Skogsnyheter

SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

121 inlägg 35012 visningar 21 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Torbjörn Johnsen  
#776395Jag kan tycka att det finns en hel del poänger i programmen när det gäller virkespriserna och att svenska skogsägare får dåligt betalt. Jag tror att man i första hand ska se EU som "ett hot" mot massaindustrin. Inte mot enskilda skogsägare eller sågverksföretag. Däremot tycker jag att SVTs inriktning är allt för ensidigt inriktat mot s k kontinuitetsskogsbruk som enda saliggörande. Det vore bättre om de istället hade lyft upp den samlade intensiteten i svensk skogsbruk (oavsett skötselmetod). Det är här vi har problemen: för hårda gallringar, låga slutavverkningsåldrar och en bruttoavverkning som snart (eller kanske redan) tangerar nettotillväxten i svensk skog.

ATL hade en artikel (bakom betalvägg) om ett forskningsprojekt om precisionsgallring i veckan. Där noterades i en bisats att alla undersöka gallringar hade för höga uttag!

"Men studien visade också att uttaget genomgående var för högt vid de undersökta gallringarna. På alla provytor låg grundytorna under lägsta nivån i gallringsmallarna, och i flera fall var det så hårt gallrat att volymen låg under paragraf 10-kurvan i Skogsvårdslagen. Det är den lägsta tillåtna volymen efter avverkning, och att ligga under den innebär troligen minskad virkesproduktion sett över omloppstiden."

Det här är något som kostar skogsägarna stora pengar i förlorad framtida tillväxt och förlorade framtida timmerintäkter, men som ingen pratar om. Den enda som tjänar på för hårda gallringar är massaindustrin som får mer billig massaved.

Ur ett skogsägarperspektiv finns inte så mycket att vara rädd för om virkesutbudet skulle minska något och priserna därmed öka. Snarare tvärt om. Svensk skogsindustri (främst massabolagen) har varit otroligt framgångsrika i att kontrollera rundvirkespriserna och det har kostat svenska skogsägare stora belopp om man jämför med vad skogsägarna fått i Finland, Tyskland, Österrike m fl länder.

Jag förstår om man är otroligt kritsik till SVTs serie "Slaget om skogen fortsätter" ur ett massaindustriperspektiv men det är inte lika lätt att förstå den massiva kritiken ur ett enskilt skogsägarperspektiv.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Mangan skrev:
Tåndemåla skrev:Skärmen ska finns kvar till den nya föryngringen är 2,5 m i medelhöjd. Där efter kan den avvecklas men 20 fröträd ska finnas kvar till att föryngringen är 10 m i medelhöjd.

Gäller det för alla trädslag och alla marker?

Hur har man fått fram kraven, är det för att det skall "se bra ut", eller finns det någon dokumenterad stort ekologisk vinst vid dessa siffror?

😀 Min gissning är att kravet har ställt i 2,5 m för att människan kan inte längre se över topparna. Ser skogligt ut. Avverkningsresterna syns inte heller.

uffejohan  
#776411Jag har tagit mej tid idag och sett programmen på SVTPlay och kan nog hålla med Torbjörn om att massaindustrin borde vara mer orolig än vad vi skogsägare ska vara om tankarna om hyggesfritt skogsbruk ska implementeras och/eller lagstiftas om. I en del inslag i programmet där det talas om kontinuitetsskogsbruk visas ofta miljöer med mycket lövskog och markvegetation av högörttyp. I mitt steniga Småland är det ont om högörter, snarare höga stenar, branter och kärr däremellan. Att åka runt i den terrängen och plocka bara de färdigväxta träden ter sej inte så enkelt. Då frågar jag mej: På vilka marker lämpar sej ett hyggesfritt skogsbruk? I något inslag nämndes att på 50% av Sveriges yta kunde man bedriva ett sånt skogsbruk och då måste jag haft en väldig otur i livet när jag blev tilldelad min plätt på jorden.

Användarvisningsbild

Helproffs  
uffejohan skrev:Jag har tagit mej tid idag och sett programmen på SVTPlay och kan nog hålla med Torbjörn om att massaindustrin borde vara mer orolig än vad vi skogsägare ska vara om tankarna om hyggesfritt skogsbruk ska implementeras och/eller lagstiftas om. I en del inslag i programmet där det talas om kontinuitetsskogsbruk visas ofta miljöer med mycket lövskog och markvegetation av högörttyp. I mitt steniga Småland är det ont om högörter, snarare höga stenar, branter och kärr däremellan. Att åka runt i den terrängen och plocka bara de färdigväxta träden ter sej inte så enkelt. Då frågar jag mej: På vilka marker lämpar sej ett hyggesfritt skogsbruk? I något inslag nämndes att på 50% av Sveriges yta kunde man bedriva ett sånt skogsbruk och då måste jag haft en väldig otur i livet när jag blev tilldelad min plätt på jorden.

Hahaha förlåt men sista meningen 🤣 🤣

hfab  
Torbjörn Johnsen skrev:.

Jag förstår om man är otroligt kritsik till SVTs serie "Slaget om skogen fortsätter" ur ett massaindustriperspektiv men det är inte lika lätt att förstå den massiva kritiken ur ett enskilt skogsägarperspektiv.

Jag har full förståelse för den kritiken från enskilda skogsägare!

Varje vecka träffar jag skogsägare som anser sig vara proffs på skog och virkesaffärer.
Den gemensamma nämnaren för merparten är att dom med hull och hår anammat massakokarnas irrläror.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776422Det är väl som så att kontinuitetsskogsbruk främst gynnar granen, om jag förstått @Lars Lundquist rätt. Å då blir den metoden mindre lyckad på tallmarker...

Å att avverka och transportera ut en massa fröträd när tallarna i det nya beståndet nått minst 2,5 meter i medelhög, lär ju leda till mycket toppbrott och skadade stammar I det nya beståndet. 👎

Den dagen vi får möjligheten att avverka frötallar med drönare, så tror jag mer på modellen, men det dröjer nog säkert 20 år innan den tekniken blivit konkurrenskraftig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mellberg skrev:Fanns bara tre trovärdiga som fick komma till tals. Nämligen Tomas Lundmark, Södras VD och Sveaskogs två skötselansvariga. Sveaskogs VD kunde verkligen vända kappan efter vinden. Sen klipper nog SVT som det passar deras agenda.

Allt är ju verkligen vinklat, övriga oavsett titlar eller CV, är nog i någon form rättshaverister hela bunten. Finnen naken i bastun, var givetvis i första hand för Naturskyddsföreningens äldre damer eller var det för Skydda Skogens yngre .. :mrgreen:

Tycker det är dax att SVT gör ett program där man beskriver hur trakthyggesbruket fungerar och varför det är det dominerande sättet att bruka skog i Sverige idag.

Kanske är det så att biologisk mångfald gynnas av trakthyggesbruket och missgynnas av hyggesfritt. Så tror i alla fall jag och jag brukar nästan alltid få rätt. Köparen av Döderhultarens måste vara betald av SVT för att gnälla på detta viset, Många omtagningar där ..... =))

I sak har väl inget stort förändrats på SVT sedan 2012, utan det är väl fortfarande drygt 50% miljöpartister där, med tanke på vinklingen av programmet https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 24 okt 2022, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Robbie  
HannuRöj skrev:
Mangan skrev:
Tåndemåla skrev:Skärmen ska finns kvar till den nya föryngringen är 2,5 m i medelhöjd. Där efter kan den avvecklas men 20 fröträd ska finnas kvar till att föryngringen är 10 m i medelhöjd.

Gäller det för alla trädslag och alla marker?

Hur har man fått fram kraven, är det för att det skall "se bra ut", eller finns det någon dokumenterad stort ekologisk vinst vid dessa siffror?

😀 Min gissning är att kravet har ställt i 2,5 m för att människan kan inte längre se över topparna. Ser skogligt ut. Avverkningsresterna syns inte heller.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... nition.pdf

Läs sidan från sidan 39 så slipper du gissa. Den anledningen är en av många som jag förstår.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Niking skrev:
Mellberg skrev:Fanns bara tre trovärdiga som fick komma till tals. Nämligen Tomas Lundmark, Södras VD och Sveaskogs två skötselansvariga. Sveaskogs VD kunde verkligen vända kappan efter vinden. Sen klipper nog SVT som det passar deras agenda.

Allt är ju verkligen vinklat, övriga oavsett titlar eller CV, är nog i någon form rättshaverister hela bunten. Finnen naken i bastun, var givetvis i första hand för Naturskyddsföreningens äldre damer eller var det för Skydda Skogens yngre .. :mrgreen:

Tycker det är dax att SVT gör ett program där man beskriver hur trakthyggesbruket fungerar och varför det är det dominerande sättet att bruka skog i Sverige idag.

Kanske är det så att biologisk mångfald gynnas av trakthyggesbruket och missgynnas av hyggesfritt. Så tror i alla fall jag och jag brukar nästan alltid få rätt. Köparen av Döderhultarens måste vara betald av SVT för att gnälla på detta viset, Många omtagningar där ..... =))

I sak har väl inget stort förändrats på SVT seda 2012, utan det är väl fortfarande drygt 50% miljöpartister där, med tanke på vinklingen av programmet https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet
/Niklas

Och alla experter och forskare som uttalar sig så tvärsäkert i programmet har förmodligen en bra lön och en rundlig pension som rullar in tryggt och säkert.
Vi som skogsägare som får pausa/ stoppa vårt brukande förlorar en väsentlig del av vår inkomst och en hel del av vår planerade pensionsinkomst.
Det gör mig lite tvärvigg… 😉

Användarvisningsbild

Sjögården skrev:
Niking skrev:

I sak har väl inget stort förändrats på SVT seda 2012, utan det är väl fortfarande drygt 50% miljöpartister där, med tanke på vinklingen av programmet https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet
/Niklas

Och alla experter och forskare som uttalar sig så tvärsäkert i programmet har förmodligen en bra lön och en rundlig pension som rullar in tryggt och säkert.
Vi som skogsägare som får pausa/ stoppa vårt brukande förlorar en väsentlig del av vår inkomst och en hel del av vår planerade pensionsinkomst.
Det gör mig lite tvärvigg… 😉

Du är nog inte ensam om att känna så...
/Niklas

Robbie  
#776443Fast hyggesfritt och självföryngring är bättre i rent ekonomiska termer för skogsägaren. Sen kan man diskutera hur den långsiktiga avkastningen och virkesproduktionen påverkas. Personligen tror jag inte på det men samtidigt kan man inte bortse från fakta.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#776447https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... nition.pdf

Läs sidan från sidan 39 så slipper du gissa. Den anledningen är en av många som jag förstår.[/quote][/quote]
😀 Ja de är bra pointer alla, men känslan är ända som skiljer t ex 1,5m höjden.
Ganska tät skärm behövs i varje fall, annars har den inte mer påverka än en vanlig fröträd ställning. Flera trädgruper och varierande, ojämn skärm är även ur mångfaldens perspektiv bättre alternativ enligt min erfarenhet. 😉 Typ oröjda andragallring efter stormen.

Tralsmo  
#776448Självföryngring är ju bra det det finns förutsättning för å få en bra självföryngring.
Är ju inte överallt det funkar.

Hyggesfritt tar ju rätt lång tid innan det blir ekonomi i de.
Det passar ju inte heller överallt.
Å ett antal ägare kommer nog å passera innan det bli nån ekonomi i det hyggesfria.

Man läser ju om skogsägare som bedriver hyggesfritt men när man tittar på bilderna i reportagen ser det ju ut som vanlig gles bonnaskog.

Användarvisningsbild

Niking skrev:

I sak har väl inget stort förändrats på SVT sedan 2012, utan det är väl fortfarande drygt 50% miljöpartister där, med tanke på vinklingen av programmet https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet
/Niklas

Hema  
r93 skrev:Det är som sagts innan ingen tvekan om vart vi är påväg.

Om man som liten skogsägare applåderar detta så tror jag man är riktigt snett ute, det är bara att titta runt omkring oss, allt småskaligt är borta, fiske, jordbruk & nu är det våran tur.

Det har varit svårt för eu att trycka till dom små skogsägarna då vi inte har så mycket löpande utgifter som tex bönderna.

Men lyckas dom med detta så blir det spiken i kistan för oss mindre, vi kommer bli uppköpta av de stora.

Syskon kommer inte kunna köpa ut varandra från gårdar för att man inte får hugga och ta ut pengar till att betala med.

Alternativet är att man rensar hela fastigheten på dom värdefullaste träden och sedan står där med en skog som ingen riktigt vet hur den kommer utveckla sig.

Detta är i klass med dom holländska bönderna, detta är vansinne.

Du glömde de Nya Zeeländska boskapsbönderna.. Beskatta fisande och rapande boskap, men de vilda djuren då?

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).