mån 21 dec 2009, 19:27#75381
Mest för att andra tillverkare byggde snålare, rymligare, pålitligare bilar till ett bätte pris, inklusive GM:s eget Opel. Och som sagt vem köper ett en bil som slufsar i sig en och en halv liter etanol per mil oavsett miljöpremier och sådant? Dessutom har GM:s lanseringstrategier konsekvent missgynnat SAAB, andra märken i koncernen har fått träda fram först och sen har SAAB fått komma efter, vilket framstått som att SAAB fått åka snålskjuts på andra framgångar, SAAB.s stora teknikkunnande har skjutits i bakgrunden och aldrig riktigt utnyttjats marknadsmässigt.
Håller också med om att man missade dieseltåget när det gick, troligen på direkt order från GM, liksom mindre kombimodeller. Gissningsvis har det handlat om den interna konkurrensen med Opel, SAAB skulle inte konkurrera med vardagsbilarna därifrån, men man misslyckades grundligt med att göra SAAB till nåt exklusivt som skulle tilltala kräsna och körglada bilister. Alla visste ju att det var rätt mycket Opel i alla fall, så varför betala extra.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)