SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80658 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Att tanka ser jag inte som ett avbrott, det är fixat på nolltid 👍
Annat är det när det ska laddas batterier👎

Batterierna kan laddas vid hemkomst. Å det går betydligt snabbare att byta batteriet än att blanda olja och bensin till rätt proportioner och sedan hälla eländet i sågen. 👍
/Niklas

Då ska du ha många batterier och sen ska du dels komma i håg att ladda och sen ska du passa eländet.

Så du blandade alltså olja och bensin varje gång du tankade sågen 🤣, själv blandar jag och förmodligen de flesta andra I en dunk och det går på nolltid😅 😎
Trodde du körde på färdigblandad aspen.

Att ladda Husqvarnas batterier är precis lika enkelt som att ladda batterier till skruvdragaren (i mitt fall Hitachi). Kräver ingen nämnvärd passning. Dock fordras fungerande eluttag (men det gör ju också alla sladdmaskiner).

Sedan förstår jag inte varför jag skulle köra med alkylat till mina batterimaskiner. 🤣
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Det är väl mer det religöst trallandet som skaver mest. När det inte längre är verklighets baserat...

Det säljs inte mycket såg idag oavsett kraftkälla. De som kan håller i kronorna.
De som behöver köpa tänker på pengarna och när de bestämt sig har de svårt att få dem av olika anledningar
Det ser man rätt tydligt i verksamheterna, inte bara min...

Hur många timmar har du gått med och dokumenterat när Niking arbetar med sina batterimaskiner? Det som inte är verklighetsbaserat, är ju de omdömen, eller rättare sagt, de indignerade icke verklighetsbaserade påståenden som ni ickeanvändare torgför. Och det där eviga tjatandet om att det går åt mängder av batterier är inget annat än fria fantasier då ett 300Bli vid tio plusgrader ger en praktisk drifttid på ca 1,25 timma. Det ger då en arbetstid på runt 6,5 timmar vid ”stubben” med fem batterier, vilket är liktydigt med ca åtta nio tankar om man kör en stihl 201. Jobbar man däremot i riktigt stark kyla så tar man med sig bensinsågen, svårare än så är det faktiskt inte..🙂

jannee  
#782522Av ditt resonemang Niking har jag förstått att det inte är direkt långa arbetspass du utför med dina elsågar.
Själv är jag till åren kommen, numera nöjer jag med 4 till 6 timmar innan jag tar kväll, men när jag var yngre körde jag i princip tills kombidunken och sågarna var bränsletorsk - kanske inte när jag röjde, bränslet varade då längre.
Hur många batterier behövs det för en proffshuggare med Stihls MSA 300 tror du, kom nu inte med att han kan ladda under dagen för det är sällan det finns ström framdragen i håla skogen.
En MSA 300 + laddare + 7 till 8 batterier = blir nog rätt mastigt, eller?
Hur många laddare behövs till dessa batterier - eller ska frugan sitta uppe hela natten för att skifta?
Tvivlar på att det totalekonomiskt går att räkna hem.
Att en månskensskogsägare som tycker det räcker med arbetspass på några timmar införskaffar elsåg + batterier och laddare kan jag ha förståelse för men alla vi andra (dumskallar)

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782524Kör jag med min 540i så räcker i vart fall åtta batterier till ca tio timmars arbete..🙂

Användarvisningsbild

jannee skrev:Av ditt resonemang Niking har jag förstått att det inte är direkt långa arbetspass du utför med dina elsågar.
Själv är jag till åren kommen, numera nöjer jag med 4 till 6 timmar innan jag tar kväll, men när jag var yngre körde jag i princip tills kombidunken och sågarna var bränsletorsk - kanske inte när jag röjde, bränslet varade då längre.
Hur många batterier behövs det för en proffshuggare med Stihls MSA 300 tror du, kom nu inte med att han kan ladda under dagen för det är sällan det finns ström framdragen i håla skogen.
En MSA 300 + laddare + 7 till 8 batterier = blir nog rätt mastigt, eller?
Hur många laddare behövs till dessa batterier - eller ska frugan sitta uppe hela natten för att skifta?
Tvivlar på att det totalekonomiskt går att räkna hem.
Att en månskensskogsägare som tycker det räcker med arbetspass på några timmar införskaffar elsåg + batterier och laddare kan jag ha förståelse för men alla vi andra (dumskallar)

Tja, räkna kan man göra på många sätt. Men troligtvis skulle det gå åt mindre soppa om du laddade batterierna med ett bensindrivet elverk i skogen, än om du kör med bensinsågar. Detta för att elverket hela tiden kan gå på optimalt varvtal och därmed ge en klart bättre verkningsgrad än de ynka 10-15%, som gäller för dagens tvåtaktare.

Dessutom så visar ju connectors att en motorsåg står rätt mycket på tomgång och då gör åt med massa soppa helt i onödan. En batterisåg på "tomgång" drar ju i princip ingenting.

Å gäller det proffshuggare, så finns ju ofta certifieringskrav på bästa möjliga teknik m.m. och då blir det ju hårda krav från uppdragsgivare på köra just batterisåg. Särskilt nu när det finns välfungerande batterisåg i 50-kubiksklassen. Bara att fråga @Anersimyra om den saken.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782529Oregon stoppade det för ett tag sen.
Det vill till det säljs en hel del för det ska bära sig.

tallen100  
#782532Det är visst ett pass att ladda ett helt gäng batterier, och glömmer du ladda så står du med flera batterier utan ström.

Niking skrev:
Sedan förstår jag inte varför jag skulle köra med alkylat till mina batterimaskiner. 🤣
/Niklas

Goddag batterisågshandtag.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782534Här kommer förresten en liten laddningsmanual :-bd
1: vid hemkomsten från arbetet så ansluter jag batterierna till laddarna.
2: På morgonen så tar jag ur batterierna från laddarna och bryter strömmen till dessa.
3: Sen monterar jag ett batteri i för dagen vald maskin, de övriga placeras i en väska.
4: sågar, batterier och övrig utrustning packas sedan i bilen.
5: När första batteriet är förbrukat så går jag till bilen och tar fram ett fulladdat batteri, alternativt så har jag tagit med ett batteri buret i en väska. Sen kör jag på tillsdet andra batteriet är slut och går då till bilen då det är dags för mat.
6: när rasten är slut så byter jag batteri vilket görs genom att trycka in två knappar och dra batteriet utåt.. 😀
7: Därefter förbrukar jag den mängd batterier som går åt för att förfärdiga arbetet..💪
8: Räcker batterierna inte till så plockar jag fram en lämplig bensinmaskin som förstås alltid tas med som backup.
9: Vid hemkomsten så bär jag in väskan med batterierna i boden och anbringar dessa i laddarna, nästa moment är att trycka in strömbrytaren så att laddningen startar.
10: Efter tvagning, matintag och en vända till skithuset så är batterierna färdigladdade. Jag använder snabbladdare så när sambon två timmar senare kommer hem och ställer in cykeln i boden så slår hon av laddarna genom att trycka på den belysta strömbrytaren.. 😀 är jag gräsänkling så kan jag antingen ta hissen ner, gå ca sju meter, öppna dörren till boden och stänga strömmen till laddarna, alternativt ger jag fan i detta och låter batterierna stå på över natten.
Därefter upprepar man steg 1 till 10 och steg tio kan man som sagt variera efter eget gottfinnande.. 😀

Användarvisningsbild

Suneland  
#782535Till min 540ixp har jag tre batterier och två laddare, men jag har tillgång till el vid mina tre skiften och har dessutom växelriktare och extra batteri i traktorn så jag kan ladda om jag känner för det.
Inga problem att köra en heldag, min sambo brukar fråga mig om jag har bråttom eftersom jag ser så hetsig ut så jag arbetar med sågen.. 🤣 Tycker själv jag arbetar lite långsamt motför fantomerna jag ser youtube. 😀

Körde 4h igår och samma idag och körde inte ens slut på ett helt batteri nån av dagarna trots snöindränkt såg och -5 till -10.. var tvungen att få skiten av vägen åxå, 1km rejält med inhängande småträd 🤣

Väntar som sagt på Husqvarnas motsvarighet till denna Stihl msa300. 👍 Gärna ett ännu lite större batteri med.

tallen100  
anersimyra skrev:Här kommer förresten en liten laddningsmanual :-bd
2: På morgonen så tar jag ur batterierna från laddarna och bryter strömmen till dessa.
3: Sen monterar jag ett batteri i för dagen vald maskin, de övriga placeras i en väska.
5: När första batteriet är förbrukat så går jag till bilen och tar fram ett fulladdat batteri, alternativt så har jag tagit med ett batteri buret i en väska. Sen kör jag på tillsdet andra batteriet är slut och går då till bilen då det är dags för mat.
6: när rasten är slut så byter jag batteri vilket görs genom att trycka in två knappar och dra batteriet utåt.. 😀
7: Därefter förbrukar jag den mängd batterier som går åt för att förfärdiga arbetet..💪
8: Räcker batterierna inte till så plockar jag fram en lämplig bensinmaskin som förstås alltid tas med som backup.
9: Vid hemkomsten så bär jag in väskan med batterierna i boden och anbringar dessa i laddarna, nästa moment är att trycka in strömbrytaren så att laddningen startar.
10: Efter tvagning, matintag och en vända till skithuset så är batterierna färdigladdade. Jag använder snabbladdare så när sambon två timmar senare kommer hem och ställer in cykeln i boden så slår hon av laddarna genom att trycka på den belysta strömbrytaren.. 😀 är jag gräsänkling så kan jag antingen ta hissen ner, gå ca sju meter, öppna dörren till boden och stänga strömmen till laddarna, alternativt ger jag fan i detta och låter batterierna stå på över natten.
Därefter upprepar man steg 1 till 10 och steg tio kan man som sagt variera efter eget gottfinnande.. 😀

Ja du ser vilket krångel, mot att ta bensindunken i näven och knalla iväg 😀

jannee  
#782537Tydligen behöver man ingen dunk när man kör elsåg.
Väldigt bra att slippa kladdet med kedjeolja - eller hur Aners :?:

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Det är visst ett pass att ladda ett helt gäng batterier, och glömmer du ladda så står du med flera batterier utan ström.

Niking skrev:
/Niklas

Det är betydligt värre satt glömma köpa hem bensin (+ev. olja) än att glömma ladda batterier! 👍

F.ö. ser jag till att alltid ladda förbrukade batterier vid henkomst, så att jag alltid har fulladdade batterier till nästa arbetspass! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Här kommer förresten en liten laddningsmanual :-bd

Ja du ser vilket krångel, mot att ta bensindunken i näven och knalla iväg 😀

Vid fyllning av dunken baxar jag först upp 25 litersdunken på bänken och hoppas på att jag inte glömt av att stänga kranen, vilket hänt vid flera tillfällen..💦💦💦😖 därefter fyller jag lilldunken och hoppas på att jag inte klantar omkull den, vilket ännu inte hänt, men det har varit nära..👁 och det vore ingen succé då vi inte får förvara bensin i förråden. 😎

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
tallen100 skrev:Det är visst ett pass att ladda ett helt gäng batterier, och glömmer du ladda så står du med flera batterier utan ström.

Niking skrev:
/Niklas

Det är betydligt värre satt glömma köpa hem bensin (+ev. olja) än att glömma ladda batterier! 👍

F.ö. ser jag till att alltid ladda förbrukade batterier vid henkomst, så att jag alltid har fulladdade batterier till nästa arbetspass! 👍
/Niklas

Det är endast ickeanvändarna som av någon outgrundlig anledning tror sig veta att laddningen är krånglig.. 😀 men visst tusan är det skojigt att de blir så infernalisk laddade över något så enkelt.. 🤣

tallen100  
Niking skrev:

Niking skrev:
/Niklas

/Niklas

Knappast bensin kan man ha dunkvis stående om man vill, annars är det bara att göra en sväng förbi macken. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).