sön 30 okt 2022, 15:38#777128
Ska ev beställa en ny 50km traktor med påbyggd kran på taket och stort släp för bortforsling av ris och ved hos mina kunder och söker info kring min kommande traktor lösning.
Min situation är följande att jag bara har ett BE körkort i dagsläget och jag hör mycket om att man måste ha både C körkort,ykb färdskrivare mm för denna körning. Stämmer verkligen det?
Hittar mycket dålig info kring detta, på transportstyrelsens hemsida står det yrkesmässig godstrafik??
Jag har ett AB där jag gör mina trädfällnings jobb och har tänkt köpa trakorn på det men har även en enskild firma på min skogsfastighet där jag tänkt använda trakorn en mindre del. Är det bäst att ha den på AB eller enskilda?
Med tanke på att det blir kran på traktorn kanske man kan registrera den som ett motorredskap klass 1 istället för traktor B? Fördelar/nackdelar med det? Hur verkar det med skatten osv? Vill gärna höra era tips hur ni hade gjort samt ren info och vart den kommer ifrån, inga gissningar tack så mycket pengar står på spel