Servicebyggnader

Hur är det med bygglov?

8 inlägg 8205 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur är det med bygglov?

Fredrick  
#78247 Tänker låta uppföra ett traktorgarage på grunden av en sedan 30 nedrasad ladugård. Men behövs verkligen bygglov för detta projekt, har hört både ja, nej och kanske men är det någon här som vet hur det i självaverket ligger till med den saken?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

axwell  
#78250 Olika regler om området anses var detaljplanerat eller ej. Fråga på kommunen, eller låt bli om du har schysta grannar.
Skall du ha golvbrunn, blir de krångligare.

Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78253 Är det en ekonomibyggnad till en jordbruksfastighet är det väl grönt?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

Fredrick  
#78257 Ja min fastighet är deklarerad som jordbruksfastighet och allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78263 Frågar du kommunen vill de säkert ha in en anmälan "utifall att".

Axwell, vad är det med golvbrunnar som stör kommunen?

Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

axwell  
#78281
Mangan skrev:Frågar du kommunen vill de säkert ha in en anmälan "utifall att".

Axwell, vad är det med golvbrunnar som stör kommunen?


I "min" kommun skall den installeras av en godkänd VVS-firma tillsammans med en typgodkänd oljeavskiljare. Översyn av avloppssystemet. Anmälningsplikt om det blir större förändringar, tex ny anslutn. mot komm. nätet.
Vänta på inspektörens godkännande innan nästa fas får påbörjas. Det finns även olika regler beroende på golvyta men jag minns inte detaljerna runt det.
För den som skall bygga går det oftast att hitta en hel del på hemkommunens hemsida.

Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

Fredrick  
#78351 Det är just det som jag tycker är mycket luddigt "i fall att" det är precis därför som jag inte vill ringa kommunen för då får de upp ögonen, men snålheten bedrar visheten ibland också. Men om man kunde hitta något där det står svart på vitt att det inte behövs skulle det vara bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det med bygglov?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82475 Det med golvbrunn, är det skillnad vid benämning traktorgarage eller gårdsverkstad?
Här ska det in en bygganmälan när man har byggt en ekonomibyggnad,är väl mest för kartors skull,tror jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).