver mer sen. 🙂

Så länge som du inte äger fastigheten eller har en fullmakt så är du inte kund. Tar Södra order av dig utan en fullmakt så ligger Södra risigt till juridiskt.

Användarvisningsbild

JerryH  
#786060*edit*
Glöm detta!
Missade bilden =)

kenneth karlsson  
#786061Södra borde byta namn. Södra bluff å båg borde passa bättre.

Användarvisningsbild

Nisse51  
#786062Det är inte södra som skriver hur många timmar det är , det är entreprenören.

Reymond  
#786086Vad gäller kostnad så ligger det pålagt en administrationskostnad utöver entreprenörens kostnad. Runt 10 %. Dessutom en fast avgift på någon tusenlapp. Tycker du skall be att få en detaljerad spec av Södra på kostnaderna.
Sen vidare vad stod det i traktdirektivet? Fick din mor det skickat till sej i samband med att kontraktet upprättades?
Slarvas en del med att inte ge ut denna info till markägaren.
Har där inte stått beskrivet markägares krav på speciella önskemål tydligt så hur ska då entreprenören veta?
Sen är verkligheten så här att är det röjningsfirma med utländsk personal som röjer så fungerar det inte alltid med information och läsförståelse.
Konstigt är att inspektoren plötsligt bara vände sej till din mor om du normalt brukade ha ett finger med i hur skogen skall skötas.
Hen har inte gjort fel alls, men visst praktiskt sett tycker jag borde ni träffats tillsammans. Men kan ju va någon orsak till det inte blev så.

hfab  
Nisse51 skrev:Det känns som entreprenören har en ganska bra timpenning den känns inte marknadsanpassad.
Jag vet om en del entrepenörer som kör för 380kr/ timmen..

Det skulle vara intressant att veta vad du jobbar med, och vad du har för lön.
Tycker du 380 är en skälig timkostnad för röjning?

jannee  
#786093ALDRIG jag skulle betala 380 kr/tim, eller ens det för något så "simpelt" som röjning.
Personligen anser jag att min fritid inte är värd så mycket, jag menar att jag då mer än gärna "offrar" lite fritid i stället.
Sedan är det tillgång kontra efterfrågan som avgör vad skogsägaren måste betala.
Att ett proffs röjer mer än DUBBELT så fort som jag gör spelar ändå mindre roll, det värdefulla är att JAG får det som jag vill ha det.
Jag förstår att bränslet ha börjat bli en större kostnad eftersom ni envisas med att köra på dyrt Aspen i stället för att pröjsa 22 kr/liter för färdigblandad bensin.

Användarvisningsbild

svampbob  
#786094Jag betalade i förra veckan 500 kr/tim för röjning.
Där tycker jag att det ska ligga.

Ang timpriser. Jag gick för någon månad genom anbud på en elanläggning. I förfrågan var ett fiktivt antal timmar på servicetekniker med för att inte anbudsgivaren skulle kunna hålla ned priset på hårdvaran och ta igen det på service.
Timpriset var 725 kr/tim under normal arbetstid. Det var ingen som tyckte att det var oskäligt utan snarare lågt.

Varför ska en rökare bara ha hälften?

Tralsmo  
#786096De ä inte lätt å va tyst idén här debatten.

Håller helt med svampbob.
Han menade nog röjare å inte rökare tror ja.

Vem i helskotta debiterar 380 spänn i timmen numera.
Skogsentrepenadbranchen är hårt pressad ekonomiskt av bolag å föreningar därom råder inga som helst tvivel.
Sen finns det ju vissa som tjänar hyfsat med pengar ändå men tittar man på genomsnittet så är de ju väldigt dåligt.

Nu påstår inte ja att bra betalt innebär att jobben blir bättre utförda men dålig lönsamhet generellt i branschen är ju inte till det bättre i utförandet av jobben.

När de blir galet som i detta fallet eller det som nämns i tråden om markberedning så är det oftast i kommunikationen det brister.
Kan bero på för mycke stress eller rent av ointresse på grund av att man tycker att det har man ändå inte betalt för.
Kan vara var som helst i kedjan. Räcker me att det felar i en enda länk.

För övrigt kan sägas att ja är både medlem och entreprenör i södra.
Ja är absolut ingen södrafantast, långt därifrån
Men att hänga ut södra som sämre än nåt annat bolag tycker ja nog är orättvist.

Användarvisningsbild

JerryH  
#786097Det springer fort iväg med timkostnad...
Enligt google har en skogsarbetare idag i snitt 28.000 i månaden, vilket ger ca 175:- i timmen. Sen skall det arbetsgivaravgifter, pensionsavsättningar etc på detta, o då är man uppe i ca 270:-. Sen ska det betalas för slitage på maskiner, kläder, bränsle. Samt att företaget vill ha lite täckning för timmar de inte är belagda samt att företaget ska helst gå lite med vinst med. Tycker det låter väldigt billigt för 380:- i timmen om man räknar in allt. Men visst blir det billigare att röja själv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).