Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27278 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 931 provkörning

mrme  
#77568 Framåt februari kommer de en valmet 931 till våra trakter för en provkörning, ska bli intressant att köra det bästa valmet har å se om de är nått ja blir imponerad av.

Om den kommer så hoppas ja vi har lite lutning så man får känna om den blivit nått bättre å hellst lite sten oxå så man får känna på den i lite besvärligare terräng.

Sist ja kröp in i en 911.4 hade ja kunnat tända eld på skiten men vem vet 31an kanske är helt fantastisk.

Nån annan här som ska prova den?? skulle tydligen börja i norr nu på tisdag.

Om min röde chef och medarbetare gillar den köper han den nog redan under demon skulle ja tro :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Torpan  
#77587 Hej mrme. På valmets hemsida finns det en blogg ifrån en som kör 931 sedan i höstas.Även intervju med honom, tydligen köpte han den första.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Knegarn  
#77603 antagligen vill du tända eld på den med! :) men du kan ju alltid byta arbetsplats eller hela arbetsinriktningen!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77621 man byter ej bort arvet knegarn 8) 8)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#77667
Knegarn skrev:antagligen vill du tända eld på den med! :) men du kan ju alltid byta arbetsplats eller hela arbetsinriktningen!


Är tyvärr rädd för att ja troligtvis vill tutta eld på den efter en dag 😡 men ja hoppas på att ja kommer att känna wow vilken maskin va fint den går, å vad lätt de är att gallra med den vad bra ja ser i den nya hytten. Å vad fint den nya svängmotorn går å jäklarns va bra ja ser när hytten sitter så högt.

Men tyvärr så de ja minns av att komma tillbaka till den röde efter en demovecka i deeren å ponssen var sådär kul. Men vem vet ja kanske har ändrat mej å ja hoppas på att ja kommer att tycka om den oxå. 😡 för min gode chef verkar tro väldigt mycke om valmet å han saknar sikten när han gör vägar å ska fälla vägträden .

Arbetsinriktning är lite dumt att byta oxå för de är förbaskat kul att jobba i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

totte  
#77676 Om du eldar upp den så behöver du inte bekymra dig om inrriktning ett tag framöver, det blir gratis kost och logi och kanske sy postsäckar en period. :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77721 att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#77775 Elda upp är väl att ta i, är ett rätt stort steg att köra en valmet igen.Idag sitter ja en bit från kranen ingen medsvängning. Allt känns som att de går så sakta i en ponsse är lite gokart känsla i en valmet känns som att de går fort hela tiden.

Men när provmaskinen kommer ska ja verkligen försöka hoppa in i den å inte tänka på vad ja tycker idag utan verkligen försöka se dom positiva sakerna. Ska väl få den i 4 dagar så ja borde hinna bli van den.

Kan garantera att de kommer att sväras friskt i början, men vem vet kanske kommer ja oxå över till den mörka sidan, frågan är då om ja blir väl mottagen där med Knegarn 890 å Ume.
Fast ume har nog gått över till den gröna sidan tror ja om ja inte är helt fel underrättad.


Men ni som sitter i en röd kom gärna med några trix så ja kan köra den rätt från början för ja skulle tro att dom närmaste åren blir i en röd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77830 Klart vi tar emot dig med öppna armar i valmet familjen ;) Kan inte förstå att du verkar tycka dom är så hemskt eländiga att sitta i!?!?
Nej ge den nu en chans när den kommer och haka inte upp dig på att det går dåligt i början, det vore väl konstigt om det inte kändes ovant.

Det viktigaste körmässigt är ju att du lär dig använda tvångskapknappen, håll bara in automatikknappen och när svärdet passerar där du vill kapa tryck bara till och den stannar och kapar, modul +och- ska du inte hålla på med förutom om du vill finjustera ditt kapställe en modul upp eller ner nån gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77850 Du 890 han har bara varit borta från valmet 10000t ca 2.5 år så knapparna på ved träna har han ej glömt(weed trän säger han själv)EME säger vi andra :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#77869 Började min skördarkarriär i en valmet å gillade den skarpt var helt säker på att de måste vara den bästa maskinen i gallring.
Sen 07 kom 1270d på prov i 6 dagar å de var sorg när den gick iväg.
Gillade sikten i gallringen å att de gick å vända med den i snelut mycke enklare å de bättre styrutslaget.
Tyckte överblicken i gallringen å att de känns lugnare på arbetsplatsen, är skönt, lite grann som att jämföra gokart med vanlig bil.
Chefen gillade däremot inte deeren då heller å inte min andra arbetskamrat.Sen kom ponssen hade den i 3 dagar den gick bra lugnare att köra smidig å bra styrning,saknar medsvängningen.Den var trevlig men ja gillar helt klart deeren bättre.

Klart valmet går bra å funkar fint men ja upplever de som lite jobbigare å instängt i valmet.Är lite stela å osmidiga i stenig å brant terräng tycker ja oxå.

Sen är ju frågan hur mycke ska man pressa maskinerna uppför lutningar å ner för berg, ska man köra extremt då tror ja deeren är överlägsen, men som sagt ska man köra där.
SKa verkligen ha öppet sinne när ja får prova en.
Ska iväg en sväng å testa nån timme inom de snaraste.
Är svårt att komma från ponssen till valmet känns som att man nästan får köra på träden innan man tar dom.
Lite teknikproblem kommer ja nog att ha.

Fördelarna med valmet är att swelog är påväg till jobbet deere är 2.5-3 mil åt fel håll, blir ju enklare när man behöver prylar=kortare arbetsdagar. Å att chefen gillar dom iallafall som de låter nu.Får se vad han säger efter fler provkörningar.

Som maskinerna ser ut idag så¨är ja väldigt grön gillar hela kittet,men valmet går ju oxå bra inget snack om de men arbetssättet är inte riktigt ja.
Minispakar eller eme?? har fått för mej att knappar i minispakarna kan bli jobbigt i längden??Nån som har erfarenhet??
890 tackar å bockar för den öppna famnen om ja oxå blir röd annars forsätter striden :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77872 du är halv röd hör ja :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

masterchief  
#77873 Mina knappar på minispakarna byter jag då aldrig bort :???:
John Deere lever i hedenöstider med sina paletter :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77893
masterchief skrev:Mina knappar på minispakarna byter jag då aldrig bort :???:
John Deere lever i hedenöstider med sina paletter :lol:


Håller inte med dig alls!
Har man stora händer får man ont av att sitta med händerna på knapparna,det är mycket skönare att kunna sträcka på fingrarna.
Smaken är som baken!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Lill Junior  
#77904 När de gäller "dom röda" vill jag inte va utan EME spakarna, gillar dom bättre än minispakarna. 911 jag körde förut schimsade vi om dom, så de vart mindre spakrörelse mellan fullt utslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).