Motorsåg och handhållet

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

76 inlägg 17104 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Enligt min ”batterisågsmekaniker” så händer/hände det att Husqvarnas batterier inte tog laddning från originalladdaren. Men med en annan typ av laddare så kunde man ”återuppväcka” batteriet och därefter ladda med originalladdaren.

Om de är helt körda i botten, så kan laddaren vägra ladda dom, eller ladda dom mycket långsamt till en början.

Husqvarna motorsågar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778050intressant. men vi som gör av nästan en dunk 5 l varje dag typ 8 tankar.. i sågen hur många batterier ska vi ha.
tror på detta när batterierna är kompatibla att funka en hel dag, utan att ha ett dussin på laddning hela tiden.

Användarvisningsbild

hva555  
Hema skrev:
hva555 skrev:Hur mäter man planerat åldrande?

Jag är inte säker på din fråga, men batterierna kommer med elektronik, som kan innehålla funktioner som räknar dagar, laddningar eller en kombination av de båda. När räknaren nått ett ett visst värde slutar enheten att fungera/ta laddning eller så påverkas kapaciteten negativt eller på något annat negativt vis.

Jag pillar ju lite med elektronik och har plockat sönder många datorbatterier och Bosch blå o gröna. Det flesta datorbatterier (utom väldigt tidiga) har eletronik som låser dom för både laddning och strömuttag. Jag har gått in i sådana ocl laddat upp dom till 100%, satt dom i datorn som också säger att det laddat till 100% om man kör på nätdelen men drar man ut sladden dör den. Det är alltså låst av elektronik. Jag vet att det fanns/finns? program för att ta bort låset på Dellbatterier iallafall. Det videon visar är att dom batterierna tydligen kan återställas genom att ladda ur nåt och det finns säkert andra varianter. Är det nån som har ett husqvarnabatteri som lyser rött eller inte laddar fullt så skulle jag vara intresserad av att få titta i det. Jag har en 535i o en stångsåg så laddare har jag för tester.

Användarvisningsbild

anersimyra  
zorran skrev:intressant. men vi som gör av nästan en dunk 5 l varje dag typ 8 tankar.. i sågen hur många batterier ska vi ha.
tror på detta när batterierna är kompatibla att funka en hel dag, utan att ha ett dussin på laddning hela tiden.

Det blir återigen som att ställa frågan: Hur långt är ett snöre? Arbetar du som t.e.x arborist eller röjer grovt med en 540i/540t utrustad med ett Bli200X eller ett 300 Bli så får du ut en drifttid motsvarande ca 1,5 tank ur motsvarande bensinsåg. Vid arbete i dimensioner som kan anses vara maximalt vad sågen klarar rent praktiskt så blir förstås förbrukningen högre. Det skulle i ditt exempel innebära att du får ett behov av som minst ca fem batterier och maximalt 8 batterier..🙂👍

Hema  
hva555 skrev:
Hema skrev:
hva555 skrev:Hur mäter man planerat åldrande?

Jag är inte säker på din fråga, men batterierna kommer med elektronik, som kan innehålla funktioner som räknar dagar, laddningar eller en kombination av de båda. När räknaren nått ett ett visst värde slutar enheten att fungera/ta laddning eller så påverkas kapaciteten negativt eller på något annat negativt vis.

Jag pillar ju lite med elektronik och har plockat sönder många datorbatterier och Bosch blå o gröna. Det flesta datorbatterier (utom väldigt tidiga) har eletronik som låser dom för både laddning och strömuttag. Jag har gått in i sådana ocl laddat upp dom till 100%, satt dom i datorn som också säger att det laddat till 100% om man kör på nätdelen men drar man ut sladden dör den. Det är alltså låst av elektronik. Jag vet att det fanns/finns? program för att ta bort låset på Dellbatterier iallafall. Det videon visar är att dom batterierna tydligen kan återställas genom att ladda ur nåt och det finns säkert andra varianter. Är det nån som har ett husqvarnabatteri som lyser rött eller inte laddar fullt så skulle jag vara intresserad av att få titta i det. Jag har en 535i o en stångsåg så laddare har jag för tester.

Spännande då mina relativt nya blåbosch-batterier, gav upp konstigt nog.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778097Tja, Hema! Du verkar väldigt otursförföljd med dina batterier, vare sig det är Husqvarnas batterier eller Blå Bosch-batterier. Säker på att det inte är något handhavandefel trots allt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hva555 skrev:Jag pillar ju lite med elektronik och har plockat sönder många datorbatterier och Bosch blå o gröna. Det flesta datorbatterier (utom väldigt tidiga) har eletronik som låser dom för både laddning och strömuttag. Jag har gått in i sådana ocl laddat upp dom till 100%, satt dom i datorn som också säger att det laddat till 100% om man kör på nätdelen men drar man ut sladden dör den. Det är alltså låst av elektronik. Jag vet att det fanns/finns? program för att ta bort låset på Dellbatterier iallafall. Det videon visar är att dom batterierna tydligen kan återställas genom att ladda ur nåt och det finns säkert andra varianter. Är det nån som har ett husqvarnabatteri som lyser rött eller inte laddar fullt så skulle jag vara intresserad av att få titta i det. Jag har en 535i o en stångsåg så laddare har jag för tester.

Ska se om jag kan hjälpa till snoka upp ett kass batteri.
Tack för trevligt samtal idag. Jag var inte så bra med i matchen på slutet men såg jag hade en 520 med.
Tar en titt på den.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778136Jag har delat en del skruvdragargrejer o lagat bleck, bytt celler, anslutningar etc.
Hyfsat enkelt ibland. Helt omöjligt ibland.

Hema  
Niking skrev:Tja, Hema! Du verkar väldigt otursförföljd med dina batterier, vare sig det är Husqvarnas batterier eller Blå Bosch-batterier. Säker på att det inte är något handhavandefel trots allt?
/Niklas

På husqvarnas ryggbatteri så är det en cell som lagt av. (Drev en grästrimmer)
På min BlåBosch är det mina två nyaste (ProCORE, med större celler 26650, istf 18650?), drev en batteridriven vinkelslip. Mina äldre funkar fint, men de nya de har sagt hej då. Ena tar inte laddning och det andra tar slut väldigt fort.
Vet att en vinkelslip drar mycket ström, men men.. De nyare köptes på sista tillfället att köpa från UK på black Friday, innan Brexit. Kanske var kinakopior? (Då de var så mycket billigare än originalpris och att de låg i ofärgade kartonger?)

Jag har inte batterierna ute, när det är regn och laddaren och batterierna, laddas/förvaras inomhus.

Men är det inte lite konstigt att Husqvarna bara har 2år/(1år företag) garanti, när Cramer kan erbjuda upp till 10år?
Om hypotetiskt Husqvarna har byggt in funktion som föråldrar batterierna, så skulle det kunna förklara den korta garantitiden. https://cramertools.com/se/sv scrolla ned lite.

Användarvisningsbild

hva555  
Mange skrev:
hva555 skrev:Jag pillar ju lite med elektronik och har plockat sönder många datorbatterier och Bosch blå o gröna. Det flesta datorbatterier (utom väldigt tidiga) har eletronik som låser dom för både laddning och strömuttag. Jag har gått in i sådana ocl laddat upp dom till 100%, satt dom i datorn som också säger att det laddat till 100% om man kör på nätdelen men drar man ut sladden dör den. Det är alltså låst av elektronik. Jag vet att det fanns/finns? program för att ta bort låset på Dellbatterier iallafall. Det videon visar är att dom batterierna tydligen kan återställas genom att ladda ur nåt och det finns säkert andra varianter. Är det nån som har ett husqvarnabatteri som lyser rött eller inte laddar fullt så skulle jag vara intresserad av att få titta i det. Jag har en 535i o en stångsåg så laddare har jag för tester.

Ska se om jag kan hjälpa till snoka upp ett kass batteri.
Tack för trevligt samtal idag. Jag var inte så bra med i matchen på slutet men såg jag hade en 520 med.

Tack för museibesöket, ser fram emot att få se resten av din samling när det passar.
Tar en titt på den.

Användarvisningsbild

hva555  
Hema skrev:
Niking skrev:Tja, Hema! Du verkar väldigt otursförföljd med dina batterier, vare sig det är Husqvarnas batterier eller Blå Bosch-batterier. Säker på att det inte är något handhavandefel trots allt?
/Niklas

På min BlåBosch är det mina två nyaste (ProCORE, med större celler 26650, istf 18650?), drev en batteridriven vinkelslip. Mina äldre funkar fint, men de nya de har sagt hej då. Ena tar inte laddning och det andra tar slut väldigt fort.
Vet att en vinkelslip drar mycket ström, men men.. De nyare köptes på sista tillfället att köpa från UK på black Friday, innan Brexit. Kanske var kinakopior? (Då de var så mycket billigare än originalpris och att de låg i ofärgade kartonger?)

Jag har inte batterierna ute, när det är regn och laddaren och batterierna, laddas/förvaras inomhus.

Men är det inte lite konstigt att Husqvarna bara har 2år/(1år företag) garanti, när Cramer kan erbjuda upp till 10år?
Om hypotetiskt Husqvarna har byggt in funktion som föråldrar batterierna, så skulle det kunna förklara den korta garantitiden. https://cramertools.com/se/sv scrolla ned lite.

Vit låda verkar lite lurigt. Jag har ett par små 4Ah ProCore och skulle gärna jämföra med ett av dina förslagsvis det som inte går att ladda. Skulle det vara möjligt? Dom tidigare blå batterierna finns ju kopior av men det syns på dom.

Användarvisningsbild

Hema skrev:
/Niklas

Garanti på papper/websida är en sak, men det återstår att se vad Cramers garanti är värt efter 5-7 år i praktiken.

Å mina BLi 200-batterier tar fortfarande laddning efter 5 år även om de strejkar redan vid ca 5 minusgrader. (Här är BLi 200X klart bättre).
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#778178Jag språkade i förra veckan med en person, som har god koll på verktygsmarknaden, som berättade att, boschkopior tillverkade i kina är mycket spridda världen över.. 😮

Hema  
hva555 skrev:
Hema skrev:
/Niklas

Vit låda verkar lite lurigt. Jag har ett par små 4Ah ProCore och skulle gärna jämföra med ett av dina förslagsvis det som inte går att ladda. Skulle det vara möjligt? Dom tidigare blå batterierna finns ju kopior av men det syns på dom.

Det var en ofärgad/oblekt, men text och allt annat såg ok ut. Mina är också 4Ah. Jag kan återkomma med bilder.

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:Jag språkade i förra veckan med en person, som har god koll på verktygsmarknaden, som berättade att, boschkopior tillverkade i kina är mycket spridda världen över.. 😮

Ytterligare ett skäl för att köpa hos den lokala verktygsbutiken, istället för på nätet. 👍
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).