SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80681 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Tydligen behöver man ingen dunk när man kör elsåg.
Väldigt bra att slippa kladdet med kedjeolja - eller hur Aners :?:

Jo, kedjeolja behövs fortfarande vid batterimotorsågandet. Däremot slipper vi använda kombidunken och därmed riskera klasikern att råka hälla kedjeolja i bensintanken och sedan försöka dra igång bensinsågen.
/Niklas

Husqvarna motorsågar

tallen100  
anersimyra skrev:Det är endast ickeanvändarna som av någon outgrundlig anledning tror sig veta att laddningen är krånglig.. 😀 men visst tusan är det skojigt att de blir så infernalisk laddade över något så enkelt.. 🤣

Du skrev ju en lista och den var betydligt krångligare än att ta en dunk i näven och knalla iväg 😉

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782555Ett strömavbrott vore förstås ett aber..😮 men själv slipper jag bli överraskad då larmet varnar om strömavbrott via en app.. 😀

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Det är visst ett pass att ladda ett helt gäng batterier, och glömmer du ladda så står du med flera batterier utan ström.

Det är betydligt värre att glömma köpa hem bensin (+ev. olja) än att glömma ladda batterier! 👍

F.ö. ser jag till att alltid ladda förbrukade batterier vid henkomst, så att jag alltid har fulladdade batterier till nästa arbetspass! 👍
/Niklas

Det är endast ickeanvändarna som av någon outgrundlig anledning tror sig veta att laddningen är krånglig.. 😀 men visst tusan är det skojigt att de blir så infernalisk laddade över något så enkelt.. 🤣

Ja, ämnet verkar ju närmast vara elektriskt laddat bland batterihatarna! 🤣
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 07 dec 2022, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

tallen100  
anersimyra skrev:Ett strömavbrott vore förstås ett aber..😮 men själv slipper jag bli överraskad då larmet varnar om strömavbrott via en app.. 😀

Du har ju åtminstonde bensinsågar att ta till, värre för dom som ska förlita sej helt på sina batterisågar 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det är endast ickeanvändarna som av någon outgrundlig anledning tror sig veta att laddningen är krånglig.. 😀 men visst tusan är det skojigt att de blir så infernalisk laddade över något så enkelt.. 🤣

Du skrev ju en lista och den var betydligt krångligare än att ta en dunk i näven och knalla iväg 😉

Men för tusan, Tallen.. 🤣 momenten i listan är enklare än att ta sitt blodtryckspiller, ladda glömmer jag aldrig men med pillret är det en annan sak.. 😮

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:

Jo, kedjeolja behövs fortfarande vid batterimotorsågandet. Däremot slipper vi använda kombidunken och därmed riskera klasikern att råka hälla kedjeolja i bensintanken och sedan försöka dra igång bensinsågen.
/Niklas

Med rapsolja så slipper man förstås ”kladda” med sågkedjeolja.. 😀

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Med rapsolja så slipper man förstås ”kladda” med sågkedjeolja.. 😀

Jo, men biokedjeolja består väl till största delen av just rapsolja.
/Niklas

jannee  
#782565Det är just ett strömavbrott elsågsfantasterna borde råka ut för :grin:
Nää skämt åsido, jag förstår att de som jobbar åt det offentliga får som krav att nyttja elverktyg, för där saknas inga pengar.
Men vi vanliga dödliga får allt nöja oss med det vi har, för att längre fram inhandla det som är mist oekonomiskt.
Förhoppningsvis är då prisbilden något mer human + att kvalitén bättre, just på elsågar/batterier.

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:

Men för tusan, Tallen.. 🤣 momenten i listan är enklare än att ta sitt blodtryckspiller, ladda glömmer jag aldrig men med pillret är det en annan sak.. 😮

komplicerat piller, är det stort så det är svårt att svälja eller måste du ut till brunnen och hämta vatten för att skölja ner? 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782571🤣 🤣 🤣 🤣. Nej, de ligger i en sån där dosett, men jag lyckas jämt bryta av gångjärnen på locken så numera blir jag medicinerad av docent Westerbotn..😷😅

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782574Hur många Kw går åt för att köra en 2Kw såg en dag?

Om man kör vad den tål (utan att bli varm), max urladdning, skiljer det en hel del i drift tid på snällkörning med mindre effekturtag.

Hur mycket tid eller kw verkar ingen tycka är så intressant.

Jag har kört en del elsåg genom åren, större o mindre och behövs det effekt går det åt effekt.
Det går inte åt mindre för det är mellanlagrat i batteri.
Ska det gå åt kraft, går det åt kraft.
Annars har vi löst energi problemet.

tallen100  
anersimyra skrev:🤣 🤣 🤣 🤣. Nej, de ligger i en sån där dosett, men jag lyckas jämt bryta av gångjärnen på locken så numera blir jag medicinerad av docent Westerbotn..😷😅

🤣 jo det skulle väl vara hardox i den om det skulle hålla förstås😅

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Här kommer förresten en liten laddningsmanual :-bd
1: vid hemkomsten från arbetet så ansluter jag batterierna till laddarna.
2: På morgonen så tar jag ur batterierna från laddarna och bryter strömmen till dessa.
3: Sen monterar jag ett batteri i för dagen vald maskin, de övriga placeras i en väska.
4: sågar, batterier och övrig utrustning packas sedan i bilen.
5: När första batteriet är förbrukat så går jag till bilen och tar fram ett fulladdat batteri, alternativt så har jag tagit med ett batteri buret i en väska. Sen kör jag på tillsdet andra batteriet är slut och går då till bilen då det är dags för mat.
6: när rasten är slut så byter jag batteri vilket görs genom att trycka in två knappar och dra batteriet utåt.. 😀
7: Därefter förbrukar jag den mängd batterier som går åt för att förfärdiga arbetet..💪
8: Räcker batterierna inte till så plockar jag fram en lämplig bensinmaskin som förstås alltid tas med som backup.
9: Vid hemkomsten så bär jag in väskan med batterierna i boden och anbringar dessa i laddarna, nästa moment är att trycka in strömbrytaren så att laddningen startar.
10: Efter tvagning, matintag och en vända till skithuset så är batterierna färdigladdade. Jag använder snabbladdare så när sambon två timmar senare kommer hem och ställer in cykeln i boden så slår hon av laddarna genom att trycka på den belysta strömbrytaren.. 😀 är jag gräsänkling så kan jag antingen ta hissen ner, gå ca sju meter, öppna dörren till boden och stänga strömmen till laddarna, alternativt ger jag fan i detta och låter batterierna stå på över natten.
Därefter upprepar man steg 1 till 10 och steg tio kan man som sagt variera efter eget gottfinnande.. 😀

Ja du ser vilket krångel, mot att ta bensindunken i näven och knalla iväg 😀

Vid fyllning av dunken baxar jag först upp 25 litersdunken på bänken och hoppas på att jag inte glömt av att stänga kranen, vilket hänt vid flera tillfällen..💦💦💦😖 därefter fyller jag lilldunken och hoppas på att jag inte klantar omkull den, vilket ännu inte hänt, men det har varit nära..👁 och det vore ingen succé då vi inte får förvara bensin i förråden. 😎

😅Det var inte ju lätt det, men
då ska du få ett bra tips, köp en hävertpump på biltema kostar väl ca70-80 kr kanske.
Då slipper du baxa upp dunken på bänken och inget spill blir det, rinner hyggligt snabbt gör det med👍 😎

Ni batterisågsanvändare verkar vara/blivit lite opraktiska av er.😉

Användarvisningsbild

Mange skrev:Hur många Kw går åt för att köra en 2Kw såg en dag?

Om man kör vad den tål (utan att bli varm), max urladdning, skiljer det en hel del i drift tid på snällkörning med mindre effekturtag.

Hur mycket tid eller kw verkar ingen tycka är så intressant.

Jag har kört en del elsåg genom åren, större o mindre och behövs det effekt går det åt effekt.
Det går inte åt mindre för det är mellanlagrat i batteri.
Ska det gå åt kraft, går det åt kraft.
Annars har vi löst energi problemet.

2kw =2 kw. Dock frågan var denna effekt mäts, då verkningsgraden på bensinsåg är mycket lägre än på batterisåg.

Dessutom spelar skärutrusningen m.m. in, samt att mycket bensin förbrukas vid tomgång, vilket connectorerna visar svart på vitt.

Husqvarna har publicerat en lista på typiska driftstider för olika användningsområden för respektive batteri. Dessa driftstider verkar stämma rätt väl, enligt min erfarenhet.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).