Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48222 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
Bosse1 skrev:Vedproducent vad har du för vikt på de fyllda säckarna spisved vs halvmetern. är det nån skillnad ?

Torkad björkved 30 cm cirka 270-285 kg
Torkad björkved 50 cm cirka 240-250 kg
Stjälpt mått. Så ju längre ved ju mer luft och fler kubik får man ut på en fub.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#785628 För att förtydliga enligt norskveds omräkningstal så går det åt
1,6 kubik fastmassa rå ved för att få ut en favn lösved som är 3,3 kubik lösmått.
Det här är handelstorrt och då blir omräkningstalet 2,06 från en fastkubik på bark till m3 s.

Redigerar lite för att förtydliga. Favn är ett handelsmått och veden torkar cirka 10 procent så man får efterfylla så måttet blir rätt. Så översatt till torr ved så blir det ju då 1,6 fastmeter på bark och 2970 liter lösved som motsvarar ett omräkningstal på 1,85 för torr 30 cm på bark.

Detta är Norsk vedstandard gällande all större handel med ved i Norge och en stor del av dom större vedproducenterna har också krav på sig att följa dessa i Sverige.
Men den vill inte Torbjörn se på för den passar inte in i hans siffror som blandar travad långved och travad färdig ved och omräkning hit och dit med lite flis, spån och barkmått. Rör om lite i grytan och tar ett snittvärde och tror det är riktigt. Så dumt så man inte tror det är sant…

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Men travat mått långved är ett dåligt mått och nu gäller diskussionen fub mot stjälpt volym ved.

Detta tyckte jag var rätt intressant, om nu travad långved är ett värdelöst mått så lär ju knappast fub vara bättre för massaved och ved.
Fortfarande mäts mig veterligen merparten av massaved i trave och omräknas till fub. Enligt ovanstående resonemang så bör man då kunna tillämpa principen om skit in-skit ut.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
busholle skrev:
Men travat mått långved är ett dåligt mått och nu gäller diskussionen fub mot stjälpt volym ved.

Detta tyckte jag var rätt intressant, om nu travad långved är ett värdelöst mått så lär ju knappast fub vara bättre för massaved och ved.
Fortfarande mäts mig veterligen merparten av massaved i trave och omräknas till fub. Enligt ovanstående resonemang så bör man då kunna tillämpa principen om skit in-skit ut.

Ja det omräknas till fub för att få verkliga vedmängden. Blir ju mindre kluven ved eller något annat med klena krokiga pinnar. Därför är det travade måttet ett dåligt mått. Klen krokig Björk kan ligga ner mot 40 procents vedvolym medan grövre barrvirke kan vara upp mot 65 procent. Så att tala om travmeter när skillnaderna kan vara så stora så blir det skit in skit ut. Så vedvolymen färdig ved påverkas av hur stor mängd ved du får i fub råvara. Inte hur många travmeter råvara du köper.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#785672 Allt virke mäts ju mer eller mindre som travat mått i ursprungsmätningen, utom stockmätt sågtimmer. Trave på bil eller i sällsynta fall trave vid terminal/bilväg. Travmåttet utgör ju själva ursprunget som man sedan använder för att räkna om. Det finns ju ingen som mäter in m3fub direkt ur en virkeshög där barken sitter kvar.

TS

valtra mega  
#785673 Processor mätning mäter väl direkt

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#785674 Ja, men väldigt sällan som betalningsgrundande i Sverige. Tyvärr för det borde vara den bästa mätningen förutsatt att grejerna är rätt kalibrerade. Fast det är ju inte mätning "under bark" utan det måste användas omräkningstal här också. Utom möjligen i savningsperioden?

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Allt virke mäts ju mer eller mindre som travat mått i ursprungsmätningen, utom stockmätt sågtimmer. Trave på bil eller i sällsynta fall trave vid terminal/bilväg. Travmåttet utgör ju själva ursprunget som man sedan använder för att räkna om. Det finns ju ingen som mäter in m3fub direkt ur en virkeshög där barken sitter kvar.
Jo man mäter in en fub från en hög där barken sitter kvar. Det är ju just det som är en fub. Ska vi först mäta det som m3sk och sedan me3 t och sedan efter lastbilen m3t igen för att sedan få en fub.🤔
Men det vart ju inte mer rätt! 🤯 hur skulle du mäta in en fub mrT? Man måste ju utgår från ett träd?
Vill du inte förstå eller är det ett självskadebeteende du jobbar med!🤔
Nu få mr Tgå igenom från början. När 250 personer förstår så kan det helt sonika var den sista procenten som inte vill förstå som inte har rätt

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#785677 Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende...

Vad jag menar med m3t som "ursprungsmått" så är det ju travens yttermått på lastbilen som är ingångsvärdet när t ex massaveden mäts vid industrin även om det mäts med kameror. Längd x bredd x höjd. Sedan bedöms fastmasseprocenten med hjälp av ev foto på stockändarna och omräkningstal beroende på en massa olika faktorer. Det samma gäller ju när man mäter en trave vid väg eller på vagnen för vedleverans. Först travens yttermått, sen omräknat till fastvolym. Det går att mäta travar med appar idag för att få en uppfattning om hur stor yta som består av stockändar men någon form av tredimensionellt travmått är ändå grunden. Mäter man virke med bark kvar kan man inte få fram ett m3fub-mått utan någon slags omräkningsschablon som räknar bort barken.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785679 Och dessa appar som verkar så bra
Och
Är med andra ord bättre än vedproducents 300 lastbilslass?
Som jag trodde det flaxar mycket i parken men inga fåglar lyfter!🙄

Användarvisningsbild

Helproffs  
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende...

Vad jag menar med m3t som "ursprungsmått" så är det ju travens yttermått på lastbilen som är ingångsvärdet när t ex massaveden mäts vid industrin även om det mäts med kameror. Längd x bredd x höjd. Sedan bedöms fastmasseprocenten med hjälp av ev foto på stockändarna och omräkningstal beroende på en massa olika faktorer. Det samma gäller ju när man mäter en trave vid väg eller på vagnen för vedleverans. Först travens yttermått, sen omräknat till fastvolym. Det går att mäta travar med appar idag för att få en uppfattning om hur stor yta som består av stockändar men någon form av tredimensionellt travmått är ändå grunden. Mäter man virke med bark kvar kan man inte få fram ett m3fub-mått utan någon slags omräkningsschablon som räknar bort barken.

Kanske dags att ta en funderare på grundorsaken till det! God jul Torbjörn 🌳

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Tåndemåla skrev:Och dessa appar som verkar så bra
Och
Är med andra ord bättre än vedproducents 300 lastbilslass?
Som jag trodde det flaxar mycket i parken men inga fåglar lyfter!🙄

Mina siffror med erfarenhet av att klyva mer än 300 bil och släp bekräftar i alla fall Norsk ved.no
Det är norsk standard hur man ska mäta ved och vad som får ingå i vedvolymerna som alla större vedproducenter håller sig till om man ska betrakta sig som seriös. Även många större vedproducenter i Sverige rättar sig som sagt efter det. Något som Torbjörn ännu inte med ett enda ord velat kommentera vad som skulle vara missvisande eller fel med det utan väljer att förkasta det helt i stället och röra om i sin gröt med siffror.
Med det sagt så får ni alla ha en God Jul!

Torbjörn  
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende...

Tja, det är ju ni som sätter nivån för personangrepp. Tycker du att detta påhopp är värre än de som uffe brukar använda?
Du som forumägare och moderator måste väl tåla den nivån du själv godkänner?

jannee  
#785758 Ni svänger runt med måttenheter till f'n kan ta er.
Ta för ex m3t, vilket är ett väldigt svävande mått.
Som ex kan jag mäta upp 10 m3t i en trave som jag HANDSTAPLAT (gjorde så förr i tiden)
På en lastbil, lastad med grip, blir det inte 10 m3t utan närmare 11 m3t ändå är det samma mängd virke, ja runt 5,5 m3fub, lite beroende på grovleken av virket (massaveden).
Gör jag sedan ved av 10 m3t kan det skilja enormt, allt avgörs av hur grovt virket (massaveden) var och vilken längd jag gör veden i.
Biometera mäter in, men deras siffror ska man ändå ta med en nypa salt.
Visst de har doppat någon trave då och då, men VEM avlönar dem?
Skördarmätning, var är det ?
Skördaren visar en mängd medan Biometra visar HELT annorlunda mängd, ibland mer men inte sällan mindre - hos vem ligger felmarginalen.
NÄÄ, ALL inmätning av virke är ändå lite hokus pokus - ett dj**la rufflande.
Troligtvis är det leverantören som mer eller mindre oftast blir ordentligt blåst.
Jag vet i min ungdom när man MITTMÄTTE med klave varje stock, leverantören mätte, inköparen skrev, då var det verkligen high life. En lade på, medan den andra drog av (skrev mindre siffra)
Är f*n inte bättre idag.
Ska DU som leverantör sälja skog, och vara säker på att få rätt pris för rätt mängd gäller det sälja på rot, uppmätt av en oberoende aktör.
En del vedförsäljare skickar med båset ( stickor och bark som skapas när man klyver), det är INGET man ska förakta.
Sågspånet som bildas är ett ypperligt jordförbättringsmedel som många nonchalerar.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Ni svänger runt med måttenheter till f'n kan ta er.
Ta för ex m3t, vilket är ett väldigt svävande mått.
Som ex kan jag mäta upp 10 m3t i en trave som jag HANDSTAPLAT (gjorde så förr i tiden)
På en lastbil, lastad med grip, blir det inte 10 m3t utan närmare 11 m3t ändå är det samma mängd virke, ja runt 5,5 m3fub, lite beroende på grovleken av virket (massaveden).
Gör jag sedan ved av 10 m3t kan det skilja enormt, allt avgörs av hur grovt virket (massaveden) var och vilken längd jag gör veden i.
Biometera mäter in, men deras siffror ska man ändå ta med en nypa salt.
Visst de har doppat någon trave då och då, men VEM avlönar dem?
Skördarmätning, var är det ?
Skördaren visar en mängd medan Biometra visar HELT annorlunda mängd, ibland mer men inte sällan mindre - hos vem ligger felmarginalen.
NÄÄ, ALL inmätning av virke är ändå lite hokus pokus - ett dj**la rufflande.
Troligtvis är det leverantören som mer eller mindre oftast blir ordentligt blåst.
Jag vet i min ungdom när man MITTMÄTTE med klave varje stock, leverantören mätte, inköparen skrev, då var det verkligen high life. En lade på, medan den andra drog av (skrev mindre siffra)
Är f*n inte bättre idag.
Ska DU som leverantör sälja skog, och vara säker på att få rätt pris för rätt mängd gäller det sälja på rot, uppmätt av en oberoende aktör.
En del vedförsäljare skickar med båset ( stickor och bark som skapas när man klyver), det är INGET man ska förakta.
Sågspånet som bildas är ett ypperligt jordförbättringsmedel som många nonchalerar.

Ja det är helt riktigt. Därför krävs ett stort underlag så alla felkällor jämnar ut sig. Någon enstaka stuv på timmerbilen kan skilja på grund av dessa saker. Men med 300 timmerbilar med släp som erfarenhet till statistiken så tar felen ut varandra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).