Motorsåg och handhållet

Under hjälmen på vintern?

24 inlägg 4345 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Under hjälmen på vintern?

anersimyra  
jannee skrev:Motorljudet hör man väl, men ljudet från kedjan har jag nog aldrig hört eller lagt märke till.
Däremot hörs ljudet från klingan på röjsågen, och det hörs på långt håll.
Lite off, har inte hört syrsornas ljud/sång sedan jag var 15 - 16 år.
För övrigt blir man fysiskt trött av motorljud/avgasljud, märkte en avsevärd skillnad när man fick köra nya välisolerade lastbilar, sådana som man varken hörde motorljud/avgasljud eller vägljud.

Dra upp volymen ordentligt så hör du vad Totte talar om.. 😀 👍.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

totte  
#783367[quote="jannee"]Motorljudet hör man väl, men ljudet från kedjan har jag nog aldrig hört eller lagt märke till.
/quote]

Nej just det, det är därför som det är så fruktansvärt lömskt. Det drunknar i lågfrekventare ljud, som förvisso är skadliga nog från en liten tvåtaktare.

Det är dessa högfrekventa ljud som du knappt uppfattar som främst förstör hörselceller i de högre lägena. Därför hör jag inte syrsorna, därför har jag svårt att följa ett samtal när det är mycket störljud och därför som jag knappast kan höra vad någon säger när jag står framför en vattenkran som brusar. Gissar att det är samma för dig.

Användarvisningsbild

T Landström  
#783436En annan sak man kan göra om man har Peltor kåpor är att byta ut ringarna till gel-ringar.

När jag höll på med skytte... 300m , korthåll och luft så va det alltid kåpor + proppar oavsett vilken gren jag sköt...

Användarvisningsbild

anersimyra  
T Landström skrev:En annan sak man kan göra om man har Peltor kåpor är att byta ut ringarna till gel-ringar.

När jag höll på med skytte... 300m , korthåll och luft så va det alltid kåpor + proppar oavsett vilken gren jag skönt...

Gelringarna är bara så förbannat dyra..1145: - spänn är ju rena fantasipriset, men de kan tack och lov beställas från utlandet för en tredjedel av summan..🤑🙂👍

Användarvisningsbild

T Landström  
#783447Ja, dom är dyra...sist jag köpte betalade jag 650:- tror jag... Men dom är ju ett lyft jämfört med orginalringarna... :-bd

anersimyra skrev:
T Landström skrev:En annan sak man kan göra om man har Peltor kåpor är att byta ut ringarna till gel-ringar.

När jag höll på med skytte... 300m , korthåll och luft så va det alltid kåpor + proppar oavsett vilken gren jag skönt...

Gelringarna är bara så förbannat dyra..1145: - spänn är ju rena fantasipriset, men de kan tack och lov beställas från utlandet för en tredjedel av summan..🤑🙂👍

Användarvisningsbild

johan eriksson  
anersimyra skrev:

Var har du lyckats hitta det? Tycker jag har letat som en tok, dom jag har hittat har bara varit obetydlig billigare än här.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#783498Jag tror de kallade sig furugo, eller något liknande, å andra sidan så gjorde jag ingen direkt jämförelse mellan specifika kåpor.

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#783526Passar de bara är det ju lugnt.

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#783527Efter en snabb googling på omdöme så kommer jag inte att handla därifrån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).