Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1414750 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Torbjörn Johnsen  
#784575Jag har använt omräkningstal baserade på två omfattande studier som Jan-Erik Liss gjort (Högskolan Dalarna). Studierna är inga teoriprodukter utan baseras på praktiska mätningar av många olika vedpartier. Enligt Skogskunskap ligger omräkningstalet från m3fub till m3 travat mått på knappt 2,0 (1,94) och enligt Liss hamnar travad ved (kapad/kluven) på liknande nivå. Ved i stjälpt mått rymmer betydligt mer luft än travad enligt Liss så jag håller det för orimligt att stjälpt ved och travad ved skulle hålla ungefär samma fastvolymprocent. Jag ber att få återkomma med mer underlag om var vi har hämtat omräkningstalen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har använt omräkningstal baserade på två omfattande studier som Jan-Erik Liss gjort (Högskolan Dalarna). Studierna är inga teoriprodukter utan baseras på praktiska mätningar av många olika vedpartier. Enligt Skogskunskap ligger omräkningstalet från m3fub till m3 travat mått på knappt 2,0 (1,94) och enligt Liss hamnar travad ved (kapad/kluven) på liknande nivå. Ved i stjälpt mått rymmer betydligt mer luft än travad enligt Liss så jag håller det för orimligt att stjälpt ved och travad ved skulle hålla ungefär samma fastvolymprocent. Jag ber att få återkomma med mer underlag om var vi har hämtat omräkningstalen.

Norsk ved.no har en bra sida. 50 procent räknar dom och det är en bra sida som stämmer väl. Ni har mycket stora fel och det förstår ni så fort ni väger ett lass med torr kluven 30 cm björkved. Har svårt att se att hans studie skulle vara i närheten av träffsäkerhet jämfört med min studie under 13 år och mer än 300 bil och släp kluven ved. Så jag vet att jag har rätt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#784578Lägger in vedfakta från norskved.
En löskubik blir 0,5 kubik fast volym (men då räknar dom med bark) vilket stämmer väldigt bra. Vet inte varför du tror det är så mycket mer luft i 30 cm längd stjälpt får så är det inte.
Men sånt här lär man sig inte på kontoret utan det får man av egen erfarenhet.
https://www.norskved.no/malenheter-for-ved-1

Men väg veden så ser du ju direkt att era fel är mycket stora! Det är ändå vikten som är grunden för energin!

Om vi räknar på dina siffror Torbjörn så säger du 650 kg fub och 3,2 kubik stjälpt i utbyte. Det blir då 203 kg m3 stjälpt och 4 KWh blir 812 KWh för en kubik stjälpt och 1 kr Kwh tyckte ni var ett rimligt pris. Det blir ju då bara 812 kr kubiken för veden. Samtidigt säger ni att 1000 kr kubiken får anses vara väldigt billigt. Ja du förstår nog själv hur orimligt ni räknat. Nej lämnar nu detta. Jag vet vad som är rätt och det räcker för mig. Synd bara ni ska lura en massa folk som tror på det dom läser.

80-90  
#784586Vi är nog många som håller med det här ang detta !! Har alltid tyckt mej få ca 2 lös av en fub .

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#784664Nu har jag tittat lite som hastigast på den här studien Torbjörn hänvisar till. Tror inte riktigt han förstått vad han läser helt enkelt. Visst det är många måttslag hit och dit och inte helt enkelt att följa om man inte jämt sysslar med det men ska man skicka ut något liknande som dom gör får man ju vara säker på att ha ordentlig fakta. Tar man studiens resultat från sidan 10 tex med björkved 35 cm så får studien ett omräkningstal på 2,11 och inte 3,2 som som Torbjörn anger. Det är ett mycket stort fel som följer med i allt dom skriver och alla beräkningar i artikeln som gjorts så den i praktiken har noll värde. Det enda som egentligen är sant är att efterfrågan på ved ökat i elkrisens spår. Jag själv säger ju 2,1-2,2 för björkved 30 cm torr. Alltså mycket exakt vad jag också alltid sagt.

Från exemplet
Stackens volym 4,92 m3 stjälpt 35 cm längd
Fast volym 2,33 m3 fastvolym
Det blir ett omräkningstal på 2,11
Fastvolym 47 procent

Jag har alltid sagt att volymen travad ved som långved av Björk som färdig ved blir samma eller marginellt mer som stjälpt ved 30 cm. Orsaken är givetvis fastvolymen på långveden som för Björk oftast ligger mellan 45-50 procent och bara någon enstaka procent lägre för den stjälpta veden.
Tror för övrigt det skulle bli en enorm besvikelse för dom att tex köpa hem full timmerbil med släp björkmassaved och ställa upp 5 st 30 kubikscontainer för att fylla dom. Sen när dom är färdiga så har dom knappt påbörjat den fjärde containern. Ja det fattades visst 40-50 kubik med ett försäljningsvärde på 40-50 tusen. Hmm det var nog inte så lönsamt som vi tänkt det här…
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Sen tycker dom att 1000 kr travat för långveden är rimligt pris som skogsägare att ta betalt och därmed blir det ju så att man betalar för att arbeta och stå mer utrustningen för att klyva ved. 1 kr KWh var ju rimligt att ta betalt och det blir då med deras siffror 812 kr m3 stjälpt. Alltså råvarukostnaden är högre än försäljningsvärdet. Så dom tycker tydligen det är fullt rimligt att betala för att arbeta och stå med utrustningen. Visst det kan vara kul att klyva ved men betala för det….

Nej bättre kan ni Torbjörn och Fredrik

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784756Alla vet att ett last bilsekipage är 30-35 fub med björk samt 40-45 fub barrmassa. Ett lastbils lastbilsekipage ger 65-75 m3 ved travat och klyvet själpt ger det mer räkna med att ett ekipage ger typ 80-90m3 stjälpt i vedsäckar beroende på längd på veden.
Bara min erfarenhet kan finnas anndra som har anndra åsikter.

Zorra

Användarvisningsbild

Martin700  
#786787Detta ger då att 1 m3 fub är lika med 2,6 m3s ca. Intressant med så olika resultat, allt från 2,0 till 3,2. Får testa detta framöver hemma. Kanske Torbjörn och Fredrik kan komplettera sitt reportage med ett test också?

zorran skrev:Alla vet att ett last bilsekipage är 30-35 fub med björk samt 40-45 fub barrmassa. Ett lastbils lastbilsekipage ger 65-75 m3 ved travat och klyvet själpt ger det mer räkna med att ett ekipage ger typ 80-90m3 stjälpt i vedsäckar beroende på längd på veden.
Bara min erfarenhet kan finnas anndra som har anndra åsikter.

Zorra

born11  
#790436Jag fick offert från min leverantör av 40L säckar i veckan, 6::10€/st med frakt för en trailer till Stockholmstrakten tyder på att priserna nästa säsong kommer att fortsätta ligga över 125:-/säck till kund med hemleverans. Här i södra norrland ligger björkmassepriset på 470/m3f så med lite frakt är vi uppe i över 500:-+moms fast jag har inte blivit lovad någon leverans. Nu har jag stock kvar för 50-80 kubiksäckar så det får räcka i höst till mina Stockholmskunder som betalar 2500:- med moms per travad kubikpall, men det är ju stora kostnader att hålla lastbil å köra ner å tillbaka 75 mil, fast det blir ändå effektivt med 15 pall å 500 småsäckar. Får ni andra tag på stock och vad kostar det hos er?

Alano  
#791041Tillgången av virke för vedproduktion är sämre än tidigare år, mycket beroende på att massabruken dammsuger allt virke de kan få tag på, björkmassaveden i småland ligger nu på 620kr m3f….
Torrgran, al och ek är lättare att få tag på.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#791062Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att få en bil med släp lövmassaved (30-35 m3fub enligt uppgifter i tidigare inlägg) från Västerbottens dalgångar ner till Mellansverige? Typ 70 mil. Alltså köpa frakten och pris per m3fub?

Användarvisningsbild

svampbob  
Torbjörn Johnsen skrev:Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att få en bil med släp lövmassaved (30-35 m3fub enligt uppgifter i tidigare inlägg) från Västerbottens dalgångar ner till Mellansverige? Typ 70 mil. Alltså köpa frakten och pris per m3fub?

Jag tror att du istället ska räkna från Sollefteå trakten. Jag pratade nyligen med en stor vedtillverkare och han tittade på att börja köra björkmassa från Sollefteå till Umeå.

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att få en bil med släp lövmassaved (30-35 m3fub enligt uppgifter i tidigare inlägg) från Västerbottens dalgångar ner till Mellansverige? Typ 70 mil. Alltså köpa frakten och pris per m3fub?

Gissningsvis jättedyrt, särskilt om man inte kan få returlass.
Fick pris på grusbilsekipage med släp (32-tons lastkapacitet) på 1250 kr/h + moms för lite sedan, gissar att man får betala något liknande (minst) för en timmerbil med släp.
Ska man köra lagligt (hastighet och kör&vilotider) så är de väl tveksamt om ekipaget hinner 70 mil T&R på två arbetsdagar med lastning och lossning?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#791077Ja ska du komma under 20 000 plus moms så krävs nog absolut en returtransport. Så det lär bli väldigt dyr ved oavsett.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#791080Kollade tidigare i höstas med ett större speditionsföretag vad det kostar att köra ved (färdig i säck på pall) från t ex Lycksele till Stockholm och då hamnade det på ca 200 kr/kubik i flakvolym. Bättre att producera veden så nära virkestillgången med andra ord och transportera förädlad vara. Borde finnas utrymme för fler vedproducenter i Norrland👍

CTech  
#791081950/h ex moms betalade jag för timmerbil med släp i våras/somras i Östergötland.

alias skrev:

Gissningsvis jättedyrt, särskilt om man inte kan få returlass.
Fick pris på grusbilsekipage med släp (32-tons lastkapacitet) på 1250 kr/h + moms för lite sedan, gissar att man får betala något liknande (minst) för en timmerbil med släp.
Ska man köra lagligt (hastighet och kör&vilotider) så är de väl tveksamt om ekipaget hinner 70 mil T&R på två arbetsdagar med lastning och lossning?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).