SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80771 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782332Dessutom kan ju batterierna användas i många olika maskiner, vilket lätt kompenserar, ifall någon batterimaskin i arsenalen inte skulle användas särskilt ofta. 👍 💪

Att jag sällan använder min Husqvarna stångsåg, häcksax och lövblås kompenseras alltså med att jag desto oftare använder min batteridrivna gräsklippare, röjsåg trimmer och motorsåg. 👍 💪
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Är ju tråkigt att behöva lämna in en såg på verkstad för ett simpelt fel, men så är det med elektronikgrunkor. 😀

Jo, el är jag ingen hejare på, men med tanke på hur få komponenter som finns i sågen så torde även den simplaste elgubbe snart lista ut vad som är fel.. 😀

Japp, helt enkelt lämna in din 540 iXP till en servande Husqvarna-verkstad, så är den nog snart fixad för en liten peng. 👍

Återkom sedan med vilken del som behövde bytas, ty sådant kan vara nyttigt att veta.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 05 dec 2022, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Nja vi kan nog räkna med alla sidor, sen är det väl de batterisaliga som inte kan erkänna att batterisågar har sina nackdelar och därav "tjafset".

Du tillåts ju fördärva andra trådar om dina batterisågar när bensinsågar diskuteras, så kasta inte spjut I radhus 👎 😀

Å vilka trådar om bensinsågar skulle jag fördärva med 20 sidors skitsnack, Tallen?
/Niklas

Nej men dom trådarna är ju fler, som du brukar säga...
Men du har bidragit väldigt bra till dessa 20 sidor skitsnack i den här tråden 🤓 👍

Så jag skitar alltså inte ner några trådar om bensinsågar med skitsnack? Bra, då vad det påhoppad neutraliserat. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Är ju tråkigt att behöva lämna in en såg på verkstad för ett simpelt fel, men så är det med elektronikgrunkor. 😀

Jo, el är jag ingen hejare på, men med tanke på hur få komponenter som finns i sågen så torde även den simplaste elgubbe snart lista ut vad som är fel.. 😀

Japp, helt enkelt lämna in din 540 iXP till en servande Husqvarna-verkstad, så är den nog snart fixad för en liten peng. 👍

Återkom sedan med vilken del som behövde bytas, ty sådant kan vara nyttigt att veta.
/Niklas

Felsökningen blir gratis och delen byter jag själv, och självklart återkommer jag med information, så att de som ännu inte köpt sig en batterisåg, får ännu mer adekvat information från oss professionella, som defakto vet vad vi talar om i kraft av att vi är användare av batterisågar.. :ymparty: :-bd

tallen100  
Niking skrev:
Så jag skitar alltså inte ner några trådar om bensinsågar med skitsnack? Bra, då vad det påhoppad neutraliserat. 👍
/Niklas

Jo då men kanske inte med 20 sidor 😮
Du vill gärna ha sista ordet🤣

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:
/Niklas

Jo då men kanske inte med 20 sidor 😮
Du vill gärna ha sista ordet🤣

Det är jag inte ensam om...
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782351Du, Anders..
Ge den till Niking kan han nog hela den med sina mantran om att de inte går isönder.

Jannee.
Bensin på mack skiljer sig rätt rejält i kvalite.
Man märker direkt om den är kass.
Då är den inte bra....
Har haft besökare här från andra länder som tvunget skulle ha macksoppa men kom smygande efter aspendunken efter de provat

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Du, Anders..
Ge den till Niking kan han nog hela den med sina mantran om att de inte går isönder.

Jannee.
Bensin på mack skiljer sig rätt rejält i kvalite.
Man märker direkt om den är kass.
Då är den inte bra....
Har haft besökare här från andra länder som tvunget skulle ha macksoppa men kom smygande efter aspendunken efter de provat

Kanske kan jag lämna sågen till dig, Mange..😀 👍

jannee  
#782386Jag är helt införstådd med att det i princip blir ett regimskifte om eller när man går över till elverktyg (batteridrivna).
Är man ung och har råd med den investeringen kanske det är värt det, men vi som är något äldre och redan har allt och då fossildrivet är det diskutabelt.
Sedan måste man verkligen passa sig så att samma batterityp fungerar till ALLA maskiner man tänker införskaffa.
Risken finns att det om några år kommer nya bättre maskiner som kräver en annan storlek på batterierna, då står man där med lång näsa.
Om jag själv helt skulle gå över till eldrivet i stället för fossildrivet hamnar investeringen på en bra bit över 50 tkr och som grädde på moset är ej heller strömmen gratis.
Bara försöka förklara denna investering för min fru när jag redan har fullt funktionsdugliga verktyg blir inte lätt. :oops:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782388Ser an det produktmässigt förlorar tillverkarna på att inte standardisera batterierna.
Att binda upp kunder i prozuktserier fungerar dåligt. Det är för få som gör det och volym försäljning är svårt.

Får du inte rätt på den, Anders så visst kan du det. Du är alltid välkommen. Jag är lite skruttig, det krånglar till allt men vilja finns...

Användarvisningsbild

Erre  
#782414Jag är fortfarande lite osäker på vilka fördelarna med elsågar är, och även vilka fördelar bensinsågar har.

Kan vi ta diskussionen ett varv till? 😉

isteskog  
#782418Håller med Erre! Man har inte blivit så mycket klokare på 23 sidor...... 🤔 🤣 🤣

maltex  
#782430Ni kanske inte blivit så mycket klokare men ni har väl lärt er mycket.

jannee  
#782434Man ska skynda, men skynda långsamt.
Den åkare jag senast körde för hade som i princip att ALLTID köpa den lastbil/lastbilsmodell som var på utgående.
Då som först fick man en verkligt utprovad vara, där alla barnsjukdomar var borta.
Tror nog att något liknade även gäller gäller motorsågar/röjsågar oberoende om de är el eller fossildrivna.
Dessutom är jag inte så lite tveksam om batterierna verkligen håller det tillverkarna uppger.
En ny mobil som har samma typ av batterier och där sägs det att de fungerar "ganska" optimalt upp till 500 cyklar(uppladdningar) därefter börjar de suxesivt att försämras.
Stämmer detta så har Niking med flera verkligen köpt grisen i säcken.
En fossildriven såg VET man när man köper den att 2 tusen timmar sedan är det bästa taget.

hfab  
Erre skrev:Jag är fortfarande lite osäker på vilka fördelarna med elsågar är, och även vilka fördelar bensinsågar har.

Kan vi ta diskussionen ett varv till? 😉

Är det inte så att med batterisåg visar du att du är klok, manlig och fruktansvärt effektiv under korta stunder?

Och med bensinsåg visar du att du är en bakåtsträvande, dum och teknikfientlig grottmänniska?

Men jag kan ha missuppfattat 😎
Kör själv bara bensindrivna sågar, och dessutom dieseldrivna fordon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).