SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 59766 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Bosse1  
#776190 Vill man nörda ner sig kan man byta till Tesla batterier när orginalen börjar krokna 😉
"
"

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Badger  
#776215
toker72 skrev:Jag är en icke användare och kommer nog förbli så ett tag till för högt pris om man ska flera batterier behöver nog minst 3 st och några laddare och ingen möjlighet att ladda under dagen gör att jag kör vidare med bensin nått år till.


Ja, har man inte möjlighet att ladda under dagen är det opraktiskt om man man inte jobbar halvdag i skogen. Och med nuvarande världsläge tror jag inte batterierna kommer att rasa i pris.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776220
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Badger skrev:Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Aj, aj, aj. Nu sprider du överoptimistisk propaganda vilket vi batterisågsanvändare fått förklarat för oss av arga ickeanvändare.. 😀

Ni är snart så många att ni kan starta en liten klubb 😉 😅

Lägg märke till mitt svar på det i slutet på filmen.. … 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#776223 🤣 ja 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

toker72  
#776240
Badger skrev:
toker72 skrev:Jag är en icke användare och kommer nog förbli så ett tag till för högt pris om man ska flera batterier behöver nog minst 3 st och några laddare och ingen möjlighet att ladda under dagen gör att jag kör vidare med bensin nått år till.


Ja, har man inte möjlighet att ladda under dagen är det opraktiskt om man man inte jobbar halvdag i skogen. Och med nuvarande världsläge tror jag inte batterierna kommer att rasa i pris.

Jag jobbar oftast halvdagar och då funkar det ju men vill även ha möjlighet till hela dagar sen konstaterade jag att förutom flera batterier måste jag ha flera laddare om man ska kunna köra även dan efter utan att behöva passa laddaren. Synd att priset drar iväg för det vore smidigt med batteri främst när man lastar och glömt nån kvist och måste dra igång sågen för 1 kvist.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776243 Själv gjorde jag misstaget att köpa de ”dyra” snabbladdarna. Jag laddar alltid över natten och hade inte behövt annat än de billigaste laddarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776246 För min del används batterierna både hemma vid gården och trädgården (gräsklippning, trimning m.m), samt ute i skogen (röjsåg och motorsåg), varför snabbladdare är ett måste för min del).
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 23 okt 2022, 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776247
toker72 skrev:
Badger skrev:
toker72 skrev:Jag är en icke användare och kommer nog förbli så ett tag till för högt pris om man ska flera batterier behöver nog minst 3 st och några laddare och ingen möjlighet att ladda under dagen gör att jag kör vidare med bensin nått år till.


Ja, har man inte möjlighet att ladda under dagen är det opraktiskt om man man inte jobbar halvdag i skogen. Och med nuvarande världsläge tror jag inte batterierna kommer att rasa i pris.

Jag jobbar oftast halvdagar och då funkar det ju men vill även ha möjlighet till hela dagar sen konstaterade jag att förutom flera batterier måste jag ha flera laddare om man ska kunna köra även dan efter utan att behöva passa laddaren. Synd att priset drar iväg för det vore smidigt med batteri främst när man lastar och glömt nån kvist och måste dra igång sågen för 1 kvist.


När det bara är någon enstaka kvarglömd kvist, så borde kanske en bra manuell handsåg (typ Silky eller ARS) kunna fungera bra. De blir ju förvånansvärt effektiva vid småjobb.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Badger  
#776254 Vad jag lärt mig är att om man har möjlighet att ladda under lunch-paus/lossning från huggarvagnen så kan man halvera antalet batterier. Laddare kostar mellan 500 och 1500kr beroende på om man hittar dem på rea eller inte och det är bra mycket billigare än 5000kr för ett extra batteri.

toker72 skrev:
Badger skrev:
toker72 skrev:Jag är en icke användare och kommer nog förbli så ett tag till för högt pris om man ska flera batterier behöver nog minst 3 st och några laddare och ingen möjlighet att ladda under dagen gör att jag kör vidare med bensin nått år till.


Ja, har man inte möjlighet att ladda under dagen är det opraktiskt om man man inte jobbar halvdag i skogen. Och med nuvarande världsläge tror jag inte batterierna kommer att rasa i pris.

Jag jobbar oftast halvdagar och då funkar det ju men vill även ha möjlighet till hela dagar sen konstaterade jag att förutom flera batterier måste jag ha flera laddare om man ska kunna köra även dan efter utan att behöva passa laddaren. Synd att priset drar iväg för det vore smidigt med batteri främst när man lastar och glömt nån kvist och måste dra igång sågen för 1 kvist.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

toker72  
#776265 Hur många ampere drar en laddare skulle det var möjligt att ladda i traktorn via omformare till 230 volt eller tömmer man ett vanligt traktor batteri då så man måste ha traktorn igång hela tiden ?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776267 Lite överslagsberäkning. En 500W laddare man kör via extern inverter drar kanske 800W på batteriet med lite marignal. Delat med 12 blir det 70A. Dvs ungefär vad en generator levererar på max. Eller vad ett fullt startbatteri kan ge i ca en timma.

Ett HVA Bli300 har 9,3 Ah gånger 36V dvs lagrar lika mycket energi som ett litet 12V 30Ah startbatteri. Men det väger en fjärdedel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

toker72  
#776290 Låter som en dålig ide att ladda i traktor via omformare får köra vidare med bensin såg snål som man är.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Flodis  
#777584 En liten finess med bensinsåg är att man har en rörlig kostnad för energilager över säsongen.

För att klara max energibehov blir man med elsågen tvingad att investera i max antal batterier eller portabel 12V laddare som kanske inte alltid behövs.

En bensinsåg kan parkeras i fem år och är fortfarande i samma skick och kompatibel med bensin, medan batteri-sågen får allt svårare att hitta original-batterier. Batterimaskiner är en ung marknad där man riskerar att drabbas av utvecklings-eufori liknade gamla Ericsson GSM mobiler där man bytte laddkontakt två till tre gånger per år.

Misstänker att recycling är lite vanligare för elsågar och att uttjänta/föråldrade batterier kommer samlas i stora backar på återvinningscentralerna.

Bra dock att inte behöva handla annat än kedjeolja och att så länge batterierna varar kunna strunta i drivmedel som kräver kontakt med high-tech samhälle eller bra relation med oljeshejkerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Flodis  
#777606 ..men det finns hopp även om maskinerna blir gamla och batterierna blir rariteter.

Alltid någon i Kina som tillverkar en adapter så att gamla arbetshästar som denna 3-växlade DeWalt DC987 kan köras vidare. Originalet hade bedrövliga NiMH batterier som tog slut bara av att existera.

Nu kan den fortsätta genom att samexistera med Makita maskinerna som är för fina för att köras i regn och rusk.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

toker72  
#777609 Riktigt bra skruvdragare med rejäl hastighet på 3 ans växel nått jag ofta saknar när man använder dom till att borra i järn med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).