Gallring
Min första gallring och leveransvirke

#781750Tackar!!
Blev less pĂ„ min gamla Stihl ms 170 sĂ„ köpte en 201 istĂ€llet. Och vilken skillnad!! GĂ„r ju dubbelt sĂ„ fort nu đ
Blev less pĂ„ min gamla Stihl ms 170 sĂ„ köpte en 201 istĂ€llet. Och vilken skillnad!! GĂ„r ju dubbelt sĂ„ fort nu đ
TS
#784485Jahopp, förr eller senare hÀnder det vÀl⊠fick upp den med hjÀlp av vinschen
Du mÄste vara medlem för att logga in. Det Àr gratis att bli medlem och registreringen gÄr fort, VÀlkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du mÄste vara medlem för att logga in. Det Àr gratis att bli medlem och registreringen gÄr fort, VÀlkommen!
Skapa konto
TS
SĂ„ Ă€r det! Tycker det Ă€r vanskligt med ramstyrningen nĂ€r man kör utan lassâŠ
bengt.a skrev:Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.
SĂ„ Ă€r det! Tycker det Ă€r vanskligt med ramstyrningen nĂ€r man kör utan lassâŠ
TS
#784591Man mÄste vÀlta tvÄ ggr innan man lÀrt sig, gör man det en tredje gÄng börjar man bli lite vÀl nonchalant.
Ăr det nĂ„got som gĂ„r sönder första gĂ„ngen blir det nog ej heller fler ggr, ungefĂ€r samma som att köra ned sig, har man fĂ„tt lasta av mer eller mindre hela lassat ser man senare till att inte lasta för mycket
Ăr det nĂ„got som gĂ„r sönder första gĂ„ngen blir det nog ej heller fler ggr, ungefĂ€r samma som att köra ned sig, har man fĂ„tt lasta av mer eller mindre hela lassat ser man senare till att inte lasta för mycket
VÀtskefyll hjulen sÄ blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, dÄ kÀrran har lÀtt för att bara kana egen vÀg.
Persimongreger skrev:bengt.a skrev:Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.
VÀtskefyll hjulen sÄ blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, dÄ kÀrran har lÀtt för att bara kana egen vÀg.
Jag har funderat pĂ„ detta. Vet inte riktigt vart jag ska vĂ€nda mig. Ăr det saltlösning eller glykol?
bengt.a skrev:Persimongreger skrev:bengt.a skrev:Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.
Jag har funderat pĂ„ detta. Vet inte riktigt vart jag ska vĂ€nda mig. Ăr det saltlösning eller glykol?
TS
#784849En dÀckverkstad som sÀljer Ä reparerar skogsmaskinsdÀck kan hjÀlpa dig att fylla dÀcken med saltvatten.
silva Illuminatio Mea
#785185Vad hĂ€nder om det skulle vara nĂ„got topp som Ă€r mindre Ă€n 5cm under bark? Brukar mĂ€ta om jag Ă€r osĂ€ker men kanske har kommit med nĂ„gon i vĂ€ltanâŠ
TS
#785195Om 'stocken' Àr minst 5cm under bark vid minimilÀngd, dvs 2,7m, sÄ rÀknas bara den delen som Àr under 5cm bort frÄn volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller sÄ försvinner...
Om du skickar med sÄ tunt att den inte Àr 5cm ens vid 2,7m, sÄ rÀknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du fÄr ha fel (dia, kvist, klyka, etc).
SÄ nÄgra fÄ bitar som Àr för klena spelar ingen roll.
SĂ„ har jag fattat det.
Om du skickar med sÄ tunt att den inte Àr 5cm ens vid 2,7m, sÄ rÀknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du fÄr ha fel (dia, kvist, klyka, etc).
SĂ„ har jag fattat det.
Senast redigerad av Mangan ons 21 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gÄng.
SjÀlvvald vÀg i egen skog
#785209Beror pÄ vart veden ska levereras.VÀrö har 3cm som minsta mÄtt. Kolla i Biometriska mÀtregler för mottagaren.
Tack Mangan! LĂ„ter logiskt đ
Mangan skrev:Om 'stocken' Àr minst 5cm under bark vid minimilÀngd, dvs 2,7m, sÄ rÀknas bara den delen som Àr under 5cm bort frÄn volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller sÄ försvinner...
Om du skickar med sÄ tunt att den inte Àr 5cm ens vid 2,7m, sÄ rÀknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du fÄr ha fel (volym, kvist, etc).
SĂ„ har jag fattat det.
Tack Mangan! LĂ„ter logiskt đ
TS
Under 3 Ă€r ingen risk. Men nĂ„n millimeter för lite har jag nog nĂ„gon enstaka đ
à saNisse skrev:Beror pÄ vart veden ska levereras.VÀrö har 3cm som minsta mÄtt. Kolla i Biometriska mÀtregler för mottagaren.
Under 3 Ă€r ingen risk. Men nĂ„n millimeter för lite har jag nog nĂ„gon enstaka đ
TS
Annons:

Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).