Verkstan

Vågar man renovera minispakarna?

18 inlägg 13181 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vågar man renovera minispakarna?

Kse  
#78211 Rotade lite i garaget i dag och såg två minispakar som jag har liggandes och som är tänkta som reserv, dock har jag inte renoverat dom än.
För ungefär 2 år sedan så hade jag lite problem med mina minispakar (ICM 435)
Den ena spaken ville inte riktigt funka när det var kallt.
Skickade in min spak till en viss firma i Alfta som renoverar dessa.
Det fanns inge utbytes hemma så min spak renoverades och skickades tillbak, funkade fint i två veckor sen kom ett nytt problemet. Fick en ny och den funkade bara nån vecka så började den tjuvöppna gripen lite då och då. Nu började även den andra spaken tjorva och jag skickade in den och fick en som höll ett tag och började krångla. Stod nu med två renoverade spakar som inte funkade, ringde upp firman och nu började dom bli lite irriterade på mig. Orkade inte bråka nå mer utan tackade för mig och vände mig till Enskede hydraul.
Där fick jag till svar att dom inte längre renoverade spakar för att felen ofta kommer tillbak eller nya uppstår, dom ville inta ha missnöjda kunder och hade därför valt att inte renovera. Slutade med att jag köpte två nya spakar istället.
Nu till min fråga, vad har ni för erfarenheter och kunskap av renoverade spakar?
Har jag bara haft otur eller är det ingen bra lösning?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78216 Samma erfarenhet. Skickade in samma spak två gånger och den var likadan när den kom tillbaka. Funkar fortfarande inte. Det gick genom Ecologs servicelämnare. Vet inte vart dom skickade den. Men jag hade en "Lilliebror" ett tag och den spaken lyckades Alfta renovera.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78219 Finns ofta nya på blocket för bra pris. Inget att hålla på. Har själv köpt 2st av den killen då min ena har jäklats.
Just nu har jag en spak i reserv där vippan gick av men det gick å köpa ny och byta.
Går vippan av eller byta damasker men gå in längre är nog ingen idé

Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Mickev  
#78225 Vi hade några spakar som gav upp i kranarna (epsilon med parker system, nån form av minispak som säkert heter nått också ;-) )
Våra blev fuktskadade och de gjorde att dom emellanåt fick eget liv. Jag hade problem med mina 2 spakar, den ena började kärva för knapparna till gripen, så när man släppte knappen så återgick inte knappen, de är ganska dumt. Bytte den till en utbytes som funkat bra. De lustiga var att vi satte min kärvande spak i en annan kran som fick allvarligare problem och i den kranen så kärvar fanstyget inte. Knepigt.

Den andra spaken fick ett fel vi fått på några fler spakar också. Ibland tappade dom "nolläget", oftast när de var fuktigt. Dvs nolläget på spaken var inte i mitten utan kunde hamna en bit in på nån funktion. De dumma är att hamnar nolläget fel som i detta fall så stänger hela systemet ner om man inte håller fast spaken i nolläget då man inte kör den funktionen.
Dom spakarna som uppförde sig på de viset lämnade vi till en elektriker som sysslar med sånhär finelektronik, och några av spakarna lyckades han laga och dom har funkat fint sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78232 Vad är ungefärligt nypris?

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

skogsjan695xl  
#78255 Vi renoverade spakarna i skogsjanen och de höll väll ett halvår eller nått så kom felet eller något nytt upp så det slutade med att vi köpte en ny spak då det oftast var den ena som gick sönder (höger) vi hade oftast en liggande i maskinen ifall att e skulle gå sönder.
På dom maskinerna satt det en platta under spaken som omvandla strömmen för olika styrsystem, var ju inte samma i skotaren och skördaren. hände ju även att den plattan gick sönder.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Kse  
#78433
Slurfi skrev:Vad är ungefärligt nypris?

Minispakarna går på 7750:-
Kör man storspak så får man lägga ut 12500:- eller 15664:- + moms beroende på modell.
Kollade priserna hos CBE
Har för mig att renoveringen gick lös på typ 2000:-

Kanske ingen större vits att repa då, verkar ju vara lite lotteri om det funkar eller inte.
Men man tycker ju att det borde gå att fixa, det är ju bara människor som byggt dom från början så....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78438 Tycker det verkar underligt att dom inte skall hålla efter en "renovering", dom borde ju bli som nya. Är antagligen någon form av resistanbana som blir sliten/skitig, å den borde nog kanske bytas om det blir slitet. Såvida det inte är rent mekaniskt, att den blir glapp och slapp. Men jag antar att dom bara sprutar lite elektronikspray och sen säger att dom är nyrenoverade, å det kan man nog göra själv..

Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Mickev  
#78471 Lite OT nu, men på lite äldre "större" spakar satt domdär spolarna (resistensbana) väldigt lättåtkomliga. På cranabkranen jag körde förr satt de sådana, har sett liknande handenheter i div äldre huddigar å sånt också, där var de nästan standardutrustning att ha en burk brekleen och en trasa i hytten så man kunde rengöra dom lite nu och då. Sådana behövde bytas tillslut, vilket var enkelt gjort. På nyare spakar är det ju omöjligt att komma åt dom "på fältet", men nog borde dom bytas när dom renoveras, för dom blir utslitna.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

skogsjan695xl  
#78472
Mickev skrev:Lite OT nu, men på lite äldre "större" spakar satt domdär spolarna (resistensbana) väldigt lättåtkomliga. På cranabkranen jag körde förr satt de sådana, har sett liknande handenheter i div äldre huddigar å sånt också, där var de nästan standardutrustning att ha en burk brekleen och en trasa i hytten så man kunde rengöra dom lite nu och då. Sådana behövde bytas tillslut, vilket var enkelt gjort. På nyare spakar är det ju omöjligt att komma åt dom "på fältet", men nog borde dom bytas när dom renoveras, för dom blir utslitna.


Sen är det även så att på nya spakar sitter det 2 potentiometer under spaken för x och y axeln, z axeln (vippan) sitter det väll som någon slags spole eller nått sånt.
Har en spak stående till Valmet men det har ´´släppt´´ neri så den kan man lyfta och vrida på som man vill, men den funkar iaf. Var nått lite överströmning som var till funktion lyft så ett tu tre så lyfte kranen när man körde.

Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Mickev  
#78688 Jao, en potensometer använder samma princip. De är bara så att "spolen" ofta är utbytt mot en kolbana som ger olika motstånd beroende på hur långt strömen måste färdas genom kolbanan. Som en spole alltså.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Kse  
#78862 Men ar det nan som vet om nagon "serios" spakrenoverare. Finns ju flera som repar spakar men ar det nagon som kan det pa riktigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man renovera minispakarna?

orre  
#80575 Jag "fick" en spak renoverad nov-08, det var dock en ICM425
Gick till 3000 + moms 6 mån garanti.
Firman var cf-servoteknik i bredared

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

Cruiser_no1  
#83366 jag plockade ner spakarna på 1410an för att byta damasken i dom. och det jag kunde se i dom så förstår ju inte jag att dom kostar så mycket som dom gör. det är ju bara vanliga potentiometrar som styr volt värdet (5 volt system). Jag har tänkt på detta många gånger om en spak ger upp om man inte bara kan ta o byta "pottarna" för dom bör ju bara kosta en bråkdel av spakarna... knuxet är väl att få samma "data" el "spec" från original potten till den nya pirat potten om ni förstår vad jag menar!!??

Användarvisningsbild

Re: Vågar man renovera minispakarna?

skogsjan695xl  
#83368
Cruiser_no1 skrev:jag plockade ner spakarna på 1410an för att byta damasken i dom. och det jag kunde se i dom så förstår ju inte jag att dom kostar så mycket som dom gör. det är ju bara vanliga potentiometrar som styr volt värdet (5 volt system). Jag har tänkt på detta många gånger om en spak ger upp om man inte bara kan ta o byta "pottarna" för dom bör ju bara kosta en bråkdel av spakarna... knuxet är väl att få samma "data" el "spec" från original potten till den nya pirat potten om ni förstår vad jag menar!!??


Förstår precis vad du menar. har själv tänkt samma tanken, då jag har en spak liggandes som ledde ut lite lite ström på en funktion, så där är det säkert så att en potentiometer är kass, vilket man inte tycker borde vara så svårt att byta själv, måste ju finnas delar att få tag på som funkar lika bra som dm som sitter monterat nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).