r93 skrev:Erre skrev:Vedproducent skrev:Ja egentligen kan man inte säga att Torbjörns omräkningstal är fel så vi får väl sluta hetsa upp oss över just det. Även om det ger en helt felaktig bild av verkligheten om man ska sälja just torr brasved 30 cm som dom flesta gör. Det anges ju ingen vedlängd eller om det är torr eller rå ved så då kan den i princip vara hur hög som helst. Stjälper man långved i en hög så blir det väldigt mycket luft. Många av dom här omräkningstalen Torbjörn länkar till kommer från skogliga mått i skogen. Stjälpt mått gäller där för spån, bark flis mm. Av någon konstig anledning finns det dom som tar det måttet och översätter till ett vedmått. Ingen vedlängd eller något. Skit in skit ut.
Nu har Liss gjort en väldigt ordentlig studie och den var ju också väldigt bra gjord tyckte Torbjörn. Men det var så länge han inte tolkade innehållet riktigt, Den redogör tydligt vad som är mätt och resultat.
Sen har vi Norge och nej axwell Mytting har jag aldrig hänvisat till för den boken har jag inte läst bara bläddrat i men den var inget för mig så det är också fel. Fick den förövrigt av en vedkund. Men till skillnad mot Sverige finns Norsk vedstandard som även vi dom större vedproducenter i Sverige följer. Det är noga ska ni veta. Längd grovlek och hur mycket det får vara av det ena och andra. Hur mycket ruttet mm. Deras branschstandard är tydlig vad vedsäckar mm ska innehålla. Tex 1 pall med en kubik stjälpt ved ska innehålla 0,5 fastkubik på bark. Alltså ett omräkningstal på 2,0 fastkubiken på bark torr 30 cm Björk. Här saknar jag Stegmaster som precis som jag vet exakt vad vi sysslar med när det gäller ved. Han vet lika väl som mig vad man får ut av en fastkubik. Har skickat den länken till Torbjörn också men antagligen vill han inte veta resultatet för inte ett ord om den. En standard för försäljning av ved som vi i Sverige inte är i närheten av att kunna visa. Nej här kör vi med något omräkningstal som gäller för spån, bark, flis i stället. Förutom vi som sysslar med det i större skala som följer norsk standard.
Så kan vi ta vikten. Prova väg 10 kubik färsk 30 cm björkved. Resultatet kan jag säga blir väldigt nära 425 kg kubiken stjälpt för 30 cm Björk. Ja då ser vi vad fastkubiken väger då med Torbjörns omräkningstal (det nya lägre 2,9)
2,9 *425 blir 1232 kg och av erfarenhet så sållar jag bort 4 procent sågspån, flis mm så då ska det läggas till 50 kg fub till.
Det blir då totalt 1282 kg fub som björkveden väger när den kommer på lastbilen. Är det någon som inte vet om det är rimligt eller inte så är det dags att gå en kurs nu om ni ska sälja ved.
Göra björkved kunde vara vinterns lönsammaste affär hörde jag Torbjörn säga. Se upp bara säger jag om ni följer hans råd och betalar 3-4 gånger massavedspriset för råvaran och tittar på hans omräkningstal. Ni kommer sakna väldigt mycket färdig ved om ni ska göra 30 cm björkved. Så det som skulle bli vinterns bästa affär kommer nog sluta med en av årets sämsta affärer om ni följer detta.
Om någon tror att jag inte vet vad jag sysslar med när det gäller ved så kan jag bara säga. Jag vet exakt vad jag sysslar med. Det finns ingen som kan få mig att ändra uppfattning om detta för jag vet vad som är sant och inte sant. Så för att vara lite tydlig igen så är detta bara för att hjälpa er. Ni som inte förstår bättre får gärna hoppa på mig och säga det ena och andra att det är fel. Det bekommer mig inte det minsta för jag vet vad jag sysslar med. Här är det flera som exakt vet hur det ligger till och det är inte vi som behöver hjälp. Det är ni om ni ska sälja ved och inte vet bättre än det som skrivs i artikeln.
Sen återkommer säkert Torbjörn om marknadskontakterna som betalar 3-4 gånger mer för björkmassaveden som är vanligt enligt han. Jag vet ju hur det är.med den saken också.
Lycka till nu med era vedhögar och låt det bli en bra vedaffär i stället för årets sämsta. Använd ni ett omräkningstal på 2,1-2,2 för torr Björk 30 cm så slipper ni otrevliga överraskningar. Det är för att vara snäll jag hjälper er.
För egen del så tycker jag Torbjörns artikel ger en fullständigt fel bild av verkligheten. Men eftersom han inte heller talar om vad det gäller för ved, längd mm så ska jag inte säga något mer om omräkningstalet.
Nej nu får ni klara era omräkningstal utan mig. Nu har ni fått sanningen levererad gratis.
Tack vedproducent 👍
Instämmer!
En av forumets största profiler är producerar även ved, tänk om man hade gjort ett besök honom och pratat ved, tänk vad bra det troligtvis hade blivit!
Sedan håller jag med någon som skrev ovanför…. Dom här omräkningstabellerna blir man ju inte klokare av.
Tack! Ja det tror jag med att det skulle blivit. Torbjörn är väldigt duktig att skriva och få ihop fin text så med riktig fakta så hade det blivit toppen. Men nu finns inte det förtroendet kvar så jag är inte intresserad av något sånt.