Föryngring

16 % av föryngringarna i skogen olagliga

31 inlägg 6695 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

alias  
#779851
bengt.a skrev:
alias skrev:Vad bör man räkna på att varje hjälpplanterad planta medför i extrakostnad - 10-15 kr/styck +moms?



MVH
Alias

Varför ens hjälpplantera om det nu ska upp mer blandskog.


Hade jag velat ha färre plantor per hektar av det trädslag som jag har planterat så hade jag valt att plantera glesare av dessa från början.

Jag har varit van vid 95+ % plantöverlevnad med kemiska preparat och vill minnas att denna länge kostade runt 50-60 öre/planta.
Nu kostar snytbaggebehandlingen över 1 kr/planta och är klart sämre.
Jag tycker att det mekaniska snytbaggeskyddet är ett överprissatt och undermåligt koncept!

MVH
Alias

Arevo
Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Tralsmo  
#779856 Ja håller med alias.

Ja planterade ett område som ja köpt till.
De va några år sen å säljaren ville ja skulle plantera.
De va fornåker å ja brydde mig inte om å skaffa tillstånd till det. Annars markbereder ja alltid med grävare.

Det var ju gräsmark å de funkar inte bra med dom nya "miljövänliga" snytbagge skydden.

Markbereder man så funkar det hyfsat men det tar ju tyvär inte död på baggarna.

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Sjögården  
#779868 Ingen slump att man sprutade om plantorna med permetrin andra året när man grönrisplanterade förr.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Knagge  
#779881 Markberedning harv och fröträd av tall eller björk om det finns någon.
Är det ormbunkar eller gräsmark och bättre planterar man gran/tall är blåbärsris och sämre hoppar man över.
Sen är det avverkning fröträd och efter det röja,röja,röja det finns inga genvägar till bra ungskogar.

Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

jannee  
#779927 Vad ni smartingar än säger är troligtvis huvudorsaken till dåliga/olagliga föryngrar klimatet eller vädret, framförallt då i södra och östra delen av Sverige.
Snytbaggar eller kompisar till denne gör självklart stor skada eftersom Permetrin ej längre används, men Permetrin har inte använts på 20 år och det är de senaste 5 - 6 åren som föryngringarna blivit avsevärt sämre.
Påföljden av återkommande torksomrar tillsammans med snöfattiga vintrar är att nivån på ytvattnet för att inte säga grundvattnet sänkts vilket med sannolikhet påverkar föryngringar negativt.
Efter att planterat 2022 gick det 4 månader utan något som helst regn, vilka plantor klarar detta?
Framförallt efter en väldigt snöfattig vinter = redan dåligt med markfukt innan torkperioden.

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Sjögården  
#779932 Du har naturligtvis helt rätt om huvudorsaken men det finns fler förändringar som hjälper till.
Ex.har torrsomrarna gjort att noggranna plantörer lyckats bättre än de som har för bråttom, och de senare har avgjort blivit fler.
Ett annat problem är att tallskytte,knäckesjuka och andra svampsjukdomar på tallen har ställt till det en hel del.
Låga priser på grot i kombination med överdriven markskoning har gett mycket ris på hyggena inför markberedning.
Det har på många granhyggen blivit svårt att hitta bra planteringspunkter i allt ris.
Tror det blir det mycket självsådd björk på hyggena framöver med blandat resultat.
Men godkänt av Skogsstyrelsen blir det.. 😉

Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779937 Det går ju alltid en skylla på vädret men en annan sak har slagit mig. Företagen lägger enorma pengar på förädling och produktion av plantor. När plantan väl ska i backen så ska det ske på billigast möjliga sätt. Företrädesvis av migrantarrbetare med usla ackord och ingen annan motivation än att förhoppningsvis få med en slant hem.

Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

jannee  
#779940 JAG kan bara prata för mig själv.
Ser till att det blir NOGA markberett, riset är självklart borttaget, är NOGA med plantering, ser till att plantorna är väl genomfuktade INNAN de trycks ned i backen.
Årets plantering har ÄNDÅ inte gått bra - tvärtom.
Gjorde en återväxtkontroll i slutet av Juni, allt såg bra ut, plantorna hade nästan växt 1 dm.
Vid samma kontroll i slutet av Juli var flera av dessa döda eller på väg att dö, inget gnag kunde uppmärksammas.
Å andra sidan hade de inte fått en droppe regn sedan de satts.
I detta fall skyller jag på vädret.
Gjorde en höstplantering för några år sedan, vilket brukar gå bra, denna gång gick det inte alls bra, ca 30 % av plantorna växte inget alls påföljande vår/sommar, fick göra en ordentlig stödplantering påföljande höst.
De plantor som jag senare hjälpplanterade med har visat sig växa betydligt BÄTTRE än de jag satt året innan.
Plantorna kom från SveaSkog och flera med mig var även de missnöjda med plantmaterialet.
M.a.o. ibland kan det planteras undermåliga plantor, vilket också gör sitt till för överlevnaden.

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779946
jannee skrev:JAG kan bara prata för mig själv.
Ser till att det blir NOGA markberett, riset är självklart borttaget, är NOGA med plantering, ser till att plantorna är väl genomfuktade INNAN de trycks ned i backen.
Årets plantering har ÄNDÅ inte gått bra - tvärtom.
Gjorde en återväxtkontroll i slutet av Juni, allt såg bra ut, plantorna hade nästan växt 1 dm.
Vid samma kontroll i slutet av Juli var flera av dessa döda eller på väg att dö, inget gnag kunde uppmärksammas.
Å andra sidan hade de inte fått en droppe regn sedan de satts.
I detta fall skyller jag på vädret.
Gjorde en höstplantering för några år sedan, vilket brukar gå bra, denna gång gick det inte alls bra, ca 30 % av plantorna växte inget alls påföljande vår/sommar, fick göra en ordentlig stödplantering påföljande höst.
De plantor som jag senare hjälpplanterade med har visat sig växa betydligt BÄTTRE än de jag satt året innan.
Plantorna kom från SveaSkog och flera med mig var även de missnöjda med plantmaterialet.
M.a.o. ibland kan det planteras undermåliga plantor, vilket också gör sitt till för överlevnaden.

Ryckte du upp någon planta och kollade noga på finrötter? Det är där den dubbelögade bastborren gnager och din plantering finns i värsta området för denna gynnare

Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

jannee  
#779949 NEJ, var inget jag varken tänkte på eller hade någon aning om :oops:

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779951 [quote="jannee"]Vad ni smartingar än säger är troligtvis huvudorsaken till dåliga/olagliga föryngrar klimatet eller vädret, framförallt då i södra och östra delen av Sverige.
Snytbaggar eller kompisar till denne gör självklart stor skada eftersom Permetrin ej längre används, men Permetrin har inte använts på 20 år och det är de senaste 5 - 6 åren som föryngringarna blivit avsevärt sämre.
Påföljden av återkommande torksomrar tillsammans med snöfattiga vintrar är att nivån på ytvattnet för att inte säga grundvattnet sänkts vilket med sannolikhet påverkar föryngringar negativt.
Efter att planterat 2022 gick det 4 månader utan något som helst regn, vilka plantor klarar detta?
Framförallt efter en väldigt snöfattig vinter = redan dåligt med markfukt innan torkperioden.[/quote
Permitrin blev helt riktigt förbjuden i början Ann 00-talet. Men då kom cypermetrin och tog över fram till 2011 och då gick skogsbruket över till merit forest som slutligen förbjöds2017 så detta stämmer väl med vad studien visar.
Då det gick ut många plantor 2018 så kollade södra upp vilka hyggen som det gick ut plantor. Och främst var det på nymarkberädda hyggen som markbereddes efter att torkan börjat och på slarvigt planterade hyggen där plantorna var satta i gräset.

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779952
jannee skrev:NEJ, var inget jag varken tänkte på eller hade någon aning om :oops:

Ibland kan det vara bra att lyssna på en samarits😅

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Sjögården  
#779953
Tåndemåla skrev:
jannee skrev:JAG kan bara prata för mig själv.
Ser till att det blir NOGA markberett, riset är självklart borttaget, är NOGA med plantering, ser till att plantorna är väl genomfuktade INNAN de trycks ned i backen.
Årets plantering har ÄNDÅ inte gått bra - tvärtom.
Gjorde en återväxtkontroll i slutet av Juni, allt såg bra ut, plantorna hade nästan växt 1 dm.
Vid samma kontroll i slutet av Juli var flera av dessa döda eller på väg att dö, inget gnag kunde uppmärksammas.
Å andra sidan hade de inte fått en droppe regn sedan de satts.
I detta fall skyller jag på vädret.
Gjorde en höstplantering för några år sedan, vilket brukar gå bra, denna gång gick det inte alls bra, ca 30 % av plantorna växte inget alls påföljande vår/sommar, fick göra en ordentlig stödplantering påföljande höst.
De plantor som jag senare hjälpplanterade med har visat sig växa betydligt BÄTTRE än de jag satt året innan.
Plantorna kom från SveaSkog och flera med mig var även de missnöjda med plantmaterialet.
M.a.o. ibland kan det planteras undermåliga plantor, vilket också gör sitt till för överlevnaden.

Ryckte du upp någon planta och kollade noga på finrötter? Det är där den dubbelögade bastborren gnager och din plantering finns i värsta området för denna gynnare

Och cypermetrin hjälpte även mot bastborren om jag minns rätt?

Användarvisningsbild

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779956
Sjögården skrev:
Tåndemåla skrev:
jannee skrev:JAG kan bara prata för mig själv.
Ser till att det blir NOGA markberett, riset är självklart borttaget, är NOGA med plantering, ser till att plantorna är väl genomfuktade INNAN de trycks ned i backen.
Årets plantering har ÄNDÅ inte gått bra - tvärtom.
Gjorde en återväxtkontroll i slutet av Juni, allt såg bra ut, plantorna hade nästan växt 1 dm.
Vid samma kontroll i slutet av Juli var flera av dessa döda eller på väg att dö, inget gnag kunde uppmärksammas.
Å andra sidan hade de inte fått en droppe regn sedan de satts.
I detta fall skyller jag på vädret.
Gjorde en höstplantering för några år sedan, vilket brukar gå bra, denna gång gick det inte alls bra, ca 30 % av plantorna växte inget alls påföljande vår/sommar, fick göra en ordentlig stödplantering påföljande höst.
De plantor som jag senare hjälpplanterade med har visat sig växa betydligt BÄTTRE än de jag satt året innan.
Plantorna kom från SveaSkog och flera med mig var även de missnöjda med plantmaterialet.
M.a.o. ibland kan det planteras undermåliga plantor, vilket också gör sitt till för överlevnaden.

Ryckte du upp någon planta och kollade noga på finrötter? Det är där den dubbelögade bastborren gnager och din plantering finns i värsta området för denna gynnare

Och cypermetrin hjälpte även mot bastborren om jag minns rätt?


Ja då hela rotklumpen behandlades. Vilket även merit forest gjorde.

Avatar Fallback

Re: 16 % av föryngringarna i skogen olagliga

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780558 Har inte markberett det lilla jag planterat, relativt god överlevnad av plantor. Satte 0,7 ha barrot gran 2020, avverkat 2016. Inga problem med snytbagge. Planterade knappt 1 ha 2021 med potts gran, avverkat vårvintern 2021. Inte problem med snytbagge där, men rådjur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).