Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 57174 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

prodigys  
#779068 Någon som har tips på sågbyxor med låg midja? Jag har som så många andra en mage som tar emot så byxor med hög midja sitter inte bra på mig, tex oregons byxor. Har ett par husqvarna technical extreme på jobbet som funkar bra så man kan väl utgå från dom i hög->låg.

Budgeten är ganska rörlig men då dom används hemma så är det kanske 20-30 timmar om året så gärna åt det billigare hållet. Hög stretchandel är fördelaktigt.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#779071
prodigys skrev:Någon som har tips på sågbyxor med låg midja? Jag har som så många andra en mage som tar emot så byxor med hög midja sitter inte bra på mig, tex oregons byxor. Har ett par husqvarna technical extreme på jobbet som funkar bra så man kan väl utgå från dom i hög->låg.

Budgeten är ganska rörlig men då dom används hemma så är det kanske 20-30 timmar om året så gärna åt det billigare hållet. Hög stretchandel är fördelaktigt.


Inte precis budget, men Pfanner Ventilation är rättså låga i midjan. Bara skicka efter från Skogma och returnera om de inte passar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

prodigys  
#779076
Ent skrev:
prodigys skrev:Någon som har tips på sågbyxor med låg midja? Jag har som så många andra en mage som tar emot så byxor med hög midja sitter inte bra på mig, tex oregons byxor. Har ett par husqvarna technical extreme på jobbet som funkar bra så man kan väl utgå från dom i hög->låg.

Budgeten är ganska rörlig men då dom används hemma så är det kanske 20-30 timmar om året så gärna åt det billigare hållet. Hög stretchandel är fördelaktigt.


Inte precis budget, men Pfanner Ventilation är rättså låga i midjan. Bara skicka efter från Skogma och returnera om de inte passar.

Rätt saftigt pris men ska ha dom i åtanke.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Hema  
#779130 Om man kan ha lite framförhållning, så är det prisvärt (eller iaf varit) att köpa husqvarnakläder på Elmia-mässan.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779131 Det är nog inte bara Husqvarna, som kör med mässpriser...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Hema  
#779164
Niking skrev:Det är nog inte bara Husqvarna, som kör med mässpriser...
/Niklas

Jag har då inge sett lika bra rabatter.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Grålle52  
#779166 Hos skogma har man ju lite rabatt som medlem i lrf. Har pfanner ventilation och det är hittills dom bästa byxor jag haft.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

ElKenta  
#780374 Hej,
Ser att några kör med Timbermen som sågbyxa (kanske jacka med)
Inte billiga och då kommer kraven fram.. 😉

Jag tror att Light versionen kan passa mig som inte har krav på varsel eller sågar ofta för att "de kanske sitter lite bättre" men det är ju subjektivt och jag undrar om några av er testat och vet vad som skiljer allround mot Light versionen av Timbermen.

Byxbenen ser som nämnts här ut att vara smala??

Midjan verkar vara rymlig och lite "ställbar" Tål de skit, olja och nötning lika bra?

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#780390
ElKenta skrev:Hej,
Ser att några kör med Timbermen som sågbyxa (kanske jacka med)
Inte billiga och då kommer kraven fram.. 😉

Jag tror att Light versionen kan passa mig som inte har krav på varsel eller sågar ofta för att "de kanske sitter lite bättre" men det är ju subjektivt och jag undrar om några av er testat och vet vad som skiljer allround mot Light versionen av Timbermen.

Byxbenen ser som nämnts här ut att vara smala??

Midjan verkar vara rymlig och lite "ställbar" Tål de skit, olja och nötning lika bra?

Timbermen light och allround är de klart bästa huggarbrallor som jag någonsin haft under mina snart femtio år i yrket.. :-bd Lightmodellen är som sagt lättare (möjligen sämre sågskydd) än allround men de är båda följsamma och stramar inte över knäna vilket är helt avgörande för en god rörlighet. Det inbyggda ”bältet” fungerar perfekt och jag rekommenderar att köpa till hängslan med kardborrband som är framtagen just för denna typ av byxa. Ett trevligt tillbehör på allrounden är ett plaströr som är inbyggt i sidofickan där man då kan förvara kombinyckeln. Bägge typerna har dessutom snölås som sitter väl på plats. Jackan är även den riktigt bra men åt det varmare hållet. Å andra sidan är armarna lätt avtagbara vilket är ett klart plus vid varmt väder.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

ElKenta  
#780395 Så Light saknar plasthylsan för kombinyckeln? Är det en gissning att sågskyddet är sämre, förlåt frågan för jag frågade Skogma och den killen sa att det var samma skydd. Är passform densamma på båda? Om du skulle välja en av dem skulle det bli Light då? jag är ingen skogsman som du, men hantverkare sen 40 år och vill ha bra verktyg o kläder men en stor skillnad på yrke vi har så jag kan därför inte se o förstå vad man önskar sig av ett par sågbrallor... de kommer förhoppningsvis leva många år om olyckan håller sig borta. (har egentligen inte ens råd med dessa)
Benen ser väldigt trånga ut.
Är dina äldre eller nyare, bra sydda mm.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#780410
ElKenta skrev:Så Light saknar plasthylsan för kombinyckeln? Är det en gissning att sågskyddet är sämre, förlåt frågan för jag frågade Skogma och den killen sa att det var samma skydd. Är passform densamma på båda? Om du skulle välja en av dem skulle det bli Light då? jag är ingen skogsman som du, men hantverkare sen 40 år och vill ha bra verktyg o kläder men en stor skillnad på yrke vi har så jag kan därför inte se o förstå vad man önskar sig av ett par sågbrallor... de kommer förhoppningsvis leva många år om olyckan håller sig borta. (har egentligen inte ens råd med dessa)
Benen ser väldigt trånga ut.
Är dina äldre eller nyare, bra sydda mm.

Halloj, igen..👍🙂 mina är ett par år gamla. Det är bara allround som har, eller kanske hade plaströret..🤔 lightmodellen har mig veterligen inte lika många lager sågskydd och är därför lättare, men det kan ju vara annat som gör att vikten skiljer sig åt vilket jag kan kolla i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#780575 Nu har jag kollat och sågskyddet känns åtminstone lika, i övrigt går det inte att se på dem varför de viktmässigt skiljer sig åt..👀🤔

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

ElKenta  
#780622
anersimyra skrev:Nu har jag kollat och sågskyddet känns åtminstone lika, i övrigt går det inte att se på dem varför de viktmässigt skiljer sig åt..👀🤔


Se där, tack för du kollade. Har mailat dem i ett ärende och de har inte ens orkat svara när jag hittat rätt stort fel på deras hemsida så jag "skiter" nog i deras byxa och så har jag hittat någon negativ recension om ojämn kvalitet, sånt e inte kul 👎 så jag avvaktar tills jag hör positiva saker om de uppdaterade brallorna

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780760 prodigys kör du med husqvarna exstreme på jobbet. så då vill du inte ha nåt annat.
De är bäst i rummet nu. på byxor.
Köp ett par nu på black week.

Zorran

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780761 Anersimyra hur många gånger har du avslutat kläderna, dvs sågen gjort verkan?

/zorran

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).