Motorsåg och handhållet

Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

17 inlägg 3361 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Andreas Mattsson  
#780549 Hej!

Har en Jonsered 2051 turbo som går sådär. Det ursprungliga problemet var att kedjan snurrade ordentligt trots att den stod på tomgång (har en tidigare tråd om detta).

Har försökt mig på att justera L-skruven något vilket gjorde att kedjan slutade men den ryker en hel del och låter väldigt blöt. Nu startar den inte längre.

Jag tänkte höra om någon har tips på hur, och om det bör göras, man ställer den på en bra grundinställning som jag sedan kan utgå från i justeringen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Lindveden  
#780554 Inte så att du hade dålig koppling på den eftersom kedjan snurrade med?
Annars brukar grund inställning vara att skruva in förgasar skruvarna så långt det går,sen tar man o skruvar ut dom ca 1 varv H resp L skruv samt även Tomgång skruv. Sen justerar man efter det hur man vill sågen ska gå

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Andreas Mattsson  
#780560 Okej, kanske ska testa att skruva upp all skruvar ett helt varv från stängt då som utgångspunkt. Hur ska man tänka vid justering av tomgångsskruven? Vad ska man lyssna efter och titta efter? När jag skruvade senast upplevde jag det nästan som att det var L-skruven som i praktiken styrde tomgången och kunde inte riktigt uppfatta vad T-skruven gjorde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780561 Går inte sågen rent, vandrar på tomgångsvarvet eller är allmänt svårinställd så har du större problem än att nollställa förgasaren. 1 varv ut eller 1,5 varv ut brukar vara standard men det låter inte som det kommer lösa ditt problem.

Jag hade gissat på otät vevhus, läckande insug eller defekt förgasare.

Avatar Fallback

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Suzuki Hasse  
#780588 Byt membran i förgasaren sen ställer du in tomgången.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780604 L = Lågvarvs krets
H = Högvarvskrets, påverkar även L.
T = Tomgångsställskruv. Bestämmer hur mycket spjället är öppet på tomgång.

1 varv ut på båda, det ska den starta och gå på.
Se till att den inte tvekar vid acceleration.
Taktar något obelastad på fullgas och går rent belastad.
Där den presterar som bäst i kap brukar var bra.

Avatar Fallback

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Lindveden  
#780620 L skruv: hur sågen svarar på gasen när du går från tomgång till uppvarvning
H skruv: hur sågen går på fullvarv,den ska varken 4 takta helt o den ska inte 2 takta helt heller. Utan du ska hitta ett mellanregister där den 2 taktar mestadels av tiden på fullgas men att den emellanåt 4 taktar nån gång
T skruv: Tomgången ställer du så att du ser att kedjan slutar snurra o att den inte dör för enkelt,o att du e nöjd me tomgången för övrigt utan kedjan snurrar i tomme.
Detta förutsätter förstås att sågen inte har några andra eventuella fel

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Andreas Mattsson  
#780636 Tack för tipsen!

Jag testar att börja med att stänga skruvarna helt och sen öppna ett helt varv på alla och tar det därifrån. Är ingen ny såg och kan inte säga att den ser ut att vara i nyskick, så kan mycket möjligt vara något annat. Plockade ur luftfilter för ett tag sedan och rensade men kan vara något annat såklart.

Dum fråga kanske, men vad menas med att sågen fyrtaktar och tvåtaktar? Menas med fyrtaktar när den ger ifrån sig det där typiska motorsågsljudet när den liksom "steppar" lite och slänger ifrån sig oregelbundna dunsar emellanåt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Rotvältaren  
#780639 Du behöver nog skruva ut T så mycket att den inte påverkar inställningarna, som sagts tidigare så ställs tomgången till sist.
Fyrtaktar gör sågen när du ger full gas med för fet blandning, skruvar du dock in H märker du en markant ändring av varvtal och ljud. Att man rekommenderar att sågen ska fyrtakta obelastad beror på att det minskar risken att sågen får för mager blandning vilket kan orsaka motorskador.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780642 Vissa 2051 har lampa att justera efter. Vid visst varvtal tänds lampan.
Att justera efter varvtal blir inte alltid rätt då såg och förare är olika.
Bäst är att ignorera det här snacket om så höga varv som möjligt och fukusera på när den presterar bäst. Ligger oftast mellan 1 varv och 3/4 varv ut.
Var försiktig med nålarna, sätena är väldigt känsliga.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

TTperra  
#780661 När du justerar lågfart (L) så kommer varvtalet på tomgång ändras, du får kompensera med tomgång skruven (T).

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

TTperra  
#780662 Mange, kan du berätta mer om lampan?
Är det något som finns på 2054/55 (samma familj?)

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780714 Nä, inte vad jag kan minnas.
2051 hade det.
262 hade samma.
Inte så vanligt. Och hittar man såg med det är det ofta kass eller saknas.
Skulle det finnas, gör det ingen nytta för de som justerar efter prestation mer än justera rusvarv så de inte övervarvar/går magert.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

anersimyra  
#780729
Andreas Mattsson skrev:Tack för tipsen!

Jag testar att börja med att stänga skruvarna helt och sen öppna ett helt varv på alla och tar det därifrån. Är ingen ny såg och kan inte säga att den ser ut att vara i nyskick, så kan mycket möjligt vara något annat. Plockade ur luftfilter för ett tag sedan och rensade men kan vara något annat såklart.

Dum fråga kanske, men vad menas med att sågen fyrtaktar och tvåtaktar? Menas med fyrtaktar när den ger ifrån sig det där typiska motorsågsljudet när den liksom "steppar" lite och slänger ifrån sig oregelbundna dunsar emellanåt?

Du aktiverar väl halvgasläget innan du försöker starta sågen..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning motorsåg (Jonsered 2051 turbo)

Andreas Mattsson  
#780735 Menar du choken? Den kör jag kanske två-tre drag och sen stänger av.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).