SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80769 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:
Niking skrev:Gäller då att göra elen vattentät, vilket inte är särskilt svårt.
/Niklas

Om det inte är svårt att göra elen vattentät så är det ruskigt dåligt att den inte är tät från början. det blir fem tummar ner 👎 👎 👎 👎 👎 , av fyra möjliga 🤣

Inte svårare än att ha täta cylindrar och cylinderfötter. De brukar ju också läcka rejält emellanåt. Å hur tätar du sådana läckor med din älskade kombinyckel? 🤣
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Eller ska kanske sågen stoppas i en påse innan man spolar😂😆

Behövs inte spolas, tycker jag. Finna andra alternativ. https://www.liljekvists.com/produkt/hus ... 3MEALw_wcB
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:
Niking skrev:Gäller då att göra elen vattentät, vilket inte är särskilt svårt.
/Niklas

Om det inte är svårt att göra elen vattentät så är det ruskigt dåligt att den inte är tät från början. det blir fem tummar ner 👎 👎 👎 👎 👎 , av fyra möjliga 🤣

Inte svårare än att ha täta cylindrar och cylinderfötter. De brukar ju också läcka rejält emellanåt. Å hur tätar du sådana läckor med din älskade kombinyckel? 🤣
/Niklas

Kan nog knacka till en ny packning med kombinyckeln om det behövs 👍
Vad nu det har med vatten och elektronik att göra 🤔

Användarvisningsbild

#782282Läckage som läckage!
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:Läckage som läckage!
/Niklas

Det kan man tycka när argumenten tryter 🙃

Användarvisningsbild

molnia  
#78230520 sidor med tjafs i sandlåde-nivå...
Väx upp!

tallen100  
#782307Nja det är 21 sidor om vi ska vara korrekta 🤓 🤣

Användarvisningsbild

#782310Nja, själva testet och några relevanta kommentarer på det, begränsar nog antibatteri-sidans tjafts till endast 20 av 21 sidor...

Märkligt att de som aldrig kommer att använda en batterisåg tillåts fördärva tråden så. 👎
/Niklas

tallen100  
#782312Nja vi kan nog räkna med alla sidor, sen är det väl de batterisaliga som inte kan erkänna att batterisågar har sina nackdelar och därav "tjafset".

Du tillåts ju fördärva andra trådar om dina batterisågar när bensinsågar diskuteras, så kasta inte spjut I radhus 👎 😀

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Nja vi kan nog räkna med alla sidor, sen är det väl de batterisaliga som inte kan erkänna att batterisågar har sina nackdelar och därav "tjafset".

Du tillåts ju fördärva andra trådar om dina batterisågar när bensinsågar diskuteras, så kasta inte spjut I radhus 👎 😀

Å vilka trådar om bensinsågar skulle jag fördärva med 20 sidors skitsnack, Tallen?
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:Nja vi kan nog räkna med alla sidor, sen är det väl de batterisaliga som inte kan erkänna att batterisågar har sina nackdelar och därav "tjafset".

Å vilka trådar om bensinsågar skulle jag fördärva med 20 sidors skitsnack, Tallen?
/Niklas

Nej men dom trådarna är ju fler, som du brukar säga...
Men du har bidragit väldigt bra till dessa 20 sidor skitsnack i den här tråden 🤓 👍

jannee  
#782324Helt meningslöst för Niking att propagera för elsågar.
De som har ett behov av en sådan köper den säkert oberoende av vad andra eller Niking säger.
Finns behovet av elsåg oberoende märke eller typ dig så självklart inhandlar man en sådan om ekonomin tillåter.
Någon kanske faller för Nikings propaganda och inhandlar något som denne egentligen inte har behov av, men det är upp till den personen.
Hur som helst måste ändå Niking erkänna att måste man nyttja sågen under en hel arbetsdag blir batterikostnaden ändå hög.
Sedan är frågan hur länge håller batterierna, är de lika bra om låt oss säga 5 eller 10 år.
Det pratas om laddcykler, nyttjar man elsågen kontinuerligt kan det ha betydelse men personligen tror jag man ska tänka mer på livslängden på batteriet.
Vad har hänt med batteriet om jag bara sporadiskt nyttjat sågen i låt oss säga 10 år.
En fossildriven motorsåg går fortfarande bra på 10 år gammal bensin, trots att vissa besserwissrar påstår att vanlig handelsbensin blir oduglig efter några månader eller något år.
Men allt är ändå upp till var och en, har du god ekonomi, är lite av teknikfantast så självklart inhandla det senaste, vare sig du har behov eller inte.
Som vi alla vet kostar det "lite" att ligga på topp.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#782325Att göra chassit på en batterisåg helt vattentätt vore ingen bra idé då den snabbt skulle överhettas. Däremot så kan man enkelt förse sågarna med vattentätt kapslade motorer, helt vattentäta batterianslutningar, vattentäta kabelanslutningar, och en vattentät styrenhet. Allt detta finns och skulle bättre motivera priset på runt 8.000:- för en 540i. I övrigt tycker jag att det borde gå utmärkt att använda sig av ett luftfilter av samma täthet som till en förgasare i stället för det relativt grova nät som levereras med sågen..🤔

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:Helt meningslöst för Niking att propagera för elsågar.
De som har ett behov av en sådan köper den säkert oberoende av vad andra eller Niking säger.
Finns behovet av elsåg oberoende märke eller typ dig så självklart inhandlar man en sådan om ekonomin tillåter.
Någon kanske faller för Nikings propaganda och inhandlar något som denne egentligen inte har behov av, men det är upp till den personen.
Hur som helst måste ändå Niking erkänna att måste man nyttja sågen under en hel arbetsdag blir batterikostnaden ändå hög.
Sedan är frågan hur länge håller batterierna, är de lika bra om låt oss säga 5 eller 10 år.
Det pratas om laddcykler, nyttjar man elsågen kontinuerligt kan det ha betydelse men personligen tror jag man ska tänka mer på livslängden på batteriet.
Vad har hänt med batteriet om jag bara sporadiskt nyttjat sågen i låt oss säga 10 år.
En fossildriven motorsåg går fortfarande bra på 10 år gammal bensin, trots att vissa besserwissrar påstår att vanlig handelsbensin blir oduglig efter några månader eller något år.
Men allt är ändå upp till var och en, har du god ekonomi, är lite av teknikfantast så självklart inhandla det senaste, vare sig du har behov eller inte.
Som vi alla vet kostar det "lite" att ligga på topp.

Cramer lämnar tio års garantitid på batterierna..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Är ju tråkigt att behöva lämna in en såg på verkstad för ett simpelt fel, men så är det med elektronikgrunkor. 😀

Jo, el är jag ingen hejare på, men med tanke på hur få komponenter som finns i sågen så torde även den simplaste elgubbe snart lista ut vad som är fel.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).