SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80770 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782056300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
Lägg på några verkstadstimmar på det för service och reparationer, så blir det rätt rejäla kostnader, Jannee!
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 04 dec 2022, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år.

Vad jag förstått så kör ju jannee med 95 oktan macksoppa a 20 kr litern

jannee  
#782069Inte f*n visste jag att Niking var trög i huvudet, kan det vara så att han fått lite för många elchocker. :grin:
Jag skrev klart och tydligt hur mycket bensin jag köpte, inget tjafs om något högraffinerad alkylatbensin, och tvåtaktsoljan har varit Husqvarnas, har så gjort i alla mina år = drygt 60 år och vet fortfarande vad jag inhandlar.
Men du Niking om jag nu ska byta "upp"till elprylar som motsvarar (nu inga djävla leksaker)
Hva 550
Jonsered 2051
Stihl MS 201
Röjsågar Hva 555 RXT + Jonsered RS 51.
Nu ska det vara prylar som fungerar under en hel dag - OBS :!: Ibland är vi två i skogen därför behövs denna utrustning.
Nypris som motsvarar vad jag/vi behöver - tackar på förhand.

Ni tycker kanske det är dumt med just att vi är två men det beror lite på att JAG ÄR 75 år och grabben + frugan tycker att jag helst inte ska jobba ensam i skogen.

Användarvisningsbild

Vante  
#782072Orsaken till att jag inte anser batteri såg är kylan vinter släng in batteri i frysen och testa effekten men de funkar nog bara anars med normal ute temperatur.

Sedan är många batteri såg märken förutom de kända märken men oftast saknas uppgifter på såg effekt därimot finns batteri effekt angivna.

tallen100  
Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
Lägg på några verkstadstimmar på det för service och reparationer, så blir det rätt rejäla kostnader, Jannee!
/Niklas

Säljs vanlig bensin betydligt billigare på macken 😎
Men ska du ha alkylat så fanns det för 28 kr/l om du läser lite högre upp i tråden.
inte vara enkelspårig 🤣

Dom där dyra servicarna som du råkat ut för, klarar sej de flesta ifrån av nån konstig anledning 😀

valtra mega  
#782076orkade inte läsa hela tråden men i kalkylen på första sidan räknar ni med 6 tankar om dagen och bara 3 batterier om batterierna räcker lika länge som en tank vid 18 grader på plus borde man väl ha minnst 6 st batterier och nägra st till vid minus 15 grader i kalkylen

Användarvisningsbild

valtra mega skrev:orkade inte läsa hela tråden men i kalkylen på första sidan räknar ni med 6 tankar om dagen och bara 3 batterier om batterierna räcker lika länge som en tank vid 18 grader på plus borde man väl ha minnst 6 st batterier och nägra st till vid minus 15 grader i kalkylen

Det finns kanske möjlighet att ladda batterierna fortlöpande, alternativt under lunchen? Å då räcker ju 3 batterier mer än väl.

Som alla schablonkalkyler får du lägga till och dra ifrån utifrån din egen situation!
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 05 dec 2022, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
/Niklas

Men ska du ha alkylat så fanns det för 28 kr/l om du läser lite högre upp i tråden.
inte vara enkelspårig 🤣

Dom där dyra servicarna som du råkat ut för, klarar sej de flesta ifrån av nån konstig anledning 😀

Tja, att service och reparationer behövs på bensinsågarna, skvallrar ju många trådar om här i denna kategori...

Å senast jag kollade, så låg Alkylat-priset vid pump runt 34-35 kr/l. Men då blir det en resa på 7 mil t.o.r. för min del, bara för att fylla någon 25 litersdunk med bensin. Å krävs det inte ADR för att transportera så mycket bensin? 🤔
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 05 dec 2022, 01:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Inte f*n visste jag att Niking var trög i huvudet, kan det vara så att han fått lite för många elchocker. :grin:
Jag skrev klart och tydligt hur mycket bensin jag köpte, inget tjafs om något högraffinerad alkylatbensin, och tvåtaktsoljan har varit Husqvarnas, har så gjort i alla mina år = drygt 60 år och vet fortfarande vad jag inhandlar.
Men du Niking om jag nu ska byta "upp"till elprylar som motsvarar (nu inga djävla leksaker)
Hva 550
Jonsered 2051
Stihl MS 201
Röjsågar Hva 555 RXT + Jonsered RS 51.
Nu ska det vara prylar som fungerar under en hel dag - OBS :!: Ibland är vi två i skogen därför behövs denna utrustning.
Nypris som motsvarar vad jag/vi behöver - tackar på förhand.

Ni tycker kanske det är dumt med just att vi är två men det beror lite på att JAG ÄR 75 år och grabben + frugan tycker att jag helst inte ska jobba ensam i skogen.

Inte visste jag att Jannee är så trög i huvudet, men han har väl sniffat på för mycket handelsbensin genom åren. 🤣

Det enda vettiga i hans inlägg, är ju att han inte kör så mycket själv i skogen. Fast då är det tydligen fru och barn som tjatar om det. 👍

Nåväl, själv kör jag Husqvarna 540iXP, 536 LiXP, 536 LiPX och 535 LiPX i skogsbruket. Vid behov används även stångsågarna 536 LiP4 och LiPT5.

Utöver dessa skogsmaskiner används även Husqvarnas batteridrivna gräsklippare, häcksax, grästrimmer, gräsröjare och lövblås i trädgårdsskötseln. Dessa går då givetvis på samma batterier som övriga Husqvarna-prylar, vilket spar pengar och ger ett bättre batteriutnyttjande! 👍

På reservhyllan finns då en 560, en 346NE, en 242XPG samt röjsågarna 490 och 480 samt kedjeröjsågen 535 FBx. Ingen av dessa har inte behövts användas de senaste 2 åren (sedan jag införskaffade 540 iXP och 535 iFR), men de finns som sagt som reserv.

De bensindrivna motorsågarna brukar jag för säkerhets skull starta någon gång per år, utifall det skulle bli någon ny Per eller Gudrun. 😎

Alla mina bensindrivna verktyg har bara körts med Aspen.

Kostnader får du själv leta fram, ty du får ju först välja märke/batterisystem. Här bör du begränsa dig till något av Husqvarna, Stihl eller möjligtvis Cramer, anser jag.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 05 dec 2022, 08:40, redigerad totalt 2 gånger.

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:
/Niklas

inte vara enkelspårig 🤣

Tja, att service och reparationer behövs på bensinsågarna, skvallrar ju många trådar om här i denna kategori...

Å senast jag kollade, så låg Alkylat-priset vid pump runt 34-35 kr/l. Men då blir det en resa på 7 mil t.o.r. för min del, bara för att fylla någon 25 litersdunk med bensin. Å krävs det inte ADR för att transportera så mycket bensin? 🤔
/Niklas

Ja service och reperationer behövs på allt, men på en bensinsåg så klarar man att göra det själv om man inte har tummen mitt I näven. 😎
Svårare verkade det vara med aners batterisåg som inte startade.
Bensin finns som sagt för runt 20 kr/l om man vill.
Förövrigt så kan du tanka upp 200 liter och köra hem om du vill 👍

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Säljs vanlig bensin betydligt billigare på macken 😎
inte vara enkelspårig 🤣

/Niklas

Ja service och reperationer behövs på allt, men på en bensinsåg så klarar man att göra det själv om man inte har tummen mitt I näven. 😎
Svårare verkade det vara med aners batterisåg som inte startade.
Bensin finns som sagt för runt 20 kr/l om man vill.
Förövrigt så kan du tanka upp 200 liter och köra hem om du vill 👍

Tja, batterisågar är enklare i sin konstruktion än bensinare och går också att reparera vid behov!👍

Dessutom ger alkylat klart trevligare arbetsmiljö än vanlig macksoppa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782137Är det enkel elmaskin du söker så köp en med sladd. Inte heller krångelfri men lite mindre...

Användarvisningsbild

Mange skrev:Är det enkel elmaskin du söker så köp en med sladd. Inte heller krångelfri men lite mindre...

Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och kompatibelt) eluttag just där sladdmaskinen används.

Hittills har jag inte hittat ett enda eluttag i min skog, men jag kanske inte har letat tillräckligt mycket. 😉
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 05 dec 2022, 10:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
Mange skrev:Är det enkel elmaskin du söker så köp en med sladd. Inte heller krångelfri men lite mindre...

Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och konpatibelt) eluttag där sladdmaskinen används.

Hittills har jag inte hittat ett enda eluttag i min skog, men jag kanske inte har letat tillräckligt mycket. 😉
/Niklas

Sierskan Saida hade gett rådet att leta invid bäcken..😂

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och kompatibelt) eluttag just där sladdmaskinen används.

/Niklas

Ja, så är det ju med elmaskiner. De vill ha ström...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).